مشکلات اقتصادی ایران ظرفیت طنزپردازی فوق‌العاده‌ای دارند

سیدسعید هاشمی نویسنده اهل قم که در سال ۹۵ برای مجموعه شعر «از نوک خودکار من گل می‌چکد» برگزیده جشنواره «قلم زرین» شده بود و امسال هم با کتاب «ضامن‌های معتبر» نامزد بخش داستان کودک و نوجوان این جایزه بود، درباره این جشنواره و اهمیت آن به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، گفت: یکی از ویژگی‌های مثبت جشنواره قلم زرین، مردمی بودن آن و وابسته نبودنش به نهادهای دولتی است. داورهای جایزه هم آدم‌های شناخته‌شده‌ای‌ هستند.

نویسنده کتاب «ضامن‌های معتبر» ادامه داد: جایزه تأثیر خوب و مثبتی در هنرمند دارد. مگر می‌شود که تشویق تأثیر نداشته باشد. مخصوصاً در این دوره وانفسای اقتصادی که هنرمند نگران درآمد قطره‌چکانی خودش است، هر نوع تشویقی می‌تواند مؤثر باشد.

هاشمی که از ۱۸ سالگی عضو تحریریه مجله «سلام بچه‌ها» بوده است، در پاسخ به این سؤال که انتخاب کتاب توسط جوایز ادبی چه تأثیری در فضای عمومی کتاب‌خوانی کشور دارد؟، تصریح کرد: این‌گونه برنامه‌ها قطعاً در فضای عمومی کتابخوانی تأثیر دارد. اگر تأثیر نداشت که باید به جایزه نوبل هم شک می‌کردیم. به‌هرحال چند کارشناس نشسته‌اند و کتاب‌های زیادی را بررسی کرده‌اند و از میان آن‌ها یک سری را انتخاب کرده‌اند. مردم هم به انتخاب آن‌ها احترام می‌گذارند و استقبال می‌کنند. به همین دلیل است که کتاب‌های منتخب جشنواره‌ها به تیراژهای متعدد می‌رسند.

این نویسنده به چرایی انتخاب کتابش در این جایزه ادبی پرداخت و افزود: فکر کنم طنز تلخ و تندی که در داستان‌ها دیده می‌شود، به‌علاوه ایرانی بودن داستان‌ها، ویژگی مهم «ضامن‌های معتبر» باشد. داستان‌ها به‌شدت بومی و ایرانی‌اند. مشکلات اقتصادی که در داستان‌ها آمده فقط مختص ایران است و لاجرم باید ایرانی می‌شدند. ویژگی دیگر داستان‌ها این بود که با محوریت اقتصاد مقاومتی نوشته شده‌اند و من فکر می‌کنم این کتاب تنها مجموعه داستانی است که در ایران با این موضوع نوشته شده است.

هاشمی داستان در پایان گفت: مشکلات اقتصادی ایران فوق‌العاده ظرفیت طنزپردازی دارند. ما مشکلاتی در اقتصاد ایران داریم که فقط مختص کشور ماست. من بدون اینکه خودم بخواهم داستان‌هایی به‌شدت انتقادی نوشتم که بعداً دیدم به طرز جالبی اقتصاد مقاومتی را دنبال می‌کنند. بعد از سفارش‌های مقام معظم رهبری دراین‌باره، به فکر افتادن بیشتر در این مسئله عمیق شوم.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: