آغاز عصری جدید در عرصه کتابخانه‌های عمومی کشور

مجتبی‌ تبریز‌نیا؛ مشاور مدیرعامل موسسه خانه کتاب در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) با اشاره به رویداد کتابخانه‌گردی بیان کرد: شنبه ۱۸اسفندماه، به همراه مدیرعامل خانه کتاب، به مناسبت روز «کتابخانه‌گردی» از کتابخانه عمومی باباطاهر در شرق تهران دیدار کردیم.
 
وی با اشاره به فضای این کتابخانه‌ افزود: کتابخانه بابا‌طاهر، کتابخانه‌ای کوچک، اما با معماری و طراحی کاملا متفاوت. دیوارهای شیشه‌ای و پنجره‌های بزرگ، چشم‌اندازِ زیبای فضای سبزِ پارکِ پیرامون کتابخانه را در مقابل دیدگانِ مطالعه‌کنندگان قرار می‌دهند و هم‌زمان حجم انبوه نور را به داخل فرا می‌خوانند.
 
تبریز‌نیا ادامه داد: چنین فضای پرنشاط و روشنی بدون تردید انگیزه و شوق مطالعه را در مراجعان چندبرابر می‌کند. طراحی مدرن، فضاهای باز با رنگ‌های روشن و شاد، چیدمان مناسب به‌خصوص در بخش کودک، در کنار خدمات جدید و امکانات نسبتاً مدرن، توجه به نیازهای مراجعان و تعبیه آن‌ها در طراحی و تقسیم فضاها، تدارک مجموعه‌ای از برنامه‌های متنوع آموزشی و سرگرمی فرهنگی بر محور کتاب، حتی برنامه‌ها و طرح‌های استارتاپی به منظور بهره‌گیری از ظرفیت اعضای کتابخانه، همه نوید آغاز عصر جدیدی در عرصه کتابخانه‌های این مرز و بوم است.
 
وی با تاکید بر اهمیت خلاقیت در اداره کتابخانه‌های عمومی افزود: چنین نوآوری‌هایی حکایت از نگرش‌های جدید و خلاقانه و همت عالی و پشتکار و در یک کلام، عشق به کتاب دارد که در گفتار و رفتار و نگاه مدیر پرتلاش و خلاق کتابخانه و همچنین مدیر‌ اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، هویدا بود.
 
مشاور مدیرعامل موسسه خانه کتاب گفت: امیدوارم سبک این کتابخانه الگوی ساخت یا تغییر کتابخانه‌های سراسر کشور شود زیرا تردید ندارم انگیزه مراجعه به کتابخانه و شوق مطالعه را بسیار فزونی خواهد بخشید و بی‌تردید سرانه مطالعه را افزایش خواهد داد. با مشاهده دیوارهای شیشه‌ای کتابخانه به یاد برچیده شدن نرده‌های پارک‌ها در زمان آقای کرباسچی افتادم که اقدامی متهورانه و تحولی عظیم بود.
این مطالب را به اشتراک بگذارید: