ناشران منتظر ثبات قیمت کاغذ هستند

محمدجعفر کمالی آشتیانی، مدیر انتشارات کمال اندیشه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه این‌روزها بهای کاغذ سیر نزولی را تجربه می‌کند، عنوان کرد: امروز در بازار کاغذ شاهد عرضه این کالا به قیمت بندی ۳۰۰ هزار تومان هستیم درحالی‌که دو روز گذشته به ۳۲۰ هزار تومان رسیده بود و همین نوسانات ما را دچار سردرگمی کرده است.
 
وی ادامه داد: بسیاری از همکاران ما در حوزه نشر ترجیح می‌دهند کتاب منتشر نکنند و صبر کنند شاید قیمت کاغذ باز هم کاهش پیدا کند؛ زیرا هر دو روز، یک قیمت جدید در بازار اعلام می‌شود.
 
کمالی با بیان اینکه بسیاری از ناشران هم طبق قراردادها نمی‌توانند جلوی چاپ کتاب را بگیرند، گفت: نباید فراموش کنیم که نمایشگاه کتاب تهران نزدیک است و برخی از ناشران با اینکه می‌دانند ممکن است کاغذ در هفته آینده ارزان‌تر شود، ناچارند برای عقب نماندن از کارها به‌همین قیمت، کاغذ مورد نیاز خود را خریداری کنند.
 
وی تاکید کرد: از سوی دیگر برخی از ناشران نیز همزمان با گرانی کاغذ، کتاب تولید و آن را در بازار توزیع کردند. آن‌ها هم اکنون که بهای کاغذ پایین آمده، با مشکل روبه‌رو هستند و نمی‌دانند آیا بازار کشش این قیمت را دارد یا باید دوباره قیمت‌ها را کاهش دهند.
 
کمالی با اشاره به تاثیرات کاهش قیمت کاغذ در بازار کتاب توضیح داد: در دو هفته اخیر کتاب‌هایی که به بازار وارد شده است، با کاهش ده درصدی قیمت روبه‌رو بوده است و این نشان‌دهنده تاثیر پایین آمدن کاغذ است که به صورت مستقیم خود را نشان داده.
 
وی همچنین با بیان اینکه یک ماه است که کتابی منتشر نکرده‌‌است، گفت: در مجموعه خودمان صبر کرده‌ایم و برای انتشار کتاب‌های جدیدی که آماده انتشار است، دست نگه داشته‌ایم؛ چون پیس‌بینی مي‌کنیم که قیمت کاغذ باز هم کاهش خواهد داشت.
 
گرانی‌ها در بازار کتاب وقفه ایجاد کرد
مدیر انتشارات کمال اندیشه با بیان اینکه گرانی کاغذ در بازار نشر و کتاب وقفه و سکته ایجاد کرد، عنوان کرد: ما به‌صورت مداوم مشتریانی از مدارس داشتیم که به عنوان هدیه برای دانش‌آموزان کتاب خریداری می‌کردند؛ اما به‌دنبال گرانی کتاب سراغ کالاهای دیگر رفتند و ما مشتری عام خود را از دست دادیم.
 
به گفته کمالی، اکنون بسیاری از ناشران به‌دنبال گراني‌های اخیر چشمه‌های فروش خود را از دست دادند و اگرچه اکنون قیمت کاغذ به وضعیت بهتری نزدیک شده است؛ اما برای جذب آن‌ها دوباره باید رایزنی کنیم تا مجاب شوند کتاب خریداری کند.
 
وی همچنین درباره کاهش ویترین کتاب‌ها به دلیل گرانی کاغذ نیز گفت: در خیلی از شهرهای کوچک و مناطق محروم، کتابفروشی‌ها به‌دلیل بالا رفتن قیمت کاغذ و کتاب نتوانستند قفسه‌های خود را شارژ کنند و ویترین‌های زیادی را از دست دادیم.
 
کمالی در پایان خاطرنشان کرد: اگرچه اکنون کاغذ به بندی ۳۰۰ هزار تومان رسیده است؛ اما باید بگویم که وضعیت ایده‌آل ما نیست زیرا روزی که کاغذ را بندی ۸۰ هزار تومان هم خریداری می‌کردیم، تا زمانی که ثبات نسبی وجود نداشته باشد، همچنان دلهره در دل ناشران وجود دارد.
این مطالب را به اشتراک بگذارید: