احمد ابومحبوب درگذشت

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، احمد ابومحبوب، نویسنده، مصحح و پژوهشگر علمی و ادبی کشور که تصحیح «دیوان رباعیات اوحدالدین کرمانی» را در کارنامه خود دارد؛ امروز دوازدهم اسفندماه به علت نارسایی کبد؛ دار فانی را وداع گفت.
 
ابومحبوب سال ۱۳۳۵ در تهران به دنیا آمد. پدر و مادرش اهل بندرانزلی اما ساکن تهران بودند. دوره ابتدایی را در مدرسه آموزنده در محله نظام‌آباد طی کرد و بعد از گذراندن دوران دبیرستان، مدرک دیپلم خود را از دبیرستان شبانه خامنه‌ای گرفت. سپس در سال ۱۳۵۵ به دانش‌سرای راهنمایی تهران وارد شد و مقطع فوق دیپلم را گذراند. احمد ابومحبوب در اولین سال از بازگشایی دانشگاه بعد از انقلاب فرهنگی، در رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران پذیرفته شد.

او در رشته زبان ایتالیایی و کامپیوتر هم نمره قبولی را کسب کرده بود اما به دلیل علاقه‌اش به زبان و ادبیات فارسی، تحصیل در همین رشته را ادامه داد و در سال ۱۳۶۴ مدرک کارشناسی خود را گرفت و در سال ۱۳۶۹ مقطع کارشناسی ارشد را در دانشگاه علامه طباطبایی به پایان رساند. ابومحبوب سپس در دوره دکترای همان رشته و در همان دانشگاه پذیرفته شد اما به دلیل اشتغال در آموزش و پرورش، موفق به ثبت نام در آن‌جا نشد. او در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات هم جزء پذیرفته‌شدگان بود و به همین دلیل، موفق به کسب مدرک دکتری زبان فارسی از این دانشگاه شد.

 از احمد ابومحبوب  کتاب‌هایی چون «دیوان رباعیات اوحدالدین کرمانی»، «ساخت زبان فارسی»، «کالبدشناسی نثر»،  «عروض و قافیه و نقد ادبی»، «یک حبه قند فارسی (۱۰ جلد)»، «فرهنگ چهارزبانه علوم اجتماعی» ، «در های و هوی باد»، «گهواره سبز افرا»، «کک کوهزاد»، «معروف کرخی» و «فمینیسم‌های ادبی». او همچنین مقاله‌های علمی بسیاری نوشته است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: