​راه‌اندازی جایزه ادبی در چین برای رمان‌های آنلاین

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از نشریه الکترونیکی اکتوالیته- یک جایزه ادبی سالانه با همکاری سازمان نظارت بر رسانه‌های کشور چین راه‌اندازی شده که قرار است به آثاری که در اینترنت منتشر شده و مورد تایید دولت هستند تعلق بگیرد. همه آثاری که در این بخش وارد رقابت می‌شود باید چارچوب واقع‌گرایانه داشته باشند، مشکلات دنیای واقعی را منعکس کنند و انرژی و شور سوسیالیستی را اشاعه دهند.

 انتشار ادبیات آنلاین در سال‌های اخیر به صنعت پررونقی در چین با بیش از یک میلیاد جمعیت تبدیل شده که بیش از نیمی از کاربران اینترنت در این کشور مخاطب فعال این ادبیات هستند.

 نویسندگان چینی تلاش می‌کنند آثارشان را در اینترنت منتشر کنند تا هم مخاطب بیشتری پیدا کنند و هم بتوانند حق اقتباس آثارشان را با قیمت بالایی به فروش برسانند. در چین بیشتر تولیدات تلویزیونی و سینمایی با اقتباس‌ از رمان‌های منتشر شده در اینترنت که به ادبیات آنلاین شناخته می‌شود ساخته می‌شوند و بسیار پرفروش می‌شوند.

 با این‌همه دولت چین نظارت شدیدی بر محتوای این آثار دارد. به عنوان مثال یک نویسنده ادبیات آنلاین گزارش داده بود که شماره ۶۴ از سراسر رمانش حذف شده بود و حتی تاریخ انتشار رمانش که در ۴ ژوئن بوده عملی ضد ارزش‌های دولت فعلی و یادآور تاریخ ۴ ژوئن ۱۹۸۹ و کشتار میدان تیانآن من شهر پکن تلقی شده که در آن بین چند صد تا هزار نفر معترض چینی کشته شدند.

 با همه تلاشی که دولت چین از طریق اهرم سانسور برای تغییر ذائقه عمومی انجام می‌دهد به نظر می‌رسد این تلاش‌ها چندان اثربخش نبوده؛ به طوری که یکی از رمان‌های محبوب آنلاین چینی در سال ۲۰۱۸ رمانی کمیک و سیاه به نام Dawang Raoming بود که داستان پسری را روایت می‌کرد با نیروی جادویی که از طریق موهبت کلام می‌توانست بدخلقی اطرافیانش را کاهش دهد. این رمان اینترنتی مخاطبان زیادی را در چین به سوی خود جذب کرد و علی‌رغم تدابیر شدید حکومتی توانست از تیغ تیز سانسور عبور کند و بیش از یک میلیون خواننده درباره آن بحث و گفت‌وگو کنند.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: