جلسه رونمایی از «شهر بی‌انتهای درد آلود» برگزار شد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در این جلسه که جمعی از علاقه‌مندان به شعر و ادبیات فارسی حضور داشتند، حمیدرضا شکارسری و سینا بهمنش به سخنرانی پرداختند. میهمان ویژه‌ برنامه، سیدعلی صالحی بود.

در آغاز حمیدرضا شکارسری از تفاوت میان مراسم رونمائی کتاب با رونمایی دیگر محصولات فرهنگی سخن گفت و رونمایی کتاب را، به‌دلیل فقدان جنبه‌های تجاری و تبلیغی آن، صرفا یک کار فرهنگی و یک گفتمان صرفا ادبی دانست. وی به این نکته اشاره کرد که قرارگرفتن در این نوع گفتمان سخنران را ناخواسته در یک پارادوکس قرار می‌دهد. سخنران هم ناگزیر است کتاب را معرفی کند و بدون نقد اثر نمی‌شود به معرفی آن پرداخت زیرا معرفی یک کتاب وابسته به صحبت در مورد زبان، بین و تخیل است.

                

شکارسری در ادامه آثار شعری ایران را به دو گروه کلی تقسیم کرد: کتاب‌هایی که در رودخانه و در جریان رایج معاصر حرکت می‌کنند و کتاب‌های محدودی که خلاف جهت معمول حرکت می‌کنند. او اثر مورد بحث را کتابی دانست که در جهت جریان‌های معاصر است. همچنین این منتقد ادبی، کوتاه‌نویسی و ساده‌نویسی را از مؤلفه‌های بارز این کتاب دانست. 

 در ادامه سینا بهمنش به وجه سفرنامه‌ای‌بودن «شهر بی‌انتهای دردآلود» اشاره کرد و این که شاعر چگونه با استفاده از سفرها و دیده‌هایش، مخاطب را با خود همراه می‌کند تا مخاطب نیز همراه او به این لذت دست یابد.

بهمنش شعرهای این کتاب را چنین تفسیر کرد که زمان دارند اما مکان ندارند و مخاطب در هر مکانی می‌تواند با کتاب همراه شود و در خط به خط آن میراث کهن خود را ببیند. او زبان شاعر را به گونه‌ای دانست که می‌تواند مخاطب را به سال‌های پیش از تولدش ببرد. بهمنش «شهر بی‌انتهای درد آلود» را کتاب شعر خواند و نه مجموعه‌ شعر زیرا مجموعه‌شعر کتابی است که طی سالیان، باحال و هوای گوناگون نوشته شده اما کتاب شعر از ابتدا تا انتها دارای یک مضمون است. 

                  

در پایان نشست شاعر مجموعه، سعید فکری، از زیست خود، تجربیات و تأثیر سفرهایش در سرایش شعرهایش سخن گفت و این که تصویرهای ناب بصری در سرزمین‌های گوناگون چگونه عاملی برای تحریک و تهییج به نوشتن بوده است. جلسه با تقدیر و تشکر مجری برنامه، امیر بختیاری از حاضران و سخنرانان به پایان رسید. 

شهر بی‌انتهای درد آلود اولین مجموعه‌شعر سعید فکری است که به‌تازگی در نشر پایان به چاپ رسیده است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: