امضای تفاهم‌نامه پدافند غیرعامل فرهنگی با سازمان پدافند غیرعامل کشور

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌اصغر کاراندیش مروستی با اعلام این خبر، گفت: یکی از ابعاد سیاست‌های فرهنگی تأمین امنیت بخش‌های مختلف فرهنگی است. تغییر فرهنگی موجب ورود عناصر مادی و غیر مادی فرهنگ‌های بیگانه در جامعه می‌شود.

وی افزود: در بین تبادلات فرهنگی توجه به سیاست نفوذگری و سیاست نفوذپذیری می‌تواند در تغییر فرهنگی کشور به‌عنوان یک سیاست ایجابی مورد توجه قرار گیرد.

کاراندیش ادامه داد: اتکای فرهنگی به درون و تقویت ارزش‌ها و باورهای دینی و ملی نقش مهمی در ایجاد همبستگی‌های اجتماعی دارد؛ بنابراین حفظ سرمایه‌های مادی و معنوی بخش هنر و استفاده از تمامی امکانات و ظرفیت‌های موجود درون دستگاهی و بین دستگاهی باید مورد توجه همه علاقه‌مندان این مرز و بوم باشد.

معاون امور حقوقی، امور مجلس و استان‌ها گفت: در سال‌های اخیر تلاش شده با توجه به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب درباره تأثیرات مخرب ضد فرهنگی بیگانگان، سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی مناسبی در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: موضوع پدافند غیر عامل به‌عنوان یکی از راهکارهای مناسب نظام در قالب سیاست‌های کلی بوده و دولت محترم نیز در برنامه توسعه‌ای به آن پرداخته است و در سال‌های اخیر هم گرایی خوبی برای نهادینه و اجرایی کردن فرهنگ مصون‌سازی و تاب‌آوری در موضوعاتی مانند سیاست، اقتصاد، آموزش و غیره به صورت برنامه ای و با نگاه به تبادلات بین المللی در عرصه‌های مختلف شکل گرفته و نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به حیطه ماموریت‌ها بی‌شمار بوده است.

رئیس کمیته پدافند غیرعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: برنامه‌ریزی‌هایی در کمیته پدافند غیرعامل این وزارتخانه با توجه به وضعیت فرهنگی موجود در حال انجام بوده و شاهد اقدامات آموزشی و فرهنگ‌ساز موثری در درون و بیرون مجموعه‌های سازمانی بوده‌ایم. 

به گفته وی، برای اینکه بتوانیم در فرهنگ عمومی کشور انگاره‌ها و باورهای خود را تقویت و در برابر تغییرات فرهنگی و اجتماعی، کشور را واکسیناسیون کنیم با سازمان پدافند غیرعامل کشور مذاکرات قابل‌توجهی داشته‌ایم و جلسات کارشناسی متعددی با حضور صاحب‌نظران و اساتید دانشگاهی برگزار کرده  و در نهایت با تدبیری که وزیر محترم داشتند تفاهم‌نامه‌ای بین این وزارتخانه و سازمان پدافند غیرعامل کشور با موضوع  پدافند غیرعامل فرهنگی امضا شد.

وی بیان کرد:  این تفاهم‌نامه یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی کشور با هدف تاب‌آوری و ایمن‌سازی بوده و نیازمند یک تلاش همه جانبه بین مدیران فرهنگی و اتخاذ تصمیمیات مناسب است. از مهمترین نکات مورد توجه در این تفاهم‌نامه تأکید بر همکاری‌های مشترک علمی و پژوهشی در حوزه آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی و بهره‌گیری از نقش تأثیرگذار اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه است.

کاراندیش گفت: تهیه طرح جامع دفاع فرهنگی و سند راهبردی پدافند غیر عامل فرهنگی کشور و فرهنگ‌سازی اصول، مفاهیم و گفتمان پدافند غیر عامل در بین نخبگان، دانشگاهیان و آحاد مردم از دیگر نقاط مورد توجه این وزارتخانه و سازمان پدافند غیز عامل کشور است.

وی در پایان بیان کرد: امیدواریم با امضای این تفاهم‌نامه و تقویت کارگروه‌های فرهنگی اجتماعی و آموزشی پدافند غیرعامل با دبیری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بتوانیم در مواجهه با پروژه‌های ضد فرهنگی که با هدف فروپاشی مرزهای فکری و معنوی نسل نوجوان و جوان کشور از سوی دشمنان انقلاب پیگیری می شود، گام های مؤثری برداشته شود.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: