کتاب شعری درباره خردسال‌ترین شهید حادثه تروریستی اهواز رونمایی شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، نخستین مهرواره شعر «خاکریز ماه» و رونمایی از کتاب شعر «محمد طاها پسر اهواز» که با حضور مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، معاون دادگستری خوزستان، رئیس بسیج هنرمندان خوزستان و جمعی از شاعران استان شامگاه چهارشنبه درکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان برگزار شد، گفت: دفاع مقدس و جنگ تحمیلی یکی از مهم ترین سرمایه‌های انقلاب است که برکات و دستاوردهای بزرگی برای میراث آیندگان به یادگار گذاشته است.

همایون یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در این مراسم با بیان اینکه دفاع مقدس تبدیل به یکی از محورهای مهم قدرت برای کشورمان در عرصه بین‌المللی شده است، گفت: به واسطه جنگ تحمیلی هم‌افزایی اقوام و توده‌های مختلف مردم رشد چشمگیری کرد که آثار این هم‌افزایی در دوران دفاع مقدس توانست غرب آسیا را به عنوان یک اهرم استراتژیک در عرصه دیپلماتیک کشور معرفی کند.

نماینده مرم باوی، حمیدیه و کارون شهادت و ایثار را از جمله موضوعات ارزشی دوران دفاع مقدس برشمرد و عنوان کرد: با توجه به اهمیت خوزستان شروع اصلی جنگ از این استان بود و همه قدرت‌های دنیا خوزستان را به عنوان هدف انتخاب کردند و نمونه آن فاجعه ننگین ۳۱ شهریور سال ۹۷ بود که دشمنان بابدترین وجه ارزش‌های انسانی را زیرپا گذاشته و کودک ۴ ساله محمد طاها را شهید کردند.

وی در پایان با بیان اینکه ارزش‌های فرهنگی باید به صورت کتاب منشر شود، گفت: برای فراموش نشدن این حوادث باید تلاش کنیم به صورت کتاب برای نسل‌های آینده چاپ کنیم تا مظلومیت این شهدا از یاد نرود.

قادر طراوت شاعر هم در این مراسم گفت: مردم خوزستان قهرمانان اصلی ایران هستند و ظلم‌هایی که در دوران دفاع مقدس بر این مردم وارد شد، هیچ وقت در تاریخ فراموش نمی‌شود.

سعید سعدی معاون دادگستری خوزستان هم در این مهرواره آفت شاعر را تحت تاثیر قرار گرفتن شرایط دانست و گفت: شاعر نباید تحت تاثیر شرایط تحمیلی که به آنها اعتقاد ندارد، قرار بگیرد بلکه باید آزاد باشد تا بتواند احساساتش را هنرمندانه بیان کند.

سعدی اضافه کرد: شاعر به شدت آگاه است و جوشش دارد. دراثر قریحه زیبا و سالم ذهنش خزینه کلمات آهنگین وافر است و همان طور که خداوند خلقت را با یک نظم و نسق خلق کرده هنرمند نیز قصد کشف این نظم و نشان دادن آفاق و انفس به مردم را دارد.

داودرضا کاظمی سراینده کتاب شعر «محمدطاها پسر اهواز» در این مهرواره با انتقاد از اینکه خوزستان به عنوان پایتخت دفاع مقدس در عرصه ادبیات پایداری حمایت نمی‌شود، گفت: متاسفانه به ادبیات دفاع مقدس در استان به‌خوبی پرداخته نمی‌شود.

این پژوهشگر اهوازی با اشاره به عنوان کتاب «محمدطاها پسر اهواز» بیان کرد: در این کتاب ۹۰ شعر از ۷۲ شاعر آمده است و در تاریخ ادبیات فارسی اتفاقی که تا این اندازه درباره آن شعر گفته باشند، نداریم.

وی ضمن ابراز خرسندی از اینکه شاعران استان و کشور به این بلوغ فکری رسیده‌اند که در زمان کوتاهی در مورد حادثه‌ای به این زیبایی و خروش شعر بسرایند، تصریح کرد: با سروده‌های شاعران جوان در این کتاب، رویش‌های تازه‌ای در حال شکل گرفتن است که در آغاز کار با چنین تعهدی نسبت به ارزش‌های مهین‌شان پا به عرصه این وادی می‌گذارند.

نویسنده «سماع و سجود» در پایان یادآور شد: در تمام سروده‌های کتاب، شاعران خودجوش شهید «محمد طاها» را اسطوره مظلومیت معرفی کرده‌اند.

در پایان مراسم با حضور مسئولین کتاب «محمدطاها پسر اهواز» رونمایی شد.

یادآوری می‌شود، طاها اقدامی کودک ۴ ساله‌ای بود که در تاریخ ۳۱ شهریور ۹۷ و در حادثه تروریستی اهواز به شهادت رسید. وی قربانی حملات گروهک الاحوازیه شد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: