بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانشمندان و نخبگان ایرانی در یک مجموعه فرهنگی

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) لادن حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاح سالن اصلی تئاترشهر گفت: مرکز هنرهای نمایشی پایتخت «تئاترشهر» مجموعه‌ای است که علاوه بر تولیدات فاخر و به نمایش گذاشتن آثار ماندگار از قدمت و چشم نوازی خاصی برخوردار است.

حیدری افزود: موقعیت قرارگرفتن این مجموعه علاوه بر مطلوب بودن جلوه‌های بصری آن، دسترسی آسان را برای هنرمندان فراهم آورده و بعضا هم اثرات نامطلوبی به دلیل مجاورت وسایط نقلیه متحمل شده است. این مرکز فرهنگی کشور به دلیل قدمت و هم چنین ضرورت نوسازی و روزآمدی تجهیزات نیازمند توجه و تیمار مجدد بوده است که این مهم با در نظر گرفتن هم خوانی و مطابقت با سایر اجزای مجموعه در بازسازی سالن اصلی تئاتر شهر به طور ویژه لحاظ شده است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بیان کرد: دقت در انتخاب و به کارگیری تجهیزات با کیفیت و همگون و همچنین بهره گیری از ظرفیت‌های دانشمندان و نخبگان ایرانی همواره مورد نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است. در این خصوص ضمن حفظ اصالت مجموعه تئاترشهر، از تجهیزات مدرن و کارآمد بهره گرفتیم. مجموعه‌ای درخور اهالی هنر و فرهیختگان عرصه نمایش که علاوه بر خدمات رسانی مطلوب تر به هنرمندان با هدف حمایت از تولید داخل و در جهت تاکیدات و فرمایشات مقام معظم رهبری قدم برداشته شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع افزود: این دستاورد علاوه بر اعتماد به توان و بنیه نیروهای جوان، قدرت علم و فناوری شرکت های ایرانی، مانع از خروج ارز از کشور نیز شده است. دستاوردی که در راستای رسالت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از هنرمندان و فراهم کردن شرایط فعالیت بهتر و تسهیل روند آثار فاخر تدارک دیده شده است. آن چنان که بومی سازی تجهیزات همراه با تکنولوژی روز دنیا نقطه عطفی در تاریخ بازسازی فضاهای فرهنگی کشور است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنانش گفت: این وزارت خانه مفتخر است که دوش به دوش هنرمندان و با همت عالی متخصصان ایرانی توانسته است نوسازی تجهیزات قلب تپنده هنرهای نمایشی کشور را احیاء کند. بازسازی‌ای که با وجود بودجه‌های محدود در حوزه فرهنگ با توجه به اینکه زمینه سازی زیرساخت‌های این حوزه جزو اولویت‌های دولت بوده و همواره مورد تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته با همه محدودیت‌ها به حمدالله به نحو مطلوبی صورت گرفت.

حیدری مشروح اقدامات انجام شده در تئاترشهر را از ابتدای دولت یازدهم به شرح ذیل اعلام کرد:

بخش ساختمان
اصلاح زیرساخت‌های تاسیسات الکتریکی و مکانیکی کل مجموعه
تخریب و بازسازی پلاتوهای ۱ و ۲ و سالن های سایه و قشقایی
ایجاد لابی سالن قشقایی و مقاوم سازی آن
تعویض چیلرها و اصلاح اتاق آن جهت کنترل صدا
اصلاح راهروهای ارتباطی سالن های مذکور
خرید، نصب و راه اندازی دیزل های برق اضطراری و ساکت سازی اتاق آن
اصلاح ساختار راهروها و راه های ارتباطی و مقاوم سازی مربوطه
نصب و راه اندازی هوا ساز ها و دستگاه های کنترلی آنها
تعمیر دیگ و مسیر آب باران، فاضلاب و …

بخش دکوراتیو و تاسیسات
طراحی آکوستیکی پلاتوهای ۱ و۲ و سالنهای سایه و قشقایی توسط متخصصین داخلی شرکت نکاس فرم
اجرای دکوراتیو داخلی براساس طرح آکوستیکی در سالن های مذکور و نقطه نظرات مشاوران معرفی شده از سوی بهره بردار
اجرای صندلی های جمع شونده تلسکوپی برای اولین بار در سالن های وزارت ارشاد که قابلیت اجرای تئاترهای یک سویه، دو سویه و چند سویه را برای کارگردان ها فراهم می کند.
تجهیز سالن های مذکور به سیستمهای نور، صوت و تصویر مطابق نظر مشاوران بهره بردار
تعویض صندلی ها و زیرساخت های آن در سالن چهارسو
طراحی و ساخت صندلی های سالن اصلی با رعایت اصالت سالن توسط تولیدکنندگان داخلی

بخش طراحی و ساخت سیستم ماشینری سالن اصلی

نوسازی سیستم فلای بارها و پل نوری
نوسازی سیستم قدیمی ماشینری کف سالن
اضافه شدن دو تجهیز مدرن به ماشینری کف سالن اصلی تئاتر شهر تهران
بازسازی مجموعه سیستم های پرده اصلی، پرده جلو، پرده عقب، پرده های جانبی
مکانیزه کردن سیستم پرده جانبی، عقب و جلو
ساخت سازه پیشانی جدید
مکانیزه کردن حرکت وینگ­های جانبی(بال های کناری صحنه)
سیستم کنترل مرکزی
عملیات عمرانی

آیین افتتاح سالن اصلی تئاترشهر عصر روز دوشنبه ۲۷ آبان ماه ۹۸ با حضور دکترستاری فر معاون علمی و فناوری رییس جمهور، کرمی مشاور معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع، حسینی معاون هنری، نوروزی رییس اداره نظارت برطرح های عمرانی، کرمی مدیرکل هنرهای همایشی، پورغفاری مشاور معاون وزیر، اسدی مدیرتئاترشهر و جمع کثیری از مدیران و هنرمندان برگزار شد.
 

این مطالب را به اشتراک بگذارید: