هیچ مشکلی در توزیع کاغذ میان ناشران استان قم نداریم

سیدموسی حسینی کاشانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، درباره برنامه‌های این اداره‌کل در هفتمین دوره نمایشگاه قرآن و عترت و رسانه‌‌های دیجیتال استان قم که دو شب پیش گشایش یافت، برپایی این نمایشگاه را از برنامه‌های ثابت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برشمرد و هدف از آن را ایجاد بستر مناسب برای عرضه آخرین محصولات فعالان حوزه قرآن و عترت دانست.

وی گفت: در حال حاضر ۱۰۰ موسسه قرآنی در استان قم فعالیت می‌کنند که بسیاری از این آنها در سطح ملی و بین‌المللی فعالیت دارند. از این میان، امسال بیش از ۱۰ موسسه فعال قرآنی در این نمایشگاه محصولاتشان را در زمینه کتاب و نرم افزارهای پیرامون مباحث قرآنی عرضه کرده‌اند و مردم می‌توانند در فضای معنوی بعد از افطار در این مکان حضور پیدا کنند و با موسسات و فعالان قرآنی آشنا شوند و مجموعه‌ای از مباحث قرآنی در اختیارشان قرار گیرد.
 
مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با بیان اینکه ۵۰ غرفه در این نمایشگاه تدارک دیده شده است، افزود: برای اینکه موسسات دیگر هم بتوانند فعالیت‌هایشان را عرضه کنند، قطعاً به فضای بیشتری نیاز داریم. ضمن اینکه نزدیک به ۲۰ موسسه استان قم در نمایشگاه قرآن تهران حضور دارند و فرصت شرکت در این نمایشگاه استانی برایشان فراهم نشده است.
 
حسینی کاشانی به برنامه‌های جنبی نمایشگاه پرداخت و تصریح کرد: سال گذشته مردم از طرح تعویض قرآن‌های فرسوده با قرآن‌های نو استقبال فراوانی کردند. امسال با وجود مشکل کاغذ، این طرح در نمایشگاه اجرا می‌شود و مردم می‌توانند برای تعویض قرآن‌های فرسوده به غرفه مربوط در این نمایشگاه مراجعه کنند. برگزاری مسابقات قرآنی و فرهنگی نیز از جمله برنامه‌های جنبی این نمایشگاه است.
 
وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت توزیع کاغذ و مدیریت آن در سطح استان قم، گفت: توزیع کاغذ و مدیریت آن در سطح استان متوقف نشده است. در بخش توزیع کاغذ، استان قم در کل کشور پیشرو است. هم اکنون در سراسر کشور بخصوص تهران، در صدد اجرای الگویی هستند که در قم اجرا می‌شود.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در توضیح بیشتر این مسئله عنوان کرد: میزان درخواستی کسی که درخواست کاغذ را در سامانه مربوطه ثبت می‌کند، ابتدا در یک کمیته کارشناسی بررسی می‌شود و به‌همان نسبت، کاغذ تحویل او می‌شود. در مرحله بعد ناظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، در خصوص تبدیل کاغذ به کتابِ مطرح شده رصد لازم را انجام می‌دهد و نتیجه را اعلام می‌کند. به خاطر طی شدن همین پروسه دقیق، ما در توزیع کاغذ با مشکلی مواجه نبوده‌ایم و گزارش خاصی از مشکلات در این زمینه دریافت نکرده‌ایم.
 
حسینی کاشانی همچنین گفت: همانطور که آقای وزیر هم اشاره کردند، آنچه یارانه کاغذ به آن تعلق می‌گیرد، در بخش فرهنگی یعنی کتاب و مطبوعات است. مشکلی که چاپخانه‌ها با آن مواجه‌اند، بحث تامین مواد اولیه آن‌هاست که در حال پیگیری این مسئله هستیم و امیدواریم بتوانیم روند کار را بهتر و مشکلات را مرتفع کنیم.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: