تن رنجور ناشران بوشهری زیر بار گرانی‌ها/ تمدید معافیت مالیاتی بهترین تصمیم بود

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر- الهام بهروزی: موافقت دولت با تمدید معافیت مالیاتی فعالیت‌های فرهنگی در بودجه سال ۹۹ آرامش را تا حدودی به جامعه فرهنگی و ادبی بازگرداند؛ چراکه اگر معافیتی برای فعالان فرهنگی و هنری تعیین نمی‌شد، بسیاری از آموزشگاه‌ها، انتشاراتی‌ها و روزنامه‌‌ها در وضعیت بسیار بدی قرار می‌گرفتند؛ از این حیث که در ماه‌های اخیر بیشتر این بنگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ای به خودی خود تحت تاثیر افزایش قیمت ارز و گرانی کاغذ و به‌دنبال آن گرانی بنزین به‌صورت کج‌دار و مریز به حیات خود ادامه داده‌اند؛ اما با پیگیری‌های مجدانه سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معافیت صددرصدی فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای، با موافقت دولت روبه‌رو شد تا جامعه فرهنگی بتواند در بستری معتدل به حیات خود ادامه دهد.

یکی از حوزه‌هایی که از تمدید معافیت صددرصدی مالیاتی استقبال کرد، حوزه نشر بود. این حوزه پیش از این به‌دلیل گرانی کاغذ دچار نوعی سکته شده بود که با حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و قرار گرفتن کاغذ در فهرست کالاهای اساسی، اندکی از فشار تحمیل شده بر این حوزه کاسته شد. ولی با همه این تلاش‌ها، به جرئت می‌توان گفت که حوزه نشر دیگر آن رونق سابق را ندارد. این در حالی است که این حوزه یکی از ارکان اصلی فرهنگ در جامعه را تشکیل می‌دهد. بنابراین می‌طلبد که از فعالان این حوزه به‌صورت جدی حمایت شود.

ناشران بوشهری که در یکی، دو سال اخیر زیر یوغ گرانی‌ها تنِشان بارها لرزیده و کابوس تعطیلی فعالیتشان همراه نامانوس این روزهای‌شان شده است؛ به این دلیل که عمده آثاری را که برای چاپ و نشر انتخاب می‌کنند، با موضوعات بومی و محلی است که از گستره مخاطب پایینی برخوردار و انتشار این آثار با ریسک بالایی همراه است؛ اما به هر روی آنها هم مانند دیگر ناشران با شنیدن خبر تمدید معافیت مالیاتی صددرصدی حوزه نشر، نفس راحتی کشیدند و به ادامه فعالیتشان دلگرم شدند.

مدیر انتشارات «دریانورد» که فعالیت خود را از سال ۷۹ در بندر گناوه آغاز کرده و یکی از انتشاراتی‌های معتبر استان بوشهر به‌ویژه در حوزه نشر آثار فرهنگی و هنری به شمار می‌رود، در خصوص موافقیت دولت با تمدید معافیت صددرصدی مالیاتی انتشاراتی‌ها به خبرنگار ایبنا گفت: اگر این معافیت برای ما ناشران شهرستانی لغو هم نمی‌شد، چیز دندان‌گیری برای دولت نمی‌ماند؛ چه‌بسا اگر اظهارنامه مالیاتی سالانه‌ی انتشاراتی ما را می‌دیدند، احتمالا چیزی هم بدهکار می‌شدند ولی در هر صورت دست‌شان درد نکند که این معافیت را تمدید کردند و باعث شدند که ما بیشتر از این نگران نشویم؛ اما این را همواره در نظر داشته باشند که وضعیت ناشران شهرستانی با مرکز، زمین تا آسمان تفاوت دارد به‌خصوص در حوزه چاپ و پخش کتاب. همچنین وضعیت ناشران و کتابفروشان با دیگر فعالان فرهنگی نظیر سینماگران و بازیگران کاملا متفاوت است.

غلامحسین دریانورد در ادامه در پاسخ به این پرسش که اگر معافیت صددرصدی مالیاتی برای ناشران محقق نمی‌شد، چه مشکلاتی برای شما پیش می‎آمد؟، توضیح داد: ما همین الان هم با توجه به تولید کتابی که داریم، نه تنها سود چندانی برای‌مان حاصل نمی‌شود؛ بلکه گاهی متحمل ضرر و زیان هم می‌شویم. حالا اگر مالیات هم اضافه شده بود که قوز بالای قوز می‌شد و احتمالا به تعطیلی و یا رکود انتشاراتی‌ها به‌خصوص آنهایی که در شهرستان‌های فعالیت می‌کردند، منجر می‌شد.

وی که خود از نویسندگان و پژوهشگران باتجربه و شاخص استان بوشهر به شمار می‌رود، با اشاره به تاثیر گرانی کاغذ در کسادی کار انتشارات، تصریح کرد: انتشارات ما همین الان حدود ۱۱ کتاب آماده چاپ دارد؛ هرچند معمولا خود نویسندگان برای چاپ کتاب‌شان سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ اما به‌علت گرانی کاغذ و متعلقات چاپ، دیگر تمایل چندانی به چاپ کتاب‌شان ندارند. انتشارات «دریانورد» هم به‌علت گران بودن هزینه چاپ و نبود بازار پررونق برای کتاب‌هایی که معمولا موضوع محلی و منطقه‌ای دارند، حاضر نیست ریسک کرده و این کتاب‌ها را با سرمایه خودش چاپ کند.

این ناشر فعال در بندر گناوه در بخش دیگری از گفته‌های خود، در خصوص رواج «ای‌بوک» (e-book) یا کتاب الکترونیکی و جایگزین شدن آنها به‌جای کتاب‌های کاغذیT توضیح داد: ما نباید به‌جای تمرکز بر تولید و انتشار و عرضه و مطالعه کتاب‌های فیزیکی، دست به دامن کتاب‌های الکترونیکی شویم؛ بلکه باید در کنار کتاب‌های کاغذی، در نشر کتاب‌های الکترونیکی و حتی صوتی تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه در جهان هنوز فرهنگ استفاده از فروشگاه‌های کتاب‌های الکترونیکی جا نیفتاده و همه‌گیر نشده است، تصریح کرد: به‌خصوص در کشور ما که هنوز دستگاه‌های تخصصی کتاب‌خوان مثل «کیندل» که کتابخوان شرکت آمازون است، فراگیر نشده است و مردم اگر هم کتاب‌های الکترونیکی می‌خوانند تنها از طریق گوشی موبایل و یا درنهایت تبلت و لب‌تاپ است که خوشایند نیست. هرچند شرکت‌های ایرانی مثل «فیدیبو» به تولید کتابخوانی به نام «فیدیبوک» روی آورده‌اند، ولی باز به‌علت گرانی این دستگاه‌ها هنوز نزد مردم ناشناخته است.

مدیر انتشارات «دریانورد» در پایان یادآور شد: بنابراین ناشر باید از همان آغاز و در کنار چاپ فیزیکی کتاب در تولید و پخش آن به شکل الکترونیکی هم بکوشد و آن را در کتابفروشی‌های الکترونیکی به اشتراک بگذارد و امیدوار باشد که روزی فرهنگ استفاده از کتاب‌های الکترونیکی و صوتی فراگیر می‌شود و خیلی ارزان‌تر هم به سمع و نظر کتابخوانان خواهد رسید.

در پایان این گزارش یادآوری می‎شود، معافیت مالیاتی صددرصدی فعالیت‌های فرهنگی در سال ۹۹ می‌تواند به بهبود صنایع فرهنگی و فعالیت‌های هنری و رسانه‌ای کمک شایانی بکند که این تصمیم دولت در این برهه زمانی شاید یکی از خردمندانه‌ترین تصمیم‌هایی بود که در راستای حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و هنری اتخاذ شده است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: