پژوهش‌های مرتبط با همدان در شورای شهر حمایت می‌شوند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، شورای اسلامی شهر همدان از دوره چهارم اقدام به تاسیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورا کرد که یکی از وظایف و عملکردهای آن حمایت از طرح‌های پژوهشی و کتاب‌های مرتبط با مدیریت شهری و فرهنگ و هنر شهر است.

«ابراهیم مولوی» رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایبنا، با اشاره به فرآیند شکل‌گیری این مرکز در دوره چهارم، گفت: در دوره گذشته راه‌یافتگان به شورای شهر در راستای تحقق شعار استفاده از فکر و اندیشه نخبگان همدانی، این مرکز را بنیان نهادند. خوشبختانه این طرح با استقبال بسیار خوب مردم همدان، نخبگان، دانشگاهیان، دانشجویان ، اندیشمندان و صاحبان فکر و خلاقیت روبه‌رو شد.

وی افزود: این مرکز در کمیته‌های یازده‌گانه سازمان‌دهی شده‌اند. با توجه به محدودیت‌های مالی شهرداری همدان، جلوگیری از آزمون و خطا و  علمی کردن پروژه‌ها این کمیته‌ها شکل گرفت. از بدو شکل‌گیری این مرکز اعلام شد که مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر از پژوهش‌ها، مطالعات، طرح‌ها و کتاب‌هایی که بتوانند گرهی از مشکلات مدیریت شهری همدان بگشایند و راه حلی ارائه کنند، حمایت خواهد کرد. پس از این مصوبه، از پایان‌نامه‌های دانشجویی و طرح‌های پژوهشی و کتاب‌های بسیاری حمایت شد. جهت حمایت از این موارد با شهرداری قراردادهایی منعقد شد و از نظر مالی به نویسندگان و صاحبان اثر کمک شد.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان  یادآور شد: یکی از خروجی‌های این حمایت‌ها انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان حفاظت محیط زیست کشور بود که طی آن همدان به عنوان «شهر سبز پایدار جهان اسلام» انتخاب و متعاقب آن همایش شهر سبز پایدار در همدان برگزار شد.

این عضو شورای اسلامی شهر همدان توجه به کتاب را در انتخاب «شهروند برگزیده» موثر خواند و افزود: دومین خروجی بزرگ این مرکز انتخاب شهروندان برگزیده بود که پس از ۱۲ سال مجدداً نسبت به انتخاب شهروند برگزیده اقدام شد. در این جشنواره‌ها چند هزار نفر به دو روش خوداظهاری و معرفی توسط سایرین ثبت نام کردند و پس از طی فرآیند داوری به مراحل بعدی راه یافتند. نکته حائز اهمیت در انتخاب شهروندان برگزیده، توجه شهروندان به کتاب بود؛ هم میزان کتابخوان بودن و هم داشتن اثر.

وی عنوان کرد: یکی از نمونه‌های اهمییت کتاب برای این مرکز، نشستی است که در هفته جاری با هدف نگاهی به کتاب «بازشناسی محلات همدان» با مطالعه موردی در محله جولان برگزار خواهد شد. نویسندگان این اثر از اعضای کمیته‌های پژوهشی این مرکز هستند. یکی دیگر از کتاب‌های مورد حمایت این مرکز، کتاب «درآمدی بر شهرسازی همدان» است که استقبال خوبی از آن صورت گرفته است.

مولوی اعلام کرد: آثار فاخر قابل ارائه درباره همدان با موضوعات؛ شهرسازی، نخبگان، بزرگان، دوره‌های توسعه همدان، اقلیم، محیط زیست و هرچیزی را که به همدان ارتباط داشته باشد، با جان و دل پذیرا هستیم و از آن حمایت می‌کنیم. این کتاب‌ها از حمایت مادی و معنوی مرکز برخوردار خواهند شد. علاوه بر حمایت مالی از نویسندگان جهت حمایت از ناشر و نویسنده بخش اعظمی از کتاب‌های منتشر شده را خریداری خواهیم کرد و به‌عنوان هدایای فرهنگی برای شهروندان و کتابخانه‌های مختلف در نظر خواهیم گرفت.
 
رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر درباره نحوه گزینش این آثار جهت حمایت توضیح داد: صاحب اثر پروپوزال خود را به کمیته تخصصی ارائه می‌دهد و پس از کنکاش و بررسی در کمیته تخصصی و به دست آمدن نقاط ضعف و قوت به شورای پژوهشی ارجاع می‌دهد. جلسات شورای پژوهشی معمولا ماهانه برگزار می‌شود و متشکل از جمعی از متخصصان دانشگاهی و مدیران شهرداری است. رئیس دانشگاه‌های صنعتی، بوعلی‌سینا، پیام‌نور و رئیس اسبق دانشگاه آزاد اسلامی همدان نیز عضو شورای پژوهشی هستند. پس از تصویب اثر در شورای پژوهشی به شهرداری جهت عقد قرارداد ارجاع می‌شود.

وی درباره حمایت مالی از این آثار گفت: پس از عقد قرارداد بخشی از مبلغ به عنوان پیش‌پرداخت و مابقی پس از انتشار پرداخت می‌شود. مهم‌ترین بخش حمایت پس از انتشار اثر است که حدود ۵۰ درصد از اثر خریداری می‌شود.

مولوی ضمن ابراز خرسندی از انتخاب این مرکز به عنوان یکی از مراکز پژوهشی برتر در کشور، ابراز کرد: اساسنامه مرکز مطالعات و‌ پژوهش شورای شهر همدان توسط شورای عالی استان‌ها به عنوان اساس و پایه اساسنامه مراکز مطالعات و پژوهش شوراهای سراسر کشور تصویب و ابلاغ شده است و اکنون این اساسنامه در سراسر کشور در حال اجرا است.

این استاد دانشگاه افزود: میزان حمایت از هر اثر به امتیازی که در فرم‌های ارزشیابی توسط داوران این مرکز لحاظ می‌شود، بستگی دارد. اگر اثری هم نمره لازم جهت حمایت قبل از انتشار را به دست نیاورد ولی به عنوان یک اثر قابل استناد شناخته شود تعداد مشخصی از آن خریداری می‌شود.
 

مولوی با بیان اینکه اولویت‌های پژوهشی تعیین شده از سوی این مرکز جهت حمایت اولویت دارند افزود: ابتدای سال این اولویت‌ها در شورای پژوهشی و هیئت امنای مرکز بررسی و اعلام می‌شود که در سایت این مرکز قرار می‌گیرد. هدف اصلی ما بهره‌گیری از فکر و اندیشه نخبگان استانی است و ضمن آن نشان دادن اهمییت توجه به کتاب و کتابخوانی زیرا با مطالعه این چنین کتاب‌ها سطح آگاهی و شعور اجتماعی ارتقا می‌یابد و با نزدیک و ملموس بودن موضوعات و مرتبط بودن با همدان تاثیرگذاری این آثار بیشتر  می‌شود.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: