ناشران نمونه سال ۱۳۹۷ در سال ۱۳۹۹ معرفی می‌شوند

محمد‌جواد مرادی‌نیا، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره معرفی ناشران برتر سال ۱۳۹۷ بیان کرد: قرار بود این مراسم همزمان با بیست‌و‌هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برگزار شود؛ اما به دلیل تراکم برنامه‌ها، زمان این برنامه تغییر کرد و مقرر شد در افتتاحیه و یا اختتامیه سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ناشران نمونه سال ۱۳۹۷ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شوند.   

وی با اشاره به جریان انتخاب ناشر نمونه ادامه داد: همانند سال‌های گذشته فراخوان معرفی ناشر برتر سال ۱۳۹۷ از طریق اعلام در پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رسانه‌ها منتشر کرده است. همزمان از بانک اطلاعاتی موسسه خانه کتاب نیز برای دسترسی به اطلاعات کتاب‌های منتشر شده استفاده شد.

مرادی‌نیا با اشاره به ترکیب هیات داوران این رویداد افزود: نماینده انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، نماینده اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، نماینده انجمن نویسندگان کتاب کودک و نوجوان، نماینده انجمن تصویر‌گران کتاب، نماینده اتحادیه تعاونی‌های ناشران، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی و معاون این دفتر، یک نفر نیز کارشناس و صاحب‌نظر تصویر‌گری کتاب‌ کودک و نوجوان، ترکیب هیات داوران انتخاب ناشر نمونه سال ۱۳۹۷ را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: فهرست استخراج شده از بانک اطلاعاتی موسسه خانه کتاب در اختیار هیات داوران قرار گرفت و با توجه مفاد آئین‌نامه انتخاب ناشر نمونه، جریان داوری آغاز شد. در بررسی اولیه، ناشرانی که معیار‌های حداقلی را داشتند، ‌شناسایی شدند. از این ناشران خواسته شد تا کتاب‌های منتشر شده سال ۱۳۹۷ خود را برای ارزیابی ارائه کنند.

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در مجموع آثار ۱۵۸۳ ناشر از سوی هیات داوران ارزیابی شده است. این ناشران حداقل ۱۰عنوان کتاب در سال ۱۳۹۷ منتشر کرده بودند. در ادامه ارزیابی‌ها ۹۷۵ ناشر از جریان داوری حذف شدند؛ بنابراین ۶۰۸ ناشر به مرحله پایانی داوری راه پیدا کردند.      
 
مرادی‌نیا افزود: در مرحله بعدی و در ادامه جریان داوری، ۲۲۸ ناشر باقی ماندند در نهایت ۲۰۰ ناشر برای ورود به مرحله نیمه نهایی راه پیدا کردند از بین این تعداد ۴۸ ناشر باقی ماندند که ناشران نمونه سال ۱۳۹۸ از بین آن‌ها انتخاب خواهد شد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: