«نوانو» با هدف ارائه آثار فاخر فرهنگی مذهبی و در شأن این آثار تولید شد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جلسه رونمایی از اپلیکیشن فرهنگی مذهبی «نوانو»، جدیدترین تولید موسسه فرهنگی هنری اعراف، که به ارائه محصولات صوتی و تصویری با مضامین دینی و فرهنگی در قالب های گوناگون می‌پردازد؛ با اجرای علی درستکار و سخنرانی محمد اسماعیلی، مدیر فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی، سیدمحسن میرمحمدصاقی، رییس هیات مدیره موسسه اعراف، مهدی دوایی، روانشناس و با حضور جمعی از فعالان فرهنگی و مذهبی در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
 
مسئولین فضای مجازی استادیوم را اشتباه رفته‌اند
محمد اسماعیلی، مدیر فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی به عنوان اولین سخنران جلسه ضمن ابراز امیدواری برای اینکه اپلیکیشن فرهنگی مذهبی «نوانو»، به عنوان یک اقدام ارزنده مورد توجه قرار گیرد، به ارقام بودجه‌ای که برای فضای مجازی اختصاص یافته اشاره کرد و گفت: الان مسابقه حساس در فضای مجازی است و این عدد و ارقام گویای این است که مسئولین اهمیت مسئله را به درستی درنیافته‌اند و مانند تیم فوتبالی عمل کرده‌اند که مدت طولانی،  سخت تمرین کرده و در نهایت روز مسابقه، استادیوم مسابقه را اشتباه رفته‌اند.
 

 
او ادامه داد: تولید محتوا مسئله بسیار مهم و حساسی است. مسئولین توجه خودشان را به موارد دیگری معطوف کرده‎اند و ردیف بودجه چند هزار میلیاردی را به موسسه‌های مختلف فرهنگی و هنری اختصاص می‌دهند که هیچ تناسبی با نیاز کشور ندارد. امروز بیشتر توجه باید معطوف به فضای مجازی و تولید محتوا در آن باشد. ما در عصری زندگی می‎کنیم که زندگی مردم با تلفن‌همراه و اینترنت گره خورده است. مردم با این فضا زندگی می‌کنند و باید این را بپذیریم.
 
مدیر فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در تاکید اهمیت فضای مجازی در زندگی امروز گفت: مقام معظم رهبری تقریبا در هر سخنرانی خود به این نکته اشاره‌ای دارند که این غیر از آن سخنرانی‌های اختصاصی است که با اهالی فرهنگ و رسانه دارند؛ یعنی در عمل  چندین سال است که مقام معظم رهبری به این حوزه و مسائل آن تأکید بسیاری دارند، اما از طرف مسئولین امر اتفاق شاخصی رخ نداده و نمودی نداشته است.

اسماعیلی در پایان ضمن تشکر از دوستانی که در این فضا کار کرده‌اند به قابلیت‎ اپلیکیشن‌هایی چون «نوانو» گفت: این اپلیکیشن‌ها مانند سوپر مارکتی هستند که باید اجناس مورد نیاز مردم را به صورت مناسب و راحت در دسترس آن‌ها قرار دهد. وقتی که شما از اپلیکیشنی استفاده کنید و بتوانید راحت خرید کنید و اجناس مورد نظرتان را راحت پیدا کنید، طبیعتا دوباره از آن‌جا خرید خواهید کرد و اگر غیر از این باشد، دیگر به آن مراجعه نخواهید کرد. در واقع این اپلیکیشن‌ها کمک می‌کنند که مردم بتوانند مایحتاج خودشان را در حوزه فرهنگی و ادبی به دست آورند.
 
«نموانو» با هدف ارائه آثار فاخر فرهنگی مذهبی و در شأن این آثار تولید شد
در ادامه سیدمحسن میرمحمدصادقی، رئیس هیات مدیره موسسه اعراف در ابتدای سخنانش گفت: امروز در زمینه فعالیت مذهبی، به خصوص در کارهای هنری دو فضا وجود دارد؛ یک دسته کار‌هایی است که با کیفیت پایین و بدون دقت و شایستگی کار‌های مذهبی است و اصطلاحاً به آن‌ها بازاری می‎گوییم، که این دسته کارها سیستم توزیع مناسبی هم در اختیار دارند و در بازار شاهد آن‌ها هستیم و بسیار زیاد در دسترس مردم قرار دارند. این آثار زمینه خودشان را دارند و آن طور که بایدف شأن کار دینی را برآورده نمی‎کنند، حتی بعضاً دافعه و مبتذل کردن امور دینی را در پی دارند.

 
رئیس هیات مدیره موسسه اعراف در توضیح دسته دوم کارها در زمینه فعالیت مذهبی بیان کرد: دسته دوم کارهایی است که با محاسبه، دقت و برنامه‌ریزی دقیق تولید می‌‏شوند. این آثار به لحاظ محتوایی و اجرا، از غنای بالایی برخوردارند و به‌نوعی می‌توان آن‌ها را آثار فاخر خواند؛ اما متاسفانه مکانیسم توزیع مناسبی برای آن‌ها  وجود ندارد؛ به خصوص که به هزینه‏‌ها در شبکه توزیع افزایش داشته است.

میرمحمدصادقی در ادامه ضمن اشاره  به سابقه فعالیت موسسه اعراف، گفت: مؤسسه اعراف از حدود ۲۰ سال‏‎ پیش فعالیت‎ خود را در حوزه کار‌های فاخر در زمینه مذهبی و با رویکرد هنری آغاز کرده و نتیجه آن را توزیع و در اختیار عموم قرار می‎دهد. خوشبختانه امروز فضای مجازی زمینه‌ای را ایجاد کرده که در ارائه آثار فاخر می‎توانیم، آن را مورد استفاده قرار دهیم، که بسیار می‌تواند مورد استفاده نسل جوان باشد.
 
وی اضافه کرد: به همین منظور این اپلیکیشن با عنوان نوانو آماده شد و با هدف ارائه آثار فاخر فرهنگی مذهبی و در شأن این آثار تولید شد و کار را با یک کیفیت خوب ارائه می‌دهد، که امیدواریم این اپلیکیشن زمینه‌ای برای تولید آثار جدید‌تر و نو مذهبی برای حضور بیشتر در این فضا ایجاد کند.

میرمحمدصادقی در پایان گفت: تمامی آثاری که در این اپلیکیشن قرار گرفته است، با رعایت مالکیت معنوی و حق کپی‌رایت منتشر شده است و امیدواریم بتوانیم یک فرهنگ‌سازی را در حوزه تولید محتوای فاخر دینی و مذهبی از طریق این فضا داشته باشیم.

 
در ادامه برنامه بخشی از کتاب «با دخترم فاطمه» که به صورت صوتی هم در اپلیکیشن «نوانو» بارگذاری شده است؛ توسط خانم ولی‌بغدادی قرائت شد.

درمان بیماری‌ها با موسیقی امکان‌پذیر است
از دیگر سخنرانان نشست مهدی دوایی، از روانشناسان کشور بود که به ارتباط هنر و موسیقی با  درمان بیماری‎ها، به خصوص بیماری‌های روحی اشاره داشت و در بخشی از سخنان خود گفت: ‏تجربه نشان می‌دهد که موسیقی برای بیمارانی که در گذشته با موسیقی ارتباط داشته‌اند، اثرگذار بوده و درمان را به موفقیت رسانده است. موسیقی در ارتباط نورونی اثر دارد و اگر این موسیقی قابل دفاع باشد، بهداشت روانی می‌دهد و اگر نباشد اختلال ایجاد می‌کند.
 
این روانشناس ضمن  تعریف تجربه‌های متفاوت خود در درمان بیماری‌ها توسط موسیقی که فرد بیمار از قبل با آن‌ها ارتباط خوبی‌داشته‌اند، هر موسیقی را مناسب فردی دانست و افزود که با یک نسخه واحد و یک موسیقی خاص نمی‌توان همه بیماران را درمان کرد، چون نرون‌های مغز هر بیماری به یک موسیقی ری‌اکشن نشان می‌دهد.

 

 
در پایان مراسم هم از اپلیکیشن با حضور محمد اسماعیلی، سیدمحسن میرمحمدصاقی، مهدی دوایی و جمعی دیگر از میهمانان از اپلیکیشن «نوانو» رونمایی شد.

لازم به ذکر است اپلیکیشن فرهنگی مذهبی «نوانو»، جدیدترین تولید مؤسسه فرهنگی هنری اعراف است که به ارائه محصولات صوتی و تصویری با مضامین دینی و فرهنگی در قالب‌های گوناگون می‌پردازد. در این نرم افزار که با هدف فراهم آوردن محتوای مناسب فرهنگی مذهبی برای تمام افراد تولید شده است، تولیدکنندگان محصولات فرهنگی می‌توانند تمام آثار خود را با کمترین دغدغه منتشر کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرار دهند. همچنین، کاربران این اپلیکیشن می‌توانند نیازهای خود را در موضوعات مختلف برطرف کنند.
 

 
در اپلیکیشن نوانو، آثار فاخر تولید شده دینی و مذهبی توسط فعالان عرصه فرهنگ و هنر گردآوری شده و در قالب‌های آلبوم صوتی، کتاب‌های گویا، نماهنگ مناسبتی، پادکست و … عرضه می‌شود تا حمایتی درخور از تولیدات این حوزه صورت بگیرد. از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد این نرم افزار می‌توان به ایجاد بستر مناسب برای درآمدزایی تولیدکنندگان آثار فرهنگی و مذهبی اشاره کرد.
 
همچنین بسیاری از هزینه‌های نشر نظیر چاپ کاغذ، تکثیر سی دی و … کاهش یافته و محتوای تولید به صورت فراگیر در دسترس عموم افراد جامعه قرار خواهد گرفت. دانلودبخش‌هایی از محتوای عرضه شده از این اپلیکیشن (https://novano.app) رایگان خواهد بود.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: