مهمترین مزیت باشگاه‌های کتابخوانی برای کودکان، خودباوری است

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سومین دوره جام باشگاه‌های کتاب و کتابخوانی کودک و نوجوان ۱۴ اسفندماه ۹۷ و طی مراسمی در باغ کتاب تهران، با معرفی برگزیدگان در چهار بخش به کار خود پایان داد. در روزهای پایانی سال گذشته، ایبنا در گفت‌وگوهایی با تعدادی از منتخبین این دوره، دلایل انتخاب آنها را از زبان خودشان جویا شد.

در خاتمه این پرونده، سراغ عزت‌الله الوندی نویسنده و شاعر در حوزه ادبیات کودک و نوجوان که داوری سومین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان را بر عهده داشت، رفته‌ایم. وی در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: نفس باشگاه‌های کتابخوانی برای ایجاد محیطی در جهت تقویت مشارکت اجتماعی کودکان و نوجوانان مفید است و بچه‌ها در این قالب، مشارکت، فعالیت اجتماعی و نوع برخورد متحد را یاد می‌گیرند.

مزیت جام باشگاه‌های کتابخوانی دادن حس خودباوری به کودکان است
وی افزود: در باشگاه‌های کتابخوانی هر عضو حق اعلام نظر و گفت‌وگو، شنیدن حرف‌های همدیگر و با هم حرف زدن را دارند و در نتیجه گفت‌وگو زمینه تعامل را ایجاد می‌کند که این مزیت باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان است.

نویسنده «مرغ هوا» نوع فعالیت باشگاه‌های کتابخوانی را مانند باشگاه‌های ورزشی دانست و اظهار کرد: اگر در باشگاه ورزشی روح جمعی حاکم است در باشگاه کتابخوانی کودک و نوجوان هم همین اتفاق می‌افتد؛ بچه‌ها با هم همکاری می‌کنند و این گفت‌وگو کردن اعتماد به نفس آنها را بالا می‌برد.

این شاعر ادامه داد: کسی که بتواند در جمع حرف بزند، اعتماد به نفس دارد و از حق خودش دفاع می‌کند و وقتی وارد جامعه بزرگ‌تری مانند دانشگاه می‌شود، نظرش را با شجاعت بیشتری بیان می‌کند.

الوندی که از نویسندگان کتاب‌های جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان است، با اشاره به کارکرد دیگر این باشگاه‌ها گفت: باشگاه‌های کتابخوانی به بچه‌ها یاد می‌دهند که تفکر انتقادی داشته باشند و در کنار تفکر خلاق به این حد از توان برسند که هر حرفی را که می‌شنوند، باور نکنند و هر کتابی را که می‌خوانند، با تحلیل و درک درست به بحث و گفت‌وگو درباره آن بپردازند.

وی معتقد است: باشگا‌های کتابخوانی راه همواری هستند که بچه‌ها می‌توانند به واسطه آنها به مشارکت اجتماعی دست پیدا کنند.

چرا کودکان روستایی بیشتر از کودکان شهری با کتاب مانوس می‌شوند؟
داور سومین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در پاسخ به این سوال که برای جذب بچه‌ها در شهرها به کتاب و کتابخوانی در مقایسه با عطش بچه‌های روستایی چه راهکاری را پیشنهاد می‌کنید؟، گفت: اصولاً وقتی بچه‌ها به سمت کتاب می‌روند که سرگرمی دیگری ندارند و اتفاقاً همین عامل می‌توان بچه‌های شهری را از کتاب دور کند. ما باید فضارا طوری آماده کنیم که بچه‌ها بتوانند از کتاب و سرگرمی‌های دیگر هم لذت ببرند؛ نباید آن‌ها را مجاب کنیم که این برتری را به کتاب بدهند، ولی همین که بچه‌های کتابخوان بتوانند صحبت کنند، اعتماد به نفس بالا داشته باشند، خوب است.

الوندی افزود: در قسمت دیگر بچه‌هایی که سرشان در موبایل و تبلت است، کمتر می‌توانند این فضا را تجربه کنند. هدف ما باید تبلیغ و نشان دادن باشد تا بچه‌ها تشویق شوند و سراغ رسانه‌های مجازی نروند.

نویسنده «سرگذشت موسیقی در ایران» همچنین یادآور شد: بچه‌ها باید بیشتر به سمت رسانه‌های مکتوب بروند به دلیل اینکه تاثیرگذاری رسانه‌های مکتوب بیشتر و ماناتر از رسانه‌های مجازی است. وقتی یک جوک را می‌خوانیم، ممکن است چند دقیقه به آن بخندیم، اما وقتی کتابی را می‌خوانیم، تاثیرگذاری آن ممکن است تا پایان عمرمان باشد.

وی مهمترین نقش هر نویسنده را خوب نوشتن بیان کرد و گفت: نویسنده باید نه تنها در باشگاه‌ها و محیط‌های محدود موثر باشد بلکه باید بتواند برای مخاطبان بیشتر کتاب خوب بنویسد و هر چقدر کتاب خوب بنویسیم، قدرت جاذبه بیشتری خواهیم داشت و مخاطبان زیادتری را می‌توانیم به سمت کتاب بکشانیم.

حضور تسهیل‌گران باتجربه و خلاق در سومین جام باشگاه‌های کتابخوانی پررنگ‌تر بود
الوندی همچنین ویژگی آثار سومین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی را کیفیت خوب آنها عنوان و تاکید کرد: اقدامات انجام شده، مشارکت داوطلبانه گروه‌های مختلف مردمی، اشتیاق بچه‌ها به کتاب و حضور تسهیل‌گران باتجربه و خلاق در این دوره بیشتر مشهود بود.

نویسنده «بغل می‌خوام بوس می‌خوام» در مورد گزینش کتاب‌های جام باشگاه‌های کتابخوانی هم اینگونه توضیح داد: تنوع کتاب باشگاه‌ها خیلی بالا است؛ سال اول ۵۰۰ کتاب، سال دوم ۷۰۰ کتاب و در سال سوم (۹۷)، ۱۰۰۰ کتاب را در ۴ رده سنی الف، ب، ج، د، به بچه‌ها معرفی و فهرست نویسی تشریحی کردیم و بچه‌ها می‌توانستند از طریق ویژه‌نامه‌هایی که چاپ شده بود، کتابها را ببینند و هم امکان دانلود داشته باشند.

این داور جام باشگاه‌های کتابخوانی در عین حال تصریح کرد: متاسفانه به علت مشکلات توزیع در شهرستان‌ها، گرانی کاغذ و خیلی مسائل دیگر، کتاب‌ها به دست همه بچه‌ها نمی‌رسید؛ کتاب‌ها بر اساس بودن در فهرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، لاک‌پشت پرنده، گوزن زرد، فهرست انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، فهرست شورای کتاب کودک و سایر فهرست‌های مربوط به جایزه‌هایی که هر سال به صورت گوناگون در کشور برگزار می‌شود، از سوی گروهی که متخصص این زمینه هستند، معرفی می‌شد.

الوندی در پایان این گفت‌وگو از کتاب جدید خود گفت و عنوان کرد: جلد دوم «اسمت چیه تربچه»، «پ پ پینوکیو پدر ژپتو» به زودی چاپ می‌شوند.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: