هنوز از دستاوردها و گنجینه‌های قبلی‌مان استفاده می‌کنیم

محسن چینی‌فروشان؛ مدیرعامل دفتر نشر فرهنگ اسلامی، در حاشیه بازدید از سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با حضور در غرفه خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به سطح کمی و کیفی آثار به‌ویژه در حوزه دین در این دوره از نمایشگاه، گفت: کار در حوزه دین و معارف دینی، برخلاف تصور معمول که فکر می‌کنند چون به همه حوزه‌ها مربوط می‌شود پس عمومی است، یک حوزه تخصصی است. درحالی‌که کار کردن در حوزه دین سه گونه تخصص می‌خواهد؛ یکی در حوزه نشر و تالیف و …، دیگری تخصص در حوزه دین و دیگری مخاطب‌شناسی. در آموزه‌های دینی ما هم بر توجه به مخاطب، تاکید شده است. چون در این زمینه، مراکز و آدم‌هایی را که هم تخصص آشنایی با معارف دینی را داشته باشند و هم تخصصی در حوزه نشر و تالیف و کتاب داشته باشد و هم مخاطب را خوب بشناسد، مشاهده می‌کنیم که در تولید آثار به تکرار دچار شده است.
 
وی افزود: اگر به قبل از انقلاب برگردیم، کتاب‌هایی منتشر می‌شد که دقیقا این وجوه را داشت و شخصیت‌هایی مثل استاد مطهری، دکتر شهیدی و استاد محمدرضا حکیمی، چنین ویژگی‌هایی را داشتند. این بزرگان برای مخاطبی که در آن دوران به‌دنبال معیارهای خاصی بود، ارزشمند بوده است. بعد از انقلاب، کمتر مولف دینی داشتیم، درحالی‌که کتاب استاد مطهری که چهل سال پیش تالیف شده، هنوز هم مخاطب دارد و خوانده می‌شود. امروز اگر مطهری دیگری بود، کتاب‌های ارزشمند دیگری با توجه به شرایط امروز و موضوعات و سبک و سیاق جدید می‌نوشت.
 
مدیرعامل دفتر نشر فرهنگ اسلامی ادامه داد: آن زمان که شهید مطهری درباره حقوق زن در اسلام یا کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» را نوشت، این موضوعات مساله روز بود. اکنون هرچند هنوز درگیر همان مسائل هستیم، ولی مساله روز فرق کرده و کمبود تالیفاتی با این شاخصه‌ها به‌ویژه در حوزه‌‌ها دیده می‌شود. در سال‌های نه چندان دور، هم بزرگان دانشگاهی و هم حوزویان، بیشتر روی تالیف کتاب متمرکز می‌شدند، اما امروز کتاب‌ها بیشتر گردآوری است، درحالی‌که این کتاب نیست. کتاب یعنی توجه به نکات ظریف، برداشت تازه داشتن و حرف تازه زدن متناسب با شرایط روز. هنوز از دستاوردها و گنجینه‌های قبلی‌مان استفاده می‌کنیم.  
 
چینی‌فروشان در ادامه اظهار کرد: یکی دیگر از تکراری و ضعیف شدن کتاب‌های دینی این است که برخی از بزرگانی که در این زمینه تخصصی داشته و صلاحیت و ظرفیت این کار را داشتند، امروز درگیر مسائل اجرایی شده‌اند. لذا برآن شدیم که ما در دفتر نشر فرهنگ اسلامی، به دنبال تربیت نسل جدید نویسنده و اهل قلم در حوزه دین باشیم. هدف اصلی راه‌اندازی جشنواره خاتم نیز همین تربیت نویسنده درباره زندگی و سیره نبی مکرم اسلام است. هدف ما بیشتر از بدست آوردن تعدادی داستان، بدست آوردن تعدادی نویسنده است. اگر بخواهیم فرهنگ و به‌ویژه فرهنگ کتاب توسعه پیدا کند، باید نویسنده خوب داشته باشیم.
 
وی همچنین گفت: هنوز معتقدم توسعه سایر رسانه‌ها نمی‌تواند جلوی کتاب را بگیرند. کتاب اگر خوب باشد، جای خود را باز می‌کند. جذابیت، توجه به موضوعات روز، زبان و قلم مناسب ازجمله فاکتورهای کتاب خوب است. در جهت آموزش نویسندگان خلاق، کارهایی در حال انجام است، ولی مدتی زمان لازم است تا نسل جدید نویسندگان ظهور و بروز پیدا کنند. در حوزه رمان و داستان کوتاه در حوزه دین کارهایی شده و فروش خوبی هم دارند، ولی تالیفات بهتر و عمیق‌تری هم نیاز است.
 
مدیرعامل دفتر نشر فرهنگ اسلامی با تاکید بر توجه به ذائقه جامعه و به‌ویژه جوانان و لزوم ساده‌‌نویسی متون دینی، ادامه داد: ساده و شیرین و جذاب بودن کتاب‌های این حوزه، مهم است تا مخاطب را جذب و متن برایش قابل فهم باشد. ما به سهم خودمان در دفتر نشر فرهنگ اسلامی این‌کار را کرده‌‌ایم. پیش از این فعالیت چندانی در حوزه کودک و نوجوان نداشتیم، ولی در یکی دو سال اخیر، نزدیک به ۲۰ عنوان کتاب در این حوزه کار کرده‌ایم که با استقبال خوبی هم مواجه شد. کارهای خوبی نیز برای جوانان صورت گرفته است.

چینی‌فروشان درباره اهمیت برگزاری نمایشگاه کتاب در شرایط فعلی کشور، بیان کرد: نمایشگاه کتاب، بوستان کتاب و گلستانی است که اهالی فرهنگ و ادب، از گشتن در آن سیر نمی‌شوند و هرساله آبستن رویدادهای جدیدی است. فکر می‌کنم نمایشگاه کتاب در این شرایط اثر و فایده مضاعفی دارد. امسال، موضوع کتاب جدی است؛ چه به لحاظ قیمت کاغذ و کتاب و چه از لحاظ گسترش و تنوع دیگر رسانه‌ها، ازجمله رسانه‌های مجازی. البته هرکدام از این رسانه‌ها جای خود را دارند و در تقابل با یکدیگر نیستند. مردم ما باید عادت کنند که رسانه کتاب همچنان هست، با همان لذت خواندن.
 
وی در پایان گفت: تنها نگرانی که در بازدید از نمایشگاه داشتم این است که حس کردم، جمعیت بازدیدکننده نسبت به سال‌های قبل کمتر شده که فقط بحث قیمت کتاب نیست و دلایل مختلفی دارد. امسال چند استان کشور درگیر مسائل سیل و مشکلاتی از این‌دست‌ هستند که سال‌های گذشته حضور چشمگیری در نمایشگاه داشتند.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: