نگاهی به فعالیت‌های باشگاه کتابخوانی «یار مهربان» شهر خورموج

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر به نقل از روابط عمومی و اطلاع‌رسانی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتی، تسهیلگر باشگاه کتابخوانی «یار مهربان» که امسال به‌عنوان مروج برگزیده ششمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی کشور معرفی شد، گفت: این باشگاه در دبستان غیردولتی «قلم» خورموج به‌منظور عمومی کردن و ارتقاء سرانه مطالعه مفید میان دانش‌آموزان این مدرسه در آبان‌ماه سال ۱۳۹۵ دایر شده و در حال حاضر ۱۸ عضو دارد.

اسما خواجه‌زاده در مورد تامین منابع این باشگاه افزود: منبع تغذیه کتاب و وسایل مورد نیاز دانش‌آموزان از کمک‌های مدرسه و مبالغی که خود دانش‌آموزان جمع‌آوری می‌کنند و چند نهاد دیگر، تامین می‌شود؛ که البته بخش از آن را هم خودم به‌عنوان تسهیلگر باشگاه متقبل شده‌ام.

وی درباره فعالیت‌های این باشگاه نیز توضیح داد: یک کتابخانه کوچک به کمک دانش‌آموزان در کلاس دایر کردیم و در وقت‌های آزاد با انتخاب دانش‌آموزان یک کتاب را می‌خوانیم. بعضی اوقات کتاب‌های جدیدی را که خریداری‌ شده، به سایر کلاس‌ها معرفی کرده و گاه بعضی از این کتاب‌ها به آنها امانت داده تا پس از مطالعه به‌مدت یک هفته به کتابخانه برگردانند و یا به باشگاه‌های دیگر اهدا شود.

این مروج کتابخوانی برگزیده کشوری ادامه داد: خوانش کتاب را با روش‌های گوناگون و خلاق در کلاسم اجرا کردم و بچه‌ها علاقه‎مند به مقوله کتابخوانی شدند و تاثیر بسیار خوب آن را در درس و روابط اجتماعی بچه‌ها به عینه مشاهده کردم.

خواجه‌زاده درباره هدف خود از ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان دانش‌آموزان توضیح داد: هدف من از این کار، انجام تحقیقات ساده و خلاصه‌نویسی کتاب و داستان، مشاهده و مصاحبه و نوشتن تحقیق براساس آن‌ها، نوشتن نمایشنامه و توانایی اجرای آن، انجام تحقیق بر اساس پرسش‌نامه و تحلیل ساده نتایج بر اساس یافته‌ها و ارائه به‌صورت نوشته، رعایت شرایط مصاحبه، مشاهده، داستان‌نویسی، گزارش‌نویسی و تحقیق براساس پرسش‌نامه و… است.

وی همچنین درباره انگیزه‌اش از راه‌اندازی باشگاه کتابخوانی «یار مهربان»گفت: هدف اولیه من از راه‌اندازی این باشگاه، تقویت انگیزه و مهارت‌ها، روش‌های مطالعه و کتابخوانی و تحقیق در سطح ابتدایی و ساده و در ادامه پیشرفت در دروس و انجام هر چه بهتر فعالیت‌ها و تکالیف و افزایش آگاهی و علم دانش‌آموزان در مسائل مختلف و مرتبط با کتاب‌های درسی، پرورش انسان‌های فکور و اهل تحقیق و دارای تفکر انتقادی مطلوب و مناسب کشور و افزایش سطح آگاهی و فرهنگ مطالعه در جامعه است. همچنین در این باشگاه سعی کردیم تا کتاب‌ها به سلیقه دانش‌آموزان انتخاب شده و به دور از اجبار آن‌ها را ترغیب به کتابخوانی کنیم.

خواجه‌زاده در پایان به طرح‌هایی که تاکنون در این باشگاه کتابخوانی اجرا شده است، اشاره کرد و گفت: از جمله طرح‌هایی که در این باشگاه اجرا شده است، می‌توان به برگزاری نشست کتابخوانی و قصه‌گویی برای بچه‌های ورزشکار، اجرای طرح «میکروفن آزاد» با هدف افزایش اعتمادبه‌نفس در میان کودکان، نقد و بررسی کتاب از دیدگاه بچه‌ها، طرح «مادربزرگ و پدربزرگ قصه‌گو»، «صندلی کتابخوانی» و «یلدا با کتاب» (که در این طرح در شب یلدا کتاب معرفی می‌کنیم و اعضای باشگاه در جمع خانواده در این شب به کتابخوانی می‌پردازند.) و انتشار فیلم «خوانش کتاب» و… اشاره کرد.

یادآوری می‌شود، به‌تازگی فعالیت‌های باشگاه کتابخوانی «یار مهربان» خورموج در شبکه ترویج کتابخوانی کشور بازتاب داده شده است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: