چگونگی ساماندهی نحوه توزیع زینک به ناشران و نشریات

مهرزاد دانش؛ مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به اقدامات حمایتی برای توزیع زینک عنوان کرد: اساساً کارگروهی با عنوان زینک در ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود ندارد بلکه هر تصمیمی درباره زینک در کارگروه کاغذ انجام می‌شود.
 
وی افزود: در این زمینه در دفتر چاپ نشست‌هایی با برخی از کارشناسان داخل وزارتخانه و اصحاب صنفی برگزار می‌کنیم و فقط در حد پیشنهاد و بازوی مشورتی جلسه‌هایی درباره واردات، توزیع زینک می‌گذاریم و پیشنهاد می‌دهیم که در نهایت باید در کارگروه کاغذ به تصویب برسد.
 
دانش با اشاره به روال دریافت زینک نیز توضیح داد: در سامانه کارگروه کاغذ هنوز درگاه ثبت درخواست زینک ایجاد نشده است و در این زمینه با طراحان نرم افزار صحبت کردیم تا زینک هم به این سامانه افزوده شود.
 
وی یادآور شد: زینک صرفا به نشریات و ناشران تعلق می‌گیرد و از آنجایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی محصولات فرهنگی است، درباره این موضوع در کارگروه کاغذ تصمیم‌گیری می‌شود.
 
مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مصداق محصول فرهنگی حوزه نشر در معاونت فرهنگی، کتاب است گفت: اما در فضای گسترده‌تر فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشریات و رسانه‌های مکتوب هم به این فضا افزوده می‌شوند و به همین تناسب زینک دولتی را فقط به ناشر و نشریات می‌دهیم.
 
دانش درباره نیاز دیگر اقلام به زینک،‌ نیز عنوان کرد: البته می‌دانیم که بقیه محصولات چاپی غیر از کتاب و نشریات نیز به زینک نیاز دارند و تولیدکنندگان محصولات بسته‌بندی و اقلام تبلیغاتی در تامین زینک نیز برای کار خود در مضیقه قرار دارند ولی طبق دستور کار کارگروه کاغذ و با استناد به وظیفه فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زینک فقط در اختیار ناشران و نشریات قرار دارد.
 
وی یادآور شد: برای بسته‌بندی اجناس مختلف مثل اقلام خوراکی و دارویی که مهم هم هستند نهادها و مراجع ذیربط دیگر که متولی کار هستند باید وارد شوند.
 
شیوه توزیع زینک
دانش همچنین در پاسخ به سوال ایبنا درباره روال توزیع زینک در میان ناشران و نشریات نیز توضیح داد: تا زمانی که بخش زینک در سامانه کارگروه کاغذ فعال شود، مدیران نشر باید طی نامه‌ای درخواست مکتوب خود را به نام احمد کمالی‌نژاد، معاون برنامه‌ریزی و امور مجوزهای اداره کل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کنند.
 
وی ادامه داد: در این زمینه باید مشخصات کامل زینک مورد نیاز خود را شامل نوع زینک، تعداد ورق‌های مورد نیاز و لیتوگرافی مورد نظر خود را به شکل شفاف اعلام کند و بعد از تایید معاون اداره کتاب این زینک به آن‌ها اختصاص پیدا می‌کند.
 
مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره توزیع زینک در میان نشریات نیز گفت: مدیران مسئول نشریات نیز باید نامه درخواست خود را برای محمدرضا دربندی؛ مدیرکل مطبوعات داخلی به همراه میزان زینک مورد نیاز خود ارسال کنند و معیار میزان زینک تخصیص یافته نظر کارشناسی معاون اداره کتاب و مدیرکل مطبوعات داخلی خواهد بود.
 
دانش بر اساس اظهارات مدیر سامانه ابراز امیدواری کرد که گزینه زینک نطی دو هفته آینده به سایت کاغذ افزوده خواهد شد و افزود: در این زمینه بعد از بررسی‌های اولیه به واردکننده زینک اطلاع می‌دهیم و میزان نیاز نشریه یا ناشر را اعلام می‌کنیم و میزان زینک بر اساس بضاعت‌های موجود تخصیص پیدا خواهد کرد و قیمت نهایی توسط سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان تعیین خواهد شد.
این مطالب را به اشتراک بگذارید: