سازمان‌ها و نهاد‌ها در نمایشگاه کتاب ‌تهران غرفه ندارند

قادر آشنا، مدیر‌عامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره تغییر آئین‌نامه نمایشگاه کتاب تهران بیان کرد: می‌دانیم هر آئین‌نامه به بازنگری و تجدید نظر نیاز دارد؛ بنابراین با تشکیل کارگروه ۹ نفره متشکل از نمایندگان معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنف و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران جلسات بسیار فشرده؛ حتی بیش از چهار ساعته تشکیل شد.

وی با اشاره به یکی از موارد بازنگری شده در آئین‌نامه نمایشگاه کتاب تهران، بیان کرد: یکی از اقدامات در جریان  بازنگری آیین‌نامه نمایشگاه، حذف سازمان‌ها و نهاد‌ها در نمایشگاه کتاب تهران است؛ چراکه این نهاد‌ها معمولا در رویداد‌های مختلف فرهنگی فرصت حضور دارند؛ اما تجربه نشان داده این حضور برای این سازمان‌ها و همچنین نشر، دستاوردی نداشته است و تنها موجب فربگی بزرگترین رویداد فرهنگی کشور می‌شود.

آشنا ادامه داد: به‌جای حضور نهاد و یا سازمان‌ها، تصمیم براین شده تا فقط بخش انتشارات آن‌ها در نمایشگاه کتاب تهران صاحب غرفه باشند.

مدیر‌عامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران افزود: با جمع‌آوری نظرات و دیدگاه‌های مختلف از فعالان بخش‌های مختلف حوزه نشر و صاحبان تجربه، آئین‌نامه نظامند و شفاف شد؛ علاوه‌براین از منظر حقوقی و ادبی نیز ویرایش شده است.   

آشنا، درباره تغییر ساختار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: بازنگری ساختار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از رویکرد‌های اساسی موسسه نمایشگاه‌‌های فرهنگی ایران است و در این راستا سال گذشته موفق شدیم تا حدودی نمایشگاه را کوچک‌سازی کنیم.
 
وی افزود: با توجه به نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخش اجرایی در اختیار صنف و سایر کمیته‌ها در اختیار حاکمیت و به معنای دیگر زیر نظر موسسه نمایشگاه‌های کتاب تهران قرار بگیرند؛ به‌عنوان مثال، دو کمیسیون معاملات و کمیسیون بازرگانی و تبلیغات مستقل شده‌اند و زیر نظر قائم مقام نمایشگاه فعالیت خواهند کرد.

آشنا ادامه داد: کمیسیون «معاملات» و کمیسیون «بازرگانی و تبلیغات» که هر کدام دارای شخصتی مستقلی است در آئین‌نامه جدید زیر نظر قائم مقام نمایشگاه قرار دارند. این رویکرد تحول قابل‌توجهی است. پیش‌‌تر اصل براین بود، بودجه در کمیسیون معاملات تقسیم و مدیریت شود و بر چگونگی مصرف آن براساس قانون نظارت داشته باشد.
 
وی افزود: تشکیل کمیسیون مستقل «بازرگانی و تبلیغات» به تایید معاونت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده است و تشکیل این کمیسیون، جهت‌گیری قابل‌‌توجهی است؛ آنچنانکه خودمان را موظف به درآمد‌زایی می‌دانیم. این کمیسیون باید درآمد‌زایی را با توجه به قوانین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیریت کند.   

قائم‌مقام سی‌و‌دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: سال گذشته ترکیب کمیسیون معاملات مشخص بود اما رئیس آن مشخص نبود؛ اما امسال در آئین‌نامه رئیس کمیسیون معاملات، قائم‌مقام نمایشگاه کتاب تهران است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: