همایش «حوزه‌های علمیه، مرجعیت شیعه و قرآن کریم» در قم برگزار می شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، حجت الاسلام محمدحسین عظیمی دبیر همایش «حوزه‌های علمیه، مرجعیت شیعه و قرآن کریم» با محوریت دیدگاه‌های علوم قرآنی آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی در نشست خبری این همایش در جمع خبرنگاران، منبع همه علوم اسلامی مانند کلام، فقه، تاریخ، عرفان و اخلاق را قرآن معرفی کرد و گفت: همه این علوم از این کتاب آسمانی استفاده کرده‌اند و در حقیقت بخشی از قرآن را بیان می‌کنند.
 
دبیر همایش «حوزه‌های علمیه، مرجعیت شیعه و قرآن کریم» برگزاری همایش‌های قرآنی را مهم ارزیابی کرد و افزود: یکی از وظایف مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) به عنوان مدرسه قرآنی معرفی یک متن علمی دقیق به جامعه علمی و تحقیقاتی کشور به ویژه حوزه‌های علمیه است.
 
این استاد حوزه یکی از اهداف برگزاری همایش «حوزه‌های علمیه، مرجعیت شیعه و قرآن کریم» را معرفی کتاب «المدخل التفسیر» آیت‌الله فاضل لنکرانی دانست و گفت: کتاب «المدخل التفسیر» مبین اندیشه‌های این عالم بزرگ است به جامعه است.
 
وی ادامه داد: اگرچه در مباحث قرآنی راه‌های نرفته بسیاری داریم اما کارهای علمی بسیاری نیز انجام شده است. برخی انگشت اتهام را به سمت حوزه گرفته‌اند و می‌گویند که حوزه‌های علمیه شیعه توجه چندانی به قرآن ندارند، درحالی‌که اینگونه نیست.
 
حجت‌اسلام محسن قمرزاده دبیر علمی همایش در ادامه این نشست خبری گفت: آیین افتتاحیه و اختتامیه این همایش روز پنجم دی‌ماه امسال در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) قم با حضور استادان و پژوهشگران علوم قرآنی برگزار می‌شود.
 
وی اضافه کرد: افتتاحیه همایش ساعت ۹ صبح و اختتامیه آن ساعت ۱۸ همان روز با سخنرانی آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، آیت‌الله رضا استادی از اساتید حوزه علمیه قم و آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار می‌شود.
 
دبیر علمی همایش «حوزه‌های علمیه، مرجعیت شیعه و قرآن کریم» تصریح کرد: ۲۲۰ مقاله در این همایش پذیرش‌ شده است و ۴۷ مقاله در قالب سخنرانی و ۶۸ مقاله نیز به‌صورت پوستر ارائه می‌شوند.
 
در بخش پایانی این نشست حجت‌الاسلام‌ و المسلمین سیدجواد نورموسوی مسئول کمیته اجرایی همایش ملی «حوزه‌های علمیه، مرجعیت و قرآن کریم» به نهادهایی که در این همایش همکاری داشته اند اشاره کرد و گفت: این همایش با مشارکت ۲۰ نهاد مانند مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، جامعه الصطفی العالمیه، دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشگاه قم و پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی برگزار می‌شود.
 
مسئول کمیته اجرایی همایش برگزاری نمایشگاهی چکیده مقاله‌های پذیرفته‌شده، رونمایی از ۱۲ جلد کتاب و ویژه‌نامه همایش از دیگر برنامه‌های همایش است.
 
وی گفت: همایش به‌گونه‌ای طراحی‌ شده است تا آثار علمی آن، پس از همایش در اختیار مرکزهای علمی حوزوی و دانشگاهی کشور قرار بگیرد.
این مطالب را به اشتراک بگذارید: