نسخه خطی «مثنوی معنوی» رونمایی شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران ( ایبنا) در یزد، نشست فرهنگی با حضور مسئولان استانی در محل کتابخانه وزیری یزد با محوریت رونمایی از نسخه خطی مثنوی معنوی اثر مولانا جلال الدین محمد مولوی در گنجینه کتابخانه وزیری برگزار شد.

محمد خدادادی، عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد در این نشست با اشاره به اشعار مولانا گفت: در اشعار و نوشته‌های مولانا همواره عشق به هم‌نوع، صلح و دوستی جهان توجه دارد، زیرا نگاه تک بعدی ارمغان عصر جدید است که فقط به مادیات توجه دارد.
 

وی ادامه داد: امروز اگرچه با رشد تکنولوژی و فناوری همراه هستیم اما متاسفانه از لحاظ روانی احساس آرامش نداریم زیرا انسان را تک بعدی نشان می‌دهد و بعد روانی و معنوی مورد غفلت قرار گرفته است، فقط تلاش دارد نیازهای مادی خود را تامین کند.

عضو هیات علمی دانشگاه یزد گفت: بعد از یک قرن در یک بعد پیشرفت کردیم و بعدهای دیگر مورد غفلت قرار گرفت، زیرا ورزشکاری هستیم فقط یکی از عضله‌های خود را تقویت کردیم که مضحک به نظر می‌رسد و اکنون که در عصر خشونت زندگی می‌کنیم باید به معنویت توجه بیشتری داشته باشیم.

خدادادی بیان کرد: در زمان کنونی جنگ‌ها و استعمار بیشتر شده و جهانی صلح آمیز و مهربان و آرام نداریم هرچند از صدها سال پیش این جهان آرام را امثال مولوی برای ما نشان دادند و باید دوباره به این دیدگاه رجوع و بازگشت داشته باشیم.

وی ادامه داد: در نظریه مولانا همه چیز از آن خداست و انسان برای رسیدن به کمال باید معنویت را در نظر گیرد و همه چیز جلوه حق تعالی است و در همه چیزهایی که در این دنیا وجود دارد می‌توان خدا را دید و به ذره ذره عالم عشق ورزید.

عضو هیات علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد گفت: با این تفکر ما کسی را برتر نمی‌دانیم و هیچ قومی را برتر یا پایین‌تر نمی‌بینیم چون همه چیز از خداست و اگر جهان را اینگونه دیدیم می‌تواینم عشق بورزیم و مهربانی کنیم و زندگی مسالمت آمیزی داشته باشیم.

خدادادی بیان کرد: اصلی‌ترین مفاهیم مورد نظر مولانا عاشقانه نگریستن به جهان است که مبتنی بر نگاه توحیدی و عاشقانه‌اش است و ما هم باید ابتدا توحید عارفانه خود را درست کنیم و آن موقع می‌توانیم زندگی عاشقانه داشته باشیم و علت همه عالم هستی، عشق است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: