کتاب بنیان‌گذار کرسی ‌زبان و ادبیات ‌فارسی و ایرانشناسی در تفلیس رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، این نمایشگاه با حضور قوام‌شهیدی، سفیر و حمید مصطفوی، رایزن فرهنگی ایران و نماینده بنیاد سعدی در تفلیس، رییس دانشگاه ایوانه جاواخویشویلی و جمعی از ایرانشناسان، اساتید و دانشجویان و خانواده‌های آنان و رؤسای سابق کرسی ایرانشناسی در محل سالن موزه دانشگاه ایوانه جاواخویشویلی، برگزار شد.

در این نمایشگاه نمونه‌هایی از آثار و اسناد مربوط به شیوه‌های آموزش زبان فارسی، طرح ایجاد رشته زبان‌فارسی و ایران‌شناسی، طرح تأسیس کرسی ایران‌شناسی، نسخ خطی، کتب آموزشی تألیف شده در حوزه آموزش زبان‌فارسی و مطالعات ایرانشناسی، نمونه‌هایی از پایان‌نامه‌های دفاع شده، دست نوشته‌های اساتید و رؤسای کرسی ایران‌شناسی، نمونه‌های عکس‌های مربوط به اساتید و دانشجویان و دیدار و ملاقات مقامات مسئولین عالی رتبه علمی، دانشگاهی و سیاسی دو کشور ایران و گرجستان به نمایش گذاشته شده بود که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

تقویت مطالعات ایرانشناسی و آموزش زبان ‌فارسی در دانشگاه‌های گرجستان
 گیورگی شارواشیدزه، رییس دانشگاه تفلیس در سخنانی، با اشاره به مجموعه ارائه شده در این نمایشگاه گفت: این اقدام مهم و ابتکاری، کوششی است در جهت گردآوری دانسته‌ها و تجارب پیرامون وضعیت تحقیقات ایران‌شناسی و آموزش زبان‌فارسی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور گرجستان، که با نگرشی تاریخی به سیر شکل‌گیری و تحول آن آغاز می‌شود و با ارائه تاریخچه، جهت گیری‌ها و شخصیت‌های تأثیرگذار آن در مقاطع مختلف، سعی دارد تا تصویری روشن از پیشنیه و وضعیت فعلی این تحقیقات و فعالیت‌های آموزشی ارائه کند.

وی با اشاره به اشترکات تاریخی و فرهنگی دو کشور گرجستان و ایران تأکید کرد: ما باید با نگاهی تحلیلی و با بهره‌گیری از دیدگاه‌های صاحب‌نظران رشته ایرانشناسی و آموزش زبان ‌فارسی و طرف ایرانی، مسائل، مشکلات و همچنین راه‌حل‌های عملی تقویت مطالعات ایرانشناسی و آموزش زبان‌ فارسی در دانشگاه‌های گرجستان را مورد بررسی قرار داده، تا سنت مطالعات و آموزش زبان ‌فارسی و ایران‌شناسی تداوم یابد.

تأکید بر معرفی خدمات ایرانشناسان و بزرگان گرجستان
قوام‌شهیدی هم در سخنان خود، با اشاره به سابقه تأسیس و فعالیت کرسی ایران‌شناسی در دانشگاه ایوانه جاواخویشویلی تفلیس گفت: این دانشگاه دارای تجربه‌ای طولانی، ارزشمند و افتخار آفرین درحوزه آموزشی و پژوهشی است و در طول سالیان گذشته، با درک ضروریات، مقتضیات، محدودیت‌ها و مشکلات، در مسیر تکاملی راه تکاملی خود را پیموده است و این جهت‌گیری همچنان با موفقیت ادامه دارد، از این رو شناخت این سنت دیرینه و نقش ایران‌شناسان گرجستان امری ضروری به شمار می‌رود.

سفیر کشورمان در گرجستان با اشاره به آثار به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه اظهار کرد: این آثار به مثابه میراث‌های گرانبهاست، که هر کدام از آن‌ها به‌راحتی بدست نیامده‌اند و فی‌الواقع در یک سنت صد ساله عملی سرشار از فعالیت آکادمیک، فراهم آمده، بالیده، فربه شده و به این شکل موجود سر برآورده است.

وی در ادامه، افزود: آگاهی‌های ما از میزان توانمندی و اثرگذاری بسیاری از ایرانشناسان گرجی بسیار کم است. یکی از رسالت‌های مهم ما این است که خدمات ایرانشناسان و بزرگان گرجستان را بشناسیم و قدردان باشیم و در جهت تقویت کرسی ایرانشناسی گام برداریم.

 تئا شورغایا، رییس کرسی ایران‌شناسی هدف اصلی از برگزاری نمایشگاه را ارائه گزارشی از وضعیت تاریخچه شکل‌گیری، تحول و فعالیت‌ها و مسائل و مشکلات فراروی کرسی زبان فارسی و ایرانشناسی در دانشگاه و قدردانی از خدمات ایرانشناسان در گذشته و حاضرین عنوان کرد.

وی همچنین، بر لزوم برنامه‌ریزی از سوی دانشگاه و نهادهای جمهوری اسلامی ایران جهت تقویت و گسترش آموزش زبان فارسی و توسعه مطالعات ایرانشناسی و رفع موانع و مشکلات فراروی فعالیت‌های کرسی ایران‌شناسی بیش از پیش تأکید کرد.

در ادامه این مراسم، از کتاب خدمات مرحوم پرفسور یوستین آبولادزه، از بنیان‌گذاران دانشگاه و کرسی‌زبان و ادبیات‌فارسی و مطالعات ایرانشناسی در دانشگاه دولتی تفلیس رونمایی شد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: