هفته کتاب هم‌وغم شورای شهر تهران است/ اجرای فاز یک راسته کتاب تا دهه فجر

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست خبری شورای اسلامی شهر تهران با حضور محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، علی اعطا سخنگوی این شورا و جعفری رئیس باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، صبح شنبه (۶ مهر ماه) در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

حق‌شناس در این نشست، ضمن گرامی داشت هفته دفاع مقدس در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا درباره رویکرد و برنامه‌های شورای اسلامی شهر تهران به مناسبت بیست‌وهفتمین دوره هفته کتاب بیان کرد: در همه ادوار هفته کتاب، شورای شهر و مدیریت شهری هم و غم خود را به این رویداد اختصاص داده و در این دوره نیز اینگونه خواهد بود.

وی افزود: طی دو دوره گذشته هفته کتاب، همه اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی وقت قابل توجهی را برای بررسی اوضاع کتابفروشی‌ها پیش‌بینی کرده‌اند و‌ بارها در کتابفروشی‌ها حضور یافته‌اند.

حق‌شناس ادامه داد: بیش از ۳۰۰ کتابخانه وابسته به شهرداری و همچنین ۴۵۰ سرای محله که ۹۰ درصد آن‌ها دارای کتابخانه هستند، در این هفته آماده میزبانی از علاقه‌مندان کتاب و کتاب‌خوانی هستند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: متاسفانه یکی از نگرانی‌ها، بی‌توجهی و‌ کاهش سرانه مطالعه کتاب در بین شهروندان تهرانی است. امیدواریم در کنار برگزاری نمایشگاه کتاب، فعالیت‌های هفته کتاب در افزایش سرانه مطالعه موثر باشد. همچنین امیدواریم همه این فعالیت ها تهران را به شهر دوستدار کتاب تبدیل کند.

اجرای فاز یک راسته کتاب تا دهه فجر
حق شناس با اشاره به رویکرد شورای شهر به ایجاد راسته کتاب گفت: موضوع راسته و یا گذر کتاب، طی یک سال گذشته در دو طرح مورد تاکید شورای شهر بوده است.

وی ادامه داد: در بودجه سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ به ایجاد این دو راسته توجه شده و فاز نخست این راسته از میدان انقلاب تا چهار راه کالج و راسته دوم در خیابان کریمخان زند از میدان هفت تیر تا ایستگاه حافظ پیش‌بینی شده است.  

حق شناس افزود: مطالعه شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران نهایی و ابلاغ شده است؛ بنابراین از شهردار منطقه ۱۱ می‌خواهم این موضوع را در دستور کار قرار دهند. قول ابتدایی که به شورای شهر داده شده اجرای فاز نخست – محدوده روبه‌روی سر در دانشگاه تهران- تا دهه فجر است. 

این عضو شورای شهر تهران بیان کرد: از آقای حناچی، شهردار تهران می‌خواهم این موضوع همچنان به عنوان یکی از خواسته‌ها و اولویت‌های فرهنگی شهر تهران و برای حمایت از کتاب‌فروشان در مقابل قاچاق و انتشار غیرقانونی کتاب، به‌طور جدی دنبال شود.

سرفت مجسمه مفاخر دردناک است
وی ادامه داد: در کمیسیون نام‌گذاری تاکید داشتیم که در کنار نام‌گذاری‌ها، از تندیس مفاخر نیز رونمایی کنیم. به دلیل ممانعت قیصر امین‌پور در دوران حیاتش نسبت به ساخت تندیس و سردیس، بعد از درگذشت این شاعر تصمیم برای ساخت مجسمه گرفته شد اما متاسفاته با پدیده سرقت مجسمه مفاخر در تهران روبه‌رو هستیم.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران افزود: پدیده سرقت مجمسمه‌ها در تهران بسیار دردناک است و در مقطعی این جریان به ۲۷ مورد رسید.

وی ضمن ابراز تعجب گفت: وزن برخی از این مجسمه‌ها بالای یک تن بود و امکان حمل آن از وسط میدان و خیابان وجود نداشت و ندارد. در‌حالی‌که سارق موتور سیکلت طی چند روز دستگیر می‌شود، چطور ممکن است سارقان مجسمه دستگیر نشوند؟ هنوز برای این سوال پاسخی دریافت نکرده‌ایم که اموال ۱۰ میلیون تهرانی و شناسانامه هنرمندان، چطور به سرقت رفته است.

حق شناس گفت: درباره مجسمه برنزی قیصر امین‌پور می‌گویند توسط سارقان آب شده است و نمی‌توان برای آن‌ها نگهبان گذاشت. علاوه بر این پیشنهاد می‌شود تا مجسمه اصلی با ارزش مادی قابل توجه در محل امن نگهداری شود و نمونه آن با مواد شیمیایی و یا گچ در معابر شهری نصب شود.

وی افزود: حفاظت از آثار هنری وظیفه همه دستگاه‌ها؛ از جمله شهرداری است و باید در انتخاب مکان آن دقت شود؛ دیدگاه نهاد‌های نظارتی-امنیتی دریافت شود و یا مجسمه‌ها در معرض دوربین‌های شهری باشد.

حق‌شناس تاکید کرد: انتظار داریم همه مردم شهر مراقب این آثار باشند؛ چراکه جزو اموال معنوی و مادی شهر است.

در این نشست، علی اعطا نیر درباره ساخت و نصب مجسمه مفاخر بیان کرد: پیشنهاد تغییر ماده اولیه به گچ و یا مواد شیمیایی، استدلال صحیحی نیست. مگر تعداد این آثار چند عدد است که قابل حفاظت نیست؟

وی افزود: در کمیسیون هنر شورای اسلامی شهر تهران درباره تعیین حریم مجسمه‌ها، جلسه مشترکی با کمیسیون شهرسازی و معماری تشکیل شد. وقتی حریم مشخص شد موضوع سرقت مساله سرقت نیز کنترل خواهد شد.

اعطا درباره مجسمه جایگزین قیصر گفت: مجسمه جدید قیصر از جنس فایبر گلاس است تا آخر هفته جاری در سعادت‌آباد نصب شود.
 

این مطالب را به اشتراک بگذارید: