چهلمین کتابفروشی پایتخت کتاب ایران افتتاح شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، همزمان با آغاز بیست و هفتمین دوره کتاب جمهوری اسلامی، در مراسمی با حضور محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل خانه کتاب و دبیر این دوره از هفته کتاب و جمعی از مسئولان فرهنگی استان یزد، «کتابفروشی کاما» در این شهر افتتاح شد.

احمد آتشکار، مدیر این کتابفروشی با اشاره به اهمیت توجه به کتاب و کتابخوانی در کشور و به‌ویژه پایتخت کتاب ایران گفت: با توجه به سرانه پایین کتاب و کتابخوانی، توجه به فعالیت‌های ترویجی مهم و اثرگذار است و امیدواریم بتوانیم با راه‌اندازی کتابفروشی با محیطی فرهنگی در جهت جذب به این بخش فعالیت کنیم.

وی افزود: این کتابفروشی در محیطی به مساحت ۴۰۰ مترمربع راه‌اندازی شده است که در دو طبقه دربرگیرنده کتاب‌های عمومی، نفیس و هنر و همچنین نوشت‌افزار و صنایع دستی و اتاق بازی کودکان و کتاب‌های کودک و نوجوان، به فعالیت در زمینه ترویج کتب و کتابخوانی می‌پردازد.

مدیر این کتابفروشی ادامه داد: این کتابفروشی با هزینه‌ای بالغ بر ۳ میلیارد ریال راه اندازی شده است و سعی کرده‌ایم محیط آن شاد و مفرح باشد.

محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این برنامه گفت: افتتاح این کتابفروشی نویدبخش اتفاقات خوبی در آینده است؛ کتابفروشی یک درمان برای پیشگیری از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است.

جوادی گفت: یزد سابقه دانش و خردورزی برای ایران دارد و افتتاح این کتابفروشی می‌تواند الگویی برای دیگران و فرصتی برای فرزندان و نوجوانان و جوانان باشد تا از دانش و کتاب استفاده مناسب داشته باشند.

وی بیان کرد: کار کتابفروشی تنها فروش کتاب نیست بلکه می‌تواند برای ما مسیر را روشن کند و با حضور نویسندگان و شاعران و افراد فرهنگی در جهت راهنمای جامعه حرکت کند.

نیکنام حسینی پور مدیرعامل خانه کتاب و دبیر این دوره از هفته کتاب نیز در این مراسم گفت: کتابفروشی‌ها از حلقه‌های مهم حوزه نشر هستند که می‌تواند با مخاطب ارتباط مستقیم برقرار کنند و به عنوان پاتوق فرهنگی برای جامعه باشند.

وی افزود: شغل کتابفروشی متفاوت از شغل‌های دیگر است و در حوزه مخاطب و کتابفروش و پاتوق‌های فرهنگی می‌تواند در جامعه اثرگذار باشد.

مدیر عامل خانه کتاب بیان کرد: شهرداری‌ها و مسئولان دستگاه‌های فرهنگی نیز بایستی با دید فرهنگی در جهت راه‌اندازی کتابفروشی‌ها کمک کنند و وظیفه خود را به‌خوبی انجام دهند.

حسینی پور گفت: امیدواریم آیین‌نامه‌ای که در برنامه ششم توسعه در حوزه تعرفه‌های فرهنگی وجود دارد، در هیئت دولت به‌زودی مصوب شود تا کتابفروشی‌ها بتوانند از خدمات آن بهره‌مند شوند.

وی افزود: ما طرح‌های متفاوتی برای کمک به حرکت کتابفروشی‌ها داریم که از جمله آنها طرح پائیزه کتاب است که امیدواریم بتوانیم در جهت تداوم این حوزه تلاش کنیم.

مجید جوادیان‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این مراسم گفت: ما تا پیش از این ۳۹ باب کتابفروشی در استان داشتیم که با افتتاح این کتابفروشی، تعداد آنها به ۴۰ باب رسید که این نشان از روند صعودی و نوعی پختگی در این بخش است.

وی افزود: امروز باید استان یزد را به‌واقع استانی فرهنگی نامید زیرا از نظر نسبت دانشجو به جمعیت، جزو استان‌های اول کشور است. یزد ۲۶ سال صدرنشین کنکور بوده و به‌نسبت تعداد کتابخانه‌ها نیز در رتبه اول کشور قرار دارد و جزو ۱۰ استان دارای مجوز نشر کتاب است که همه این‌ها نشان‌دهنده نقش فرهنگی استان در کشور است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد بیان کرد: کتابفروشی‌ها محلی برای اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی در جامعه هستند تا برنامه‌ها از سالن‌های کلاسیک بیرون رفته و در کتابفروشی‌ها به عنوان پاتوق‌های فرهنگی اجرا شود.

جوادیان‌زاده گفت: چشم‌انداز ما کسب عنوان پایتختی کتاب جهان در سال ۲۰۲۲ است که امیدواریم با اجرای برنامه‌های فرهنگی در این جهت گام برداریم.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: