رونق یار مهربان در کافه‌های اردبیل

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل – مریم رضائی: کافه‌های اردبیل با کتاب اُنس گرفته‌اند. می‌توان سری به این اماکن زد با دیدن رویدادهای ادبی که در آنها اتفاق می‌افتد، شاهد مثال‌های متعددی برای این مدعا یافت.

«کافه ژان» که به تازگی کار خود را آغاز کرده است، در نخستین رویداد کتابخوانی که برگزار کرد، میزبان جلسه خوانش کتاب «گردان قاطرچی‌ها» بود و به گفته مدیرش، بنا دارد این راه را تا پایان ادامه دهد و این تجربه‌ها را با مشتریان خود به اشتراک بگذارد.

امیر فرخ‌پور، مدیر کافه ژان در این باره به خبرنگار ایبنا می‌گوید: این بنگاه اقتصادی کوچک از روزهای ابتداییِ فعالیت خود، در فکر اتفاقات خاص و ویژه‌ای بود؛ حتی پیش از آنکه فِر و اجاق‌گاز بخریم، بر سر «شدن‌های بی‌شمار» بحث می‌کردیم؛ زیرا هدف ما تکرار واژه نبود؛ دنبال یک اتفاق دیگرگون بودیم: ترویج کتابخوانی و آشتی دادن مردم با کتاب یا شاید ادای یکی از مسئولیت‌های اجتماعی خود در برابر دیگران.

وی ادامه می‌دهد: هدف ما کشتن بهانه‌ها بود؛ بهانه‌هایی که میان مردم و کتاب فاصله انداخته است، از این رو آهسته آهسته گام برمی‌داریم و البته پیوسته پیش می‌رویم.

از فرخ‌پور درباره چگونگی این روند می‌پرسم؛ می‌گوید: در راستای تلاش‌هامان و پس از انجام هماهنگی‌های لازم با ادارات مربوطه، طیِ این مسیر را با خوانش کتاب «گردان قاطرچی‌ها» نوشته داوود امیریان، آغاز کردیم و مهدی باباپور و سعید مرادی با صدای ناب و دل‌انگیز خود، این کتاب را برایمان خواندند.

وی با اشاره به اینکه حضور علاقه‌مندان در روز نخست این رویداد فراتر از حد انتظار بود، اضافه می‌کند: خوانش کامل کتاب حدود ۲ ماه زمان خواهد برد، زیرا در دو بخش ۱۵ و ۱۰ دقیقه‌ای میان‌برنامه تنفسی انجام می‌گیرد و امیدواریم در جلسات بعدی نیز با همین استقبال روبه‌رو شویم.

از مدیر کافه ژان درباره عنوان این برنامه می‌پرسم؛ با به‌کارگیری تعابیری جالب می‌گوید: در برنامه‌ای که عنوان آن را «کتاب بنوشیم» گذاشته‌ایم، متن کتاب توسط گویندگان حرفه‌ای خوانده می‌شود و مخاطب نیز گوش جان می‌سپارد به رقص واژه‌ها در امتداد سکوتی جاودانه.

در سوی دیگر شهر، سری به «کافه نون» زدم که به‌تازگی و در برنامه‌ای به همت انجمن ادبی سیمین دانشور، میزبان جشن امضای کتاب «یاناقدان اوپمک زامانی سوووشدو» نوشته «لیلی کرامتی» بوده است.

حضور نویسندگان توانمند و بنام اردبیلی در این گردهمایی، غیر از دایره دوستی، شاید حکایت حمایت از کتاب و کتابخوانی را روایت می‌کرد. کسانی چون صالح عطایی، فیضی، حافظ خیاوی، رضا کاظمی، محمود مهدی، توران قربانی، پری آخته، شبنم فرضی‌زاده و…. که هر یک در گلستان ادبیات این شهر، گلی به یادگار کاشته‌اند.

از کرامتی درباره کتابش می‌پرسم؛ می‌گوید: مجموعه داستان «یاناقدان اوپمک زامانی سوووشدو» (زمان روبوسی گذشت) دربرگیرنده ۱۲ داستان کوتاه اجتماعی، بومی و رئال است که همگی به زبان ترکی نوشته شده و در ۵۰ صفحه به قطع رقعی از سوی انتشارات ساوالان ایگیدلری چاپ شده است.

وی اضافه می‌کند: این کتاب در نخستین فرصت عرضه در نمایشگاه کتاب تبریز با استقبال خوبی روبه‌رو شد؛ ضمن اینکه کتاب صوتی آن هم از سوی مؤسسه «ووی‌سَس» در حال آماده‌سازی است.
 
امروز دیگر به جرئت می‌توان گفت که کافه‌های اردبیل که پیش از این چندان خبری از کتاب و کتابخوانی و نشست‌های ادبی در آنها نبود، با تدابیر دوستداران کتاب، جانی تازه گرفته‌اند و در کنار چای و شیرینی، داستان و شعر و روایت نیز در آنها سِرو می‌شود.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: