ورود ۱۵۰ هزار مترمربع زینک به کشور تا دو روز آِینده

غلامرضا شجاع؛ مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به موضوع کمبود زینک در کشور، عنوان کرد: بحران کمبود زینک از اردیبهشت ماه امسال به تدريج شروع شد و تا دو روز پیش هر میزان زینک که داشتیم با سهیمه‌بندی و در حد بضاعت به اعضا می‌دادیم، اما اکنون وضعیت به‌گونه‌ای شده است که دیگر حتی در تعاونی هم زینک نداریم.

وی افزود: در این زمینه زینک‌های دولتی دو پروفرما با روبل روسیه ارسال شده و اگر سوئیفت توسط بانک در يكي دو روز آينده داده شود، پول را به کارخانه چین ارسال كنند، زينك تا دو روز آينده به بندرعباس مي‌رسد و كارخانه اسناد را مي‌فرسند و زينك ١٠ روز بعد ترخيض مي‌شود.

شجاع با بیان اینکه زینک با ارز ۴۲۰۰ تومان از مبدا چین به مقصد بندرعباس ارسال شده است، گفت: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده این محموله ۱۵۰ هزار مترمربعی زینک طی دو روز دیگر به گمرک شهیدرجایی در بندرعباس می‌رسد و می‌توانیم با ترخیص این اجناس، با دستور ارشاد به مصرف كنندگان محصولات فرهنگي تزریق کنیم.

وی یادآور شد: البته اجرایی شدن این موضوع منوط به این است که صرافی بانک عامل سوئیفت را به چین بدهد و اگر در تحویل سوئیفت‌ها اهمال شود ترخیص آن به بعد از نوروز برمی‌گردد.

شجاع همچنین درباره یک محموله بار دیگر نیز گفت: ۱۵۰ هزار مترمربع زینک نیز به صورت یوان چین است و از آنجایی که اعتبار پروفرما تمام شده بود، همچنین مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت تغییر کرد، کار به تعویق افتاد و اکنون بخشی از واردکنندگان منتظر تمدید تاریخ ثبت سفارش خود هستند. 

وی با بیان اینکه امسال زینک به میزان نسبتا کافی به کشور وارد شده است، توضیح داد: طبق آماری که از گمرک جمهوری اسلامی ایران گرفته‌ام تا پایان دی ماه حدود ۲ میلیون و ۴۶۰ هزار مترمربع زینک به کشور وارد شده است و این موضوع در حالی بیان می‌شود که کل مصرف کشور سه میلیون مترمربع است.

شجاع با بیان اینکه در بهمن و اسفند نیز واردات زینک داشتیم و خواهیم داشت، گفت: به نظر من زینک به اندازه کافی وارد کشور شده، اما مساله اینجا است که برخی از دلالان این زینک‌ها را پیش‌خرید کرده‌اند و از آنجایی که قیمت آن نسبت به اول سال ۹۶ حدود شش برابر شده است، آن را به‌ مرور و کم‌کم به بازار می‌دهند. 

فقط سه درصد از ناشران غیرحرفه‌ای کاغذ می‌فروشند
شجاع همچنین درباره طرح مباحثی درباره فروش کاغذ توسط  مطبوعات و ناشران، گفت: اگرچه میزان کاغذ به ناشران کم است اما مشاهدات ما نشان می‌دهد هیچ ناشر و مطبوعاتی کاغذ خود را نمی‌فروشد. ممکن است سایز کاغذی که می‌دهند با آنچه مورد نیاز آن‌ها است متفاوت باشد که در این صورت تعویض می‌کنند. 

وی ادامه داد: در این میان کسانی که کاغذهای خود را در بازار آزاد می‌فروشند سه تا پنج درصد هستند که اغلب ناشر حرفه‌ای نیستند، در این میان برخی جوسازی که توسط برخی اتحادیه‌ها می‌شود به همه صنف و اهالی این حوزه لطمه می‌زند.

به گفته شجاع، اگر ٣ تا ٥ درصد از ناشران و مطبوعاتی کاغذ خود را فروخته باشد، این موضوع توسط کارگروه کاغذ ارشاد رسیدگی می‌شود به شرط اينكه مدرك ارايه دهند .

این مطالب را به اشتراک بگذارید: