کتابفروشی یک دانشگاه است

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب چهارشنبه (۲۰ آذر ماه) در جریان سفر به استان آذربایجان غربی و شرکت در آیین اختتامیه دومین جایره کتاب سال  این استان از کتابفروشی آوا گستر در ارومیه بازدید کرد. 

حسینی‌پور در جریان این بازدید با بیان اینکه جلساتی با تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف کننده برای ثبیت قیمت کتاب داشتیم، گفت: قرار بر این بود که قیمت‌گذاری از سوی  ناشران صورت بگیرد. مشکلی که در کتابفروشی‌ها وجود داشت این بود که بعضا بر روی قیمت کتاب برچسب زده می‌شد و گاهی ناشر و گاهی کتابفروش قیمت را تغییر می‌داد. قرار بود بانک اطلاعات خانه کتاب مرجعی برای مصرف کننده کتاب باشد. اما تجدید چاپ کتاب باعث تغییر قیمت می‌شد و اعتماد مخاطب را از بین می‌برد. 

وی کتابفروشی‌ها را پاتوق کتاب و فرهنگ دانست و گفت: کتابفروشی‌ها صرفا فروشگاه کتاب نیستند بلکه  فروشگاهی از محصولات فرهنگی هستند که در کنار کتاب، صنایع فرهنگی هم به فروش می‌رسانند. بنابراین انتظار می‌رود در کنار فعالیت‌های اصلی،  برنامه هایی متنوعی برگزار کنید تا تعداد مخاطبان افزایش پیدا کند. این فعالیت‌های جنبی در  کتابفروشی‌های استان‌ها برگزار می‌شود. در بسیاری از مواقع ظرفیت استان‌ها شناسایی نمی‌شود و فکر می‌کنیم همه چیز در  تهران است.  

حسینی‌پور به مدیر کتابفروشی آوا گستر پیشنهاد کرد:  برای مخاطبان وفادار خود کاری کنید و باشگاه مشتریان وفادار داشته باشید. برای تحقق این هدف با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مذاکراتی انجام دهید تا برای تشویق آن‌ها ملاحظاتی در نظر بگیرند.  همچنین، پیشنهاد می‌کنم در طرح های فصلی خانه کتاب  شرکت کنید. طرح‌های فصلی در راستای حمایت از کتابفروشی‌ها است. در پاییزه کتاب ۹۸ شهرداری‌های تهران و مشهد پای کار آمدند. بنابراین ما آمادگی داریم طرح‌ها را فصلی و استانی برگزار کنیم.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب ادامه داد: ما معتقدم کتاب چرخه است و شامل کسانی که فکر می کنند تا خالق اثر، مترجم، نویسنده، ناشر، مصحح، مترجم،  توزیع کننده، کتابفروش، مصرف کننده را در بر می‌گیرد و همه این چرخه را باید کنار هم دید. دوره‌های در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فقط  ناشران را می‌دیدند؛ به عبارتی ناشر زده شده بودیم و کتابفروشان محلی از اعراب نداشتند. از زمان حضور  سید عباس صالحی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتابفروشان دیده شدند.  کتابفروشان حلقه نشر هستند  و کتابفروشی به مفهوم واقعی یک دانشگاه  است و دانش توزیع می‌کند و می‌توانیم این مکان‌های فرهنگی را به عنوان دانشگاه‌های کوچک تلقی کنیم 

در ادامه، مدیر کتابفروشی آوا گستر با اشاره به نحوه ارتباط با ناشران، کتابفروشان و پخش کنندگان کتاب، گفت: در طول دوره کاری با ناشران و پخشی‌های مختلف کار کردم اما کتاب‌های مورد نیاز کتابفروشی را از پخشی‌ها می‌گیرم. ما در کتابفروشی خودمان از اول مهر ماه تا ۳۰ مهر به کتاب‌های دانشگاهی ۳۰درصد تخفیف می‌دهیم. 

مدیر کتابفروشی آوا گستر ادامه داد: جلسات رونمایی کتاب و نقد کتاب را در کتابفروشی برگزار می‌کنیم و تازه‌های کتاب و پرفروش‌ترین کتاب‌ها را به مخاطبان معرفی می‌کنیم. ما معتقدیم کتاب را باید با مجموعه دانش آموز و دانشجو آغاز کرد. گاهی از نویسندگان استانی  می‌خواهیم حداقل دو عنوان از کتاب‌های خود را به کتابفروشی‌ها  ما بدهند تا بگویم از کتاب‌ها و نویسندگان بومی خود را به مردم معرفی کنیم اما متاسفانه  گاهی تعدادی از این نویسنده‌ها نسبت به این موضوع کم لطفی می‌کنند. با این وجود ما سعی می‌کنیم این تعامل را با آن‌ها داشته باشیم. 

وی در پایان گفت: ما همیشه به مخاطبان می گویم نباید هدف شما از آمدن به کتابفروشی فقط خرید کتاب باشد  بلکه باید هدف این باشد که زمانی که کتاب‌ها را نگاه می کنید لذتی که از خواندن کتاب می‌برید از دیدن کتاب می‌برید.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: