ناگفته‌هایی از آلودگی رودخانه‌ها در «غول رودخانه و پل آرزو»

فاطمه سرمشقی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از انتشار جدیدترین کتاب خود خبر داد و گفت: «غول رودخانه و پل آرزو» عنوان جدیدترین کتاب من برای کودکان است که در آن به صورت غیرمستقیم به مساله آلودگی رودخانه‌ها پرداخته‌ام؛ مساله‌ای که نویسندگان دیگری هم قبل از من به آن توجه کرده بودند، اما من سعی کردم به شکلی فانتزی با آن برخورد کنم و مسایل محیط زیستی را برای مخاطبان کودک ملموس تر کنم.

این عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به ویژگی‌های اثر خود در بهره‌گیری از قالب  افسانه پرداخت و گفت: از زمان شکل‌گیری هنر و ادبیات کودکان، میراث روایت عامیانه و مردمی مخصوصا افسانه‌ها یک سرچشمه خلاقیت و الهام بوده و هنوز هم از طراوت آن چیزی کم نشده است.

وی افزود: با توجه به این که در ایران یکی از غنی‌ترین گنجینه‌های افسانه را داریم، توجه خلاق نویسندگان کودک امروز به این میراث ناگزیر است؛ به ویژه که این روایت‌ها به خاطر تخیل قوی و خلاقیت و جنبه‌های سرگرم‌کننده و طنزآمیز و مهیج برای کودکان بسیار جذاب هستند.
bostancı escort bayan

سرمشقی به انتخاب این قالب با تکیه بر توجه گذشتگاه به طبیعت اشاره کرد: به طورکلی انسان در گذشته با طبیعت مأنوس‌تر بوده است و این در هنر و ادبیات هم بازتاب داشته است. امروزه با زندگی صنعتی و پیچیده شدن زندگی شهری و گسترش بروکراسی و تسلط رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی مخصوصا کودکان از طبیعت دورتر و دورتر می‌شوند.

این نویسنده در ادامه بیان کرد: به نظر می‌رسد یکی از راه‌های توجه دادن ظریف و هنری کودکان به طبیعت در ادبیات کودکان، بهره‌گیری خلاق از بخش‌هایی از میراث ادبیات و قصه‌های کهن است که طبیعت و نیز پیوند انسان و طبیعت در آن حضوری خلاق و جذاب دارد. مثلا اسطوره‌هایی که درباره عناصر طبیعی مانند باران، خورشید و حتی خشکسالی داریم یا برخوردهای فانتزی با جنگل، دریا و جانوران گوناگون که در این افسانه‌ها چشم‌گیر است. یا نگاه شاعرانه به طبیعت که در ادبیات کلاسیک ما چشم‌گیر است. البته منظور از استفاده از این عناصر، برخورد خلاق و همراه با تغییر و تصرفِ لازم است. مثلا در همین داستان «غول رودخانه و پل آرزو» غول که یادآور افسانه غول چراغ جادو است، با توجه به فضای قصه بسیار تغییر کرده است، حتی در آخر داستان نگهبان محیط زیست می‌شود.

سرمشقی همچنین به تالیف این اثر در قالب کتاب تصویری اشاره کرد و از سحر کریمیان به عنوان تصویرگر اثر خود یاد کرد و افزود: این کتاب در کارگاه کتاب تصویری سپیدار خلق شده است و تصویرگری آن را سحر کریمیان برعهده داشته است. در این تجربه، برخلاف کارهای دیگر با نوشته شدن متن کار من به عنوان نویسنده به پایان نرسید و در مراحل تصویرگری هم به نحوی همراهی داشتم همانطور که تصویرگر در حین نوشتن حضور داشت و تا زمان به پایان رسیدن کتاب این همراهی شیرین ادامه داشت.

نویسنده مجموعه «دوغدو» گفت: یکی از شیرین‌ترین نکته‌هایی که در خلق این کتاب آموختم این بود که به عنوان یک نویسنده فقط نباید به آنچه باید بنویسم فکر کنم بلکه گاه تشخیص آنچه نباید بنویسم مهم‌تر است. نانوشته‌هایی که تصویر جای خالی شان را پر خواهد کرد.

گفتنی است این اثر از سوی انتشارات فنی ایران(کتاب‌های نردبان) منتشر شده است.

فاطمه سرمشقی، در سال ۱۳۵۷ متولد شد. وی دانش‌آموخته زبان و ادبیات فارسی است. از جمله آثار این نویسنده کودک و نوجوان می‌توان به «شاه شکمو»، «راز نقاشی‌های نیما»، «شاخه‌ای که همه چیز را دید»، «چه کسی خط و خال‌ها را برداشته است»، «خانم سیلا و غول‌های مادربزرگ» و مجموعه «دوغدو» اشاره کرد.
 

این مطالب را به اشتراک بگذارید: