ورود ۲ کانتینر زینک به کشور تا پایان سال

احمد ابوالحسنی؛ رئیس اتحادیه لیتوگرافان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به بحران زینک در ماه‌های اخیر، عنوان کرد: یک ماه پیش در حوزه زینک بحرانی به وجود آمد، به طوری که ابتدا زینک چهار‌ونیم ورقی و سپس زینک دو ورقی مستر کمیاب شد و به دنبال آن بر قیمت این کالاها افزوده شد.
 
وی ادامه داد: به دنبال درخواست اعضا، این موضوع را در اتحادیه پیگیری کردیم و در این زمینه جلسه‌ای با واردکنندگان زینک داشتیم،‌ در این نشست واردکنندگان اعلام کردند که همه زینک‌هایی که پیش از این به کشور وارد کرده بودند را فروخته‌اند.
 
ابوالحسنی با بیان اینکه احتمال داده می‌شود برخی از این زینک‌ها توسط برخی افراد دلال و سودجو خریداری شده باشند، گفت: افزایش قیمت اکنون به دنبال کمبود زینک در بازار به وجود آمده و افراد سودجود با توجه به نیاز بازار و کمبود کالا این زینک‌ها را به قیمت بالا عرضه می‌کنند.
 
وی تاکید کرد: واردکنندگان عنوان کرده‌اند که عدم ورود زینک در ماه‌های اخیر به این دلیل بوده که زینک در گروه کالایی یک قرار گرفت و آن‌ها بر این تصور بودند که با ورود زینک به قیمت نیمایی امکان دارد که ضرر کنند و در این زمینه کارها را متوقف کردند.
 
وی با اشاره به راهکارهای پیش‌بینی شده برای حل این موضوع، یادآور شد: اما ۲ واردکننده اقدام به ورود زینک کردند و پیش‌بینی می‌شود دو کانتینر جدید تا ۲۵ اسفند به کشور وارد شود و نیاز  لیتوگرافان را برطرف کند.
 
ابوالحسنی با اشاره به ترخیص زینک‌هایی که در گمرک قرار دارند، نیز گفت: در این مدت  با حمایت‌های دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توانستیم برخی از زینک‌هایی که در گمرک قرار دارند با ارز نیمایی ترخیص و به بازار تزریق کنیم.
 
رئیس اتحادیه لیتوگرافان همچنین درباره کنترل قیمت زینک نیز توضیح داد: ما به دست‌اندرکاران و فعالان بخش‌های مختلف صنعت چاپ اعلام کردیم که هر فردی زینک را به قیمتی بیش از ۲۵ هزار تومان خریداری کرده است، به اتحادیه لیتوگرافان مراجعه کند تا بتوانیم این موضوع را پیگیری کنیم.
این مطالب را به اشتراک بگذارید: