شانس برگزیده شدن نامزدهای ایرانی در جایزه آستریدلیندگرن چقدر است؟

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)_ ملیسا معمار: برگزیده نهایی جایزه «آسترید لیندگرن» سه‌شنبه دوم اپریل ۲۰۱۹ در نمایشگاه کتاب بولونیا اعلام خواهد شد. سال گذشته ژاکلین وودسون از ایالات متحده آمریکا برنده این جایزه بود.

امسال انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، علی‌اصغر سیدآبادی را در زمینه ترویج کتابخوانی و جمشید خانیان را در زمینه نویسندگی به هیات داوران این جشنواره برای انتخاب معرفی کرده است. همچنین شورای کتاب کودک فرهاد حسن‌زاده را به عنوان نویسنده و طرح «با من بخوان» موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان را در بخش ترویج خواندن برای دریافت این جایزه معرفی کرده است. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز هوشنگ مرادی‌ کرمانی را به عنوان نویسنده و کتابخانه‌های سیار روستایی را در بخش مروجان کتاب‌خوانی معرفی کرده است. اما این نامزدها تا چه اندازه شانس برگزیده شدن دارند؟

شاه‌آبادی: در معرفی افراد به جوایز جهانی حرفه‌ای عمل نمی‌کنیم
حمیدرضا شاه‌آبادی، نویسنده و منتقد ادبی، معتقد است احتمال برگزیده شدن ما خیلی زیاد نیست نه به دلیل اینکه شایستگی آن را نداریم، بلکه به دلیل اینکه در ارائه این شایستگی خیلی موفق نبوده‌ایم. مواجهه ما با جوایز جهانی و ادبی بین‌المللی مثل مواجهه ما بازار بین‌المللی کتاب است. همانگونه که در بازار بین‌المللی کتاب حرفه‌ای عمل نمی‌کنیم در معرفی افراد به جوایز جهانی هم حرفه‌ای عمل نمی‌کنیم. این کار قوانین و قواعد خاص خودش را دارد و ما یا قواعد آن را نمی‌شناسیم یا اگر می‌شناسیم به درستی عمل نمی‌کنیم.

مدیر عامل انتشارات مدرسه در ادامه می‌گوید: عوامل زیادی وجود دارد که سبب می‌شود نامزدی برگزیده شود و ما وقتی در بازار بین‌المللی کتاب فعال نیستیم و قوانین آن را رعایت نمی‌کنیم قاعدتا فعالان حوزه کتاب هم مانند نویسندگان و تصویرگران نمی‌توانند موفق باشند.

شاه‌آبادی با اشاره به تشکیل پرونده برای تعداد از نویسندگان در سال گذشته، می‌افزاید: پارسال برای تعدادی از نویسندگان که احتمال داشت در جوایز جهانی موفق باشند پرونده‌هایی تشکیل شد و اقدامات امیدوارکننده‌ای صورت گرفت اما احساس می‌کنم تا رسیدن به مقصد زمان قابل توجهی باقیمانده باشد.

رقابت نامزدهای ایرانی با نامزدهای قدر در جایزه آسترید لیندگرن
مصطفی رحماندوست، شاعر و نویسنده نام‌آشنای ادبیات کودک و نوجوان، که پیش از این سه بار به عنوان نامزد جایزه جهانی آسترید لیندگرن معرفی شده است نیز معتقد است نویسندگان باید به طور کامل و جامع به جهان معرفی شوند و پرونده قابل توجهی برای آن‌ها تهیه و به داروران این جایزه ارائه شود تا شانس برگزیده شدنشان افزایش یابد. از سویی مساله دیگر در این جایزه حضور نامزدهایی از سایر کشورهاست که فقط نویسنده نیستند و در همه بخش‌های نشر کودک فعالیت کرده‌ و کتاب درست می‌کنند.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: