جلسه نقد و بررسی مجموعه داستان «شکیلا» برگزار شد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) این جلسه روز دوشنبه ۲۵شهریور ماه ۱۳۹۸ با حضور نویسنده کتاب سیما رستم‌خانی  و جمعی از علاقه‌مندان داستان ایرانی در محل کانون فرهنگی چوک برگزار شد.‌

در ابتدای جلسه سیما رستم خانی داستان مرد غریبه را برای حاضرین در جلسه خواندند 
در ادامه فرنوش رضایی درجی نویسنده و منتقد ادبی از منظر نقد فمنیستی به داستان مرد غریبه پرداخت و گفت که جنس یک پدیده زیست‌شناختی است و جنسیت پدیده‌ای برساخته دست انسان است. درواقع جنسیت به نقشی گفته می‌شود که جامعه و الگوواره‌های اجتماعی که حاصل گفتمان غالب بر جامعه است بر افراد تحمیل می‌کند.

در ادامه فرنوش رضایی در نقد داستان کوتاه شب بارانی  از داستان‌های این مجموعه گفت: داستان شب بارانی داستان گسست رابطه‌های انسانی در جهان مدرن است، داستان طلاق عاطفی است. داستان به پیدایش ملال در زندگی زناشویی افراد می‌پردازد. ملالی که باعث سردی افراد از زندگی می‌شود‌. او در ادامه افزود سیما رستم‌خانی این ملال را با ایجاد چرخه تکرار در داستان به خوبی بیان نموده است. 

وی افزود: از منظر هانا آرنت کارهایی مثل کار منزل، از قبیل پخت و پز و شست و شوی لباس ها به آن دسته از اعمال بشری مربوط می‌شوند که به آن زحمت می‌گوییم. از منظر آرنت زحمت ماندگار نیست و اگر انسان تحت تاثیر این سطح از اعمال و بشری قرار بگیرد به ملال دچارمی‌گردد.

در ادامه رستم خانی افزود: شاید در جامعه امروز ما بسیاری از زنان در شرایطی بهتر زیست کنند اما متاسفانه هنوز هم زنان بسیاری در شرایطی مشابه شرایط شخصیت‌های زن داستان‌های من زندگی می‌کنند و به همین جهت من نیز سعی کردم در داستان های خودم این شرایط را به تصویر بکشم.

فرنوش رضایی درجی گفت: لباس خواب نیز داستان فاصله میان انسان‌ها است انسان‌هایی که آن قدراز یکدیگر  فاصله گرفته‌اند که دیگر گویا ارتباط انسانی میان آنها گسسته شده است. نویسنده در اثر خود از تاریکی مانند رقیبی در زندگی شخصیت بهجت استفاده می‌کند گویا تاریکی همان سردی و فاصله‌ای است که بهجت را از شوهرش دور ساخته است. داستان صف گوسفندان در نقد افکار خرافی نوشته شده است ، و این مسئله را طرح می کند که رفتار خشونت آمیز می تواند در روحیات کودکان تاثیر منفی بگذارد .

فرنوش رضایی درباره داستان کوتاه اضافه کاری گفت: داستان اضافه کاری دو چهره از زن را مقابل هم قرار می دهد. نخست زنی سنتی که همچنان ارزش زن را به تولید ثروت و حفظ اموال شوهرش می‌داند که ما در حمید این نقش را بر عهده دارد. دوم زن به ظاهر مدرن که برساخته ساختار اقتصادی جامعه امروز است ساختاری که از زن موجودی برای خرید کردن و تولید ثروت برای چرخه اقتصاد جهان می سازد.

سیما رستم‌خانی گفت: نویسنده اثر خود را از منظر خود می‌نویسد و مخاطب نیز از نگاه خود با اثر برخورد می‌کند و در بسیاری از موارد  نظراتشان راهگشاست.

در پایان فرنوش‌رضایی درجی افزود: نویسنده سعی نموده است که در اثر خود منظری جدید در برابر مخاطب بگشاید و باعث شده است که او بتواند از نگاه افراد مختلف به جهان نگاه کند.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: