خانه کتاب برای پشتیبانی نرم‌افزاری از نقشه فرهنگی منطقه ۲ آمادگی دارد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، نشست «یادبود و نشست هم‌اندیشی مولفان و کتاب‌فروشان منطقه ۲» سه‌شنبه(۱۲آذر‌‌ماه) با حضور محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران؛ رسول کشت‌پور، شهردار منطقه۲؛ نیکنام حسینی‌پور، مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب؛ یوسف مزارعی، معاون  اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۲؛ ابوالفضل رفیع، مدیر‌کل اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و جمعی از چهره‌های فرهنگی و هنری ساکن منطقه دو در ساختمان شهرداری این منطقه برگزار شد.    

حسینی‌پور با اشاره به رویکرد فرهنگی شهرداری منطقه ۲ بیان کرد: خوشبختانه شهردار منطقه دو همواره در حوزه فعالیت‌های فرهنگی مبتکر بوده‌ است؛ به‌ویژه در حوزه کتاب‌فروشی‌ اقدامات قابل‌توجهی را شاهد بودیم؛ از‌جمله افتتاح کتاب‌فروشی آموت در بلوار مرزداران که در ملک مسکونی دائر شده است. مجموعه این اقدامات فرهنگی این منطقه را به‌ پایلوت سایر مناطق شهرداری تهران و حتی سایر شهر‌ها تبدیل کرده است.
 
وی افزود: یکی دیگر از اقدامات قابل‌توجه در این منطقه، نصب تابلو راهنمای کتاب‌فروشی‌ها است که با تصمیم مسئولان شهری مقرر شد این طرح در سراسر تهران عملیاتی شود.

حسینی‌پور با تقدیر از توجه شهرداری منطقه دو به شخصیت‌های  فرهنگی ساکن در این منطقه گفت: توجه به این چهره‌ها و شخصیت‌های فرهنگی، زمینه پرورش شهروند ‌دانا‌محور را افزایش می‌دهد؛ چراکه می‌دانیم توجه بیش از پیش به شهروند دانا‌محور موجب کاهش هزینه‌ها خواهد شد.

مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب ادامه داد: با توجه به اینکه موضوع طراحی نقشه فرهنگی منطقه ۲ در این نشست طرح شد، ما در موسسه خانه کتاب آماده‌ایم به شرط تهیه سخت‌افزار، بخش نرم‌افزاری این طرح را پشتیبانی کنیم. تحقق این هدف زمینه دسترسی سریع شهروندان به کتاب‌های جدید و نزدیک‌ترین کتاب‌فروشی را فراهم می‌کند.

مردم تهران یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان کتاب در پاییزه ۹۸ خریدند
 وی در بخش دیگری از سخنان خود به آمار فروش تهران پاییزه۹۸ اشاره کرد و  با بیان این مطلب که وضعیت کتاب و کتابخوانی چندان هم بد نیست، بیان کرد: در پاییزه کتاب سال ۹۸ در تهران، نزدیک به ۴۳ هزار جلد کتاب از ۲۳ تا ۳۰ آبان‌‌ماه در کتاب‌فروشی‌های عضو فروخته شده که معادل یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است.

وی یادآور شد: این دوره طرح از سلسله‌ طرح‌های فصلی خانه کتاب، برای نخستین‌بار با مشارکت و پشتیبانی شهرداری تهران برگزار شد.

رشد ۵ درصدی کتاب در مقایسه با سال گذشته
حسینی‌‌پور ادامه داد: این میزان فروش کتاب در یک هفته نشان‌دهنده این است که شهروندان کتابخوانی داریم. یاد‌آور می‌شوم در شرایط اقتصادی سال جاری و برخلاف انتظار، میزان تولید کتاب از نظر عنوان در مقایسه با سال گذشته ۵ درصد رشد داشته است. آمار‌های موسسه خانه کتاب نشان می‌دهد، سال گذشته ۴۳ هزار عنوان و در ۹ ماه سال جاری، ۵۳ هزار عنوان کتاب منتشر شده است.

مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب انتشار دو میلیون نسخه از کتاب برخی نویسندگان را نشانه توجه مردم به کتاب دانست و ادامه داد: در کشور هم کتابخوان حرفه‌ای و هم کتابخوان مبتدی داریم و باید این دو دسته را تفکیک کنیم؛ بنابراین به نظر می‌رسد وضعیت کتابخوانی در کشور چندان بد نیست.

وی درباره پیشنهاد‌ فعالان فرهنگی حاضر در «یادبود و نشست هم‌اندیشی مولفان و کتاب‌فروشان منطقه ۲» بیان کرد: موسسه خانه کتاب آمادگی دارد در چنین طرح‌ها و همچنین اجرای سایر طرح‌های ابتکاری منطقه دو مانند رادیو کتاب همکاری داشته باشد.

حسینی‌‌پور همچنین از آمادگی موسسه خانه کتاب برای انتشار کتاب «یادگار ماندگار» ویژه چهره‌ها و مفاخر فرهنگی ساکن در منطقه ۲ تهران با همکاری شهرداری خبر داد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: