کتاب‌فروشی‌های سیل‌زده را دریابید!

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ متاسفانه با آغاز سال ۱۳۹۸؛ زمانی که شور و شادی مردم کشور را فراگرفته بود، سیل نقاط مختلفی از کشور را فراگرفت و خسارات جانی و مالی فراوانی را به هم‌وطنانمان تحمیل کرد. آق‌قلا و روستاهای آن نخستین مناطقی بودند که در این میان، قربانی سیلاب شدند و در شرایطی که تعطیلات نوروزی رو به‌ پایان است، هنوز شرایط در این مناطق به حالت اولیه بازنگشته است.
 

شهر آق‌قلا از استان گلستان، بیش از ۳۲هزار نفر جمعیت دارد و البته جمعیت با احتساب روستاهای مختلف این منطقه، به ۱۵۰هزار نفر هم می‌رسد. متاسفانه در این شهر کتاب‌فروشی‌ها هم مانند سایر اصناف و مشاغل، خسارت‌های قابل توجهی دیده‌اند؛ آنچنانکه آب‌گرفتگی در برخی کتاب‌فروشی‌ها از مرز یک‌متر نیز فراتر رفته و به قفسه‌ها و کتاب‌ها آسیب‌ رسانده است.

 نعمت‌الله صحنه؛ مدیر کتاب‌فروشی صحنه یکی از حادثه‌دیدگان سیل آق‌قلا در توضیح وضعیت به‌وجود آمده در روزهای آغازین سال نو به ایبنا گفت: آق‌قلا چندین کتاب‌فروشی دارد که البته تنها چند کتاب‌فروشی را می‌توان به لحاظ نسبت کتاب در برابر سایر اقلام مثل لوازم‌التحریر و… کتاب‌فروشی واقعی خواند؛ مانند کتاب‌فروشی صحنه، دانش، عرفان، اندیشه و… که متاسفانه همگی متحمل خسارت‌هایی شده‌اند. البته من از میزان خسارات وارده به سایر کتاب‌فروشی‌ها اطلاعات دقیقی ندارم.
 
وی ادامه داد: با آغاز سیل، طولی نکشید که آب گرفتگی در شهر شدت گرفت، آب وارد منازل و فروشگاه‌ها و مغازه‌ها شد و کتاب‌فروشی من نیز از این قاعده مستثنا نبود؛ طوری‌که ارتفاع آب در کتاب‌فروشیِ من به یک متر و سی سانتیمتر رسید.
 

مدیرکتاب‌فروشی صحنه درباره میزان خسارات وارده به کتاب‌فروشی‌اش گفت: متاسفانه ویترین و قفسه‌ها بر اثر آبگرفتگی، بیشترین آسیب را دیدند و کتاب‌هایی که در ردیف پایین قفسه‌ها قرار داشتند، خراب شدند. بخش دیگری از کتاب‌ها نیز اگرچه به طور کامل خراب نشد اما بر اثر رطوبت، نم گرفته و حالت چروک به خود گرفته‌اند.
 
وی با بیان این مطلب که کتاب‌فروشی‌های این شهر عمدتا در حوزه‌های عموم و مذهبی فعالیت دارند، اظهار کرد: من در زمینه کتاب‌های عمومی، دانشگاهی و کمک‌درسی فعالیت دارم و خوشبختانه توانستیم بخش عمده کتاب‌ها را با انتقال به ارتفاع بالاتر و همچنین انتقال به بالکن مغازه، از نابودی نجات دهیم.

 صحنه به تداوم خسارات و آبگرفتگی اشاره کرد و گفت: روز چهارشنبه هفته پیش (هفتم فروردین) آب پایین آمد و توانستم بعد از انتقال کتاب‌ها، قفسه‌های آسیب دیده را جابجا کرده و گل‌ولای را از کف کتاب‌فروشی بشویم اما متاسفانه طولی نکشید که آب مجددا بالا آمد و باز هم کف مغازه را آب گرفت.
 
وی ضمن بیان این مطلب که هنوز شرایط به حالت اولیه بازنگشته و آب‌گرفتگی‌ها ادامه دارد، اظهار کرد: در حال حاضر سطح آب در خیابان تا زیر زانو می‌رسد و بخش‌هایی از پیاده‌روها نیز زیر آب رفته‌اند. نگرانی ما اما از تداوم بارندگی‌ها و افزایش ارتفاع آب در روزهای آینده است، زیرا مسئولان از شدت بارندگی در روزهای آتی خبر داده‌اند و افزایش سطح آب تا بالای یک‌ متر پیش‌بیتی شده است.

مدیر کتاب‌فروشی صحنه به این سوال که آیا در این روزها هیچ مسئولی از کتاب‌فروشی شما بازدید کرده، پاسخ منفی داد و گفت: هنوز کسی برای بازدید نیامده و شرایط به حالت اولیه برنگشته است. فقط اخباری که از مردم می‌شنویم حاکی از وعده‌هایی است که مسئولان برای مرمت و تعمیر خرابی‌ها داده‌اند؛ بعضی می‌گویند ۲ میلیون تومان و بعضی می‌گویند ۱۲ میلیون تومان. البته نمی‌دانم این تسهیلات مختص منازل است یا به واحدهای صنفی و فروشگاه‌ها هم تعلق می‌گیرد.
 
اگرچه حجم خسارات وارده به بخش‌های مختف شهرهای سیل‌زده(از استان گلستان گرفته تا فارس، خوزستان، لرستان و…) تا حدی است که رسیدگی به آن‌ها، آن‌هم بعد از بازگشت شرایط به وضعیت اولیه خود، کاری دشوار و زمان‌بر می‌نماید اما از مسئولان شهری و فرهنگی، مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرها و استان‌ها و همچنین تشکل‌ها و اتحادیه‌های فعال در زمینه کتاب انتظار می‌رود با بازدید از کتاب‌فروشی‌های آسیب‌دیده و برآورد خسارت‌های وارد، درپی کمک‌رسانی و تامین خسارت‌های وارده تا حد امکان باشند.
 
برای تماشای ویدئو آب‌گرفتگی کتاب‌فروشی روی متن یا تصویر کلیک کنید:

 

این مطالب را به اشتراک بگذارید: