زوج‌های دیّری «حال خوش خواندن» را با همخوانی کتاب تمرین می‎کنند

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر – الهام بهروزی: دیروز به بندر دیّر، یکی از بنادر جنوبی استان بوشهر رفتیم تا گزارشی از یکی از فعالیت‌های کتابخوانی این بندر تهیه کنیم؛ فعالیتی که موجب جاری شدن کتاب در رگ و پی اهالی این بندر کهن شده است، بندری که در گستره خود مفتون‌هایی را جای داده که با همنشینی با دریا و افسانه‌های کهن شاهکارهایی از عمق جان و با تکیه بر تخیل و پرواز احساس آفریده‌اند که ورد زبان کوچک و بزرگ است.

دیّر، آب و خاکی لطیف و پراحساس با مردمانی فرهنگ‌دوست و اهل ذوق دارد. این بندر که عنوان بزرگ‌ترین بندر صیادی کشور را یدک می‌کشد، در خود مردمانی را جای داده که در کنار صیادی و تجارت و… هیچ‌گاه از شعر و داستان غافل نبوده‌اند. از این‌رو، اهالی این بندر امروز با پی بردن به اهمیت کتاب در رشد فکری جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی تلاش می‌کنند تا تنور یار مهربان را در میان خانواده‌های‌شان گرم نگه دارند.

در این میان، در این شهر افراد و سمن‌های متعددی در حوزه کتابخوانی فعالیت می‎کنند که عملکرد و رویکرد برخی از آنها حتی می‌تواند به‌عنوان الگویی برای دیگران مورد استفاده قرار بگیرد؛ نظیر آنچه که کانون «رشد و توسعه نجیرم» در این سال‌ها در حوزه کتابخوانی انجام داده است.

این کانون که از بدو تاسیس «کتابخوانی و رشد مطالعه کودکان شهرستان دیّر» را به‌عنوان یکی از اهداف استراتژیک خود قرار داده، با برگزاری نشست‌های کتابخوانی، دعوت از چهره‌های ملی و استانی در حوزه ادبیات کودک همانند استاد هوشنگ مرادی کرمانی و فریبا اقدامی کوشیده است در حوزه همخوانی کتاب، گام‌های بلندی بردارد. کانون «رشد و توسعه نجیرم» همچنین با برگزاری نشست‌های نقد و بررسی و رونمایی از آثار نویسندگان شهرستان دیّر، درصدد برآمده که مردمان این بندر را با داشته‌های ادبی خود، بیش از پیش آشنا و مانوس کنند.

اعضای کتاب‌دوست این کانون در تازه‌ترین فعالیت کتابخوانی خود، ویژه‎‌برنامه‌ای را به نام «دوشنبه‌های همخوانی کتاب نجیرم» با حضور همسران دیّری از ابتدای سال جاری راه‌اندازی کرده‌اند که با بازخورد بسیار خوبی روبه‌رو شده و روزبه‌روز به شمار اعضای این نشست افزوده می‌شود.

مهدی امیدیان، عضو کانون رشد و توسعه نجیرم که به همراه همسر خود مدیریت نشست «دوشنبه‌های همخوانی کتاب نجیرم» را برعهده دارد، درباره چگونگی اجرای ایده برگزاری این نشست به خبرنگار ایبنا گفت: با توجه به فعالیت‌های پیشین این کانون در زمینه ارتقای سطح فرهنگ مطالعه، پروژه موفقیت‌آمیز باشگاه‌های کتابخوانی و آشنایی شهروندان با روند جلسات کتابخوانی، بر آن شدیم در سال ۹۸ «دوشنبه‌های همخوانی کتاب» را در سطح بندر دیّر برگزار کنیم که مشتاقان و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی بسیاری دارد.

وی درباره شیوه برگزاری این نشست توضیح داد: ما در ابتدا یک کتاب رمان یا داستان کوتاه را انتخاب می‌کنیم و سپس در فرصت‌هایی که داریم به خواندن کتاب انتخاب شده می‌پردازیم و درک و دریافت‌های‌مان را از حوادث و روایت‌های رمان در این نشست‌ها با هم به اشتراک می‌گذاریم. از شخصیت‌های داستان و ویژگی‌ها و رفتارهای‌شان با هم صحبت می‌کنیم و تجربه‌ها و خاطراتی را که در ارتباط با حوادث داستان هستند، برای همدیگر تعریف می‌کنیم.

دبیر نشست «دوشنبه‌های همخوانی کتاب» در خصوص کتاب‎های انتخابی برای خوانش در این نشست گفت: ما در نشست‌های همخوانی به‌طور خاص به کتاب‌های رمان و داستان اعم از داستان‌های ایرانی و خارجی (ادبیات جهان) می‌پردازیم. این نشست‌ها در ابتدا با همخوانی رمان‌های کلاسیک (براساس تقسیم‌بندی ساختار رمان) آغاز شد و سپس به‌تدریج با توجه به افزایش سطح دانش گروه همخوانی با نحوه خواندن رمان‌های مختلف، به سمت رمان‌هایی با سبک‌های مدرن و پست‌مدرن و سوررئال پیش رفتیم. اکنون گزینش رمان برای هر جلسه کتابخوانی بر اساس رای اعضا صورت می‌گیرد و از میان چهار کتاب نامزدشده برای هر نشست، یک اثر برگزیده و همخوانی می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه برگزاری این نشست‌ها چقدر توانسته «حال خوش خواندن» را در میان اعضا تکثیر کند، بیان کرد: اساسی‌ترین هدف این نشست‌ها لذت بردن از خواندن کتاب است. در حقیقت ما می‎خواهیم کتاب خواندن و مطالعه را به لذتی وصف‌ناپذیر تبدیل کنیم. حضور پر از اشتیاق یاران همراه در این نشست‌های همخوانی گواه خوش‌دلی و حال خوب دوستان بهتر از آب روان است.

امیدیان در مورد مشارکت زوج‌های دیّری در این ویژه‌برنامه هم گفت: یکی از نکات جالب توجه نشست‌های همخوانی کانون توسعه نجیرم حضور زوج‌های جوان در این جمع است. حال خوب و رونق دوستی در این جمع، بی‌گمان در رشد و بالندگی و گرمی زندگانی این خانواده‌ها موثر است. این کانون و شهر دیّر به داشتن خانواده‌های اهل مطالعه و مانوس با کتاب مفتخر است.
 

وی در خصوص اهمیت اینگونه نشست‌ها در ترویج فرهنگ کتابخوانی در مناطق کمتربرخوردار تصریح کرد: از مهم‌ترین کارکردهای نشست همخوانی کتاب، تقویت بنیه کتابفروشی‌های شهر است؛ زیرا پس از انتخاب رمان برای مطالعه در نشست، بایستی کتاب مورد نظر خریداری شود. از همین رو ما با توجه به تعداد متقاضیان در اکثر اوقات بالغ بر ۳۵ جلد کتاب سفارش می‌دهیم که سفارش کتاب به تعداد بالا برای هر کتابفروشی باعث رونق کسب و کار می‌شود و امیدواریم این کتابفروشی‌ها همچنان بتوانند به کار خود ادامه دهند.

امیدیان ادامه داد: خواندن رمان گامی بزرگ در خودشکوفایی و شکفتن درون است. رمان‌ها و داستان‌ها پر از شخصیت‌ها و تیپ‌ها و در کل انسان‌هایی هستند که ما می‌توانیم از دریچه داستان به زندگی و لایه‌های وجودی‌شان ورود کنیم و از وجوه مختلف به ارتباطات پیچده انسان‌ها بنگریم. همچنین می‌توانیم حوادث و اتفاقاتی را که در طول زندگی عادی برای‌مان رخ نمی‌دهد، در خلال روایت‌های داستان‌های مختلف تجربه کنیم. ما در نشست‌های همخوانی کتاب روایت‌ها و داستان‌ها را با هم می‌خوانیم، درک و تحلیل می‌کنیم و در خصوص آنها به گفت‌و‌گو می‌نشینیم. به قول ژولیا کریستوا: «عاشق‌ترین افراد دو دسته‌اند: داستان‌نویسان و داستان‌خوانان.»

وی با اشاره به برگزاری نقد و بررسی و رونمایی از آثار نویسندگان دیّری در سال‌های پیش گفت: پیش از این در نشست‌های مختلف بسیاری از آثار نویسندگان این شهر به همت کانون رشد و توسعه نجیرم نقد و بررسی و رونمایی شد که از جمله آن می‌توان به رونمایی رمان «تار مو» نوشته سعید بردستانی اشاره کرد؛ اما چون هویت کانون ما بر مبنای مباحث توسعه‌ای شکل گرفته است، بنابراین برگزاری نشست‌های ویژه بررسی کتاب‌هایی با موضوع «توسعه» در اولویت ما قرار دارد.

دبیر نشست «دوشنبه‌های همخوانی کتاب نجیرم» درباره برنامه‌های آینده این کانون در حوزه کتابخوانی تصریح کرد: به‌طور حتم ما در اول راه هستیم و از همین فرصت می‌خواهم استفاده کنم و از مردم شهرستان دیّر و حتی شهرهای اطراف دعوت کنم تا در این نشست‌ها شرکت کنند و حال خوش خواندن داستان و رمان را تجربه کنند. مهم‌ترین برنامه پیش روی ما راه‌اندازی کتابخانه تخصصی رمان و داستان در کانون نجیرم است. هدفگذاری ما تجهیز این کتابخانه به ۱۰۰۰ نسخه از بهترین رمان‌ها و داستان‌های جهان و ایران است و امیدواریم تا قبل از پایان سال بتوانیم این کتابخانه را افتتاح کنیم.

امیدیان در پایان یادآور شد: ما در نشست‌های هم‌خوانی کتاب، خوشرو هستیم، خوب گوش فرا می‌دهیم، در طرح نظرات و دیدگاه‌هایمان آزاد هستیم، الزامی به نقد نظر و دیدگاه دیگران نداریم، آزادانه و محترمانه به طرح دیدگاه خودمان می‌پردازیم، از قضاوت کردن دیگران پرهیز می‌کنیم، مسائل و موارد مورد بحث را با هم تحلیل و از زوایای مختلف به آنها نگاه می‌کنیم و رازهای درونی‌شان را کشف می‌کنیم. در مقابل یادگیری و پذیرفتن دیدگاه‌هایی که می‌تواند زندگی جمعی‌مان را زیباتر کند فروتنی می‌کنیم. در نتیجه از خواندن کتاب لذت می‎بریم و با ارائه دیدگاه‌های‌مان، گفت‌وگو کردن و تعامل امن و آزاد را در فضایی شاد برای کشف حقایق بیشتر و رسیدن به حال خوب تمرین می‌کنیم.
 
* نجیرم نام بندری تاریخی در غرب بندر دیّر و منطقه بتانه و بی‌بی خاتون است و از مهم‌ترین بنادر سواحل شمالی خلیج فارس به‌شمار می‌رود. در زمان تجارت راه آبی ابریشم، این بندر نقش بسزایی در تجارت بین‌المللی داشته‌ است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: