مؤسسِ انتشارات رندوم هاوس درگذشت

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از نیویورک‌تایمز، رابرت ال. برنشتاین، مؤسس انتشارات رندوم هاوس و یکی از فعالین حوزه‌یِ آزادی بیان در رسانه‌ها روز گذشته در منهتن و در سن ۹۶ سالگی درگذشت.
 
پیتر، پسر آقای برنشتاین مرگ وی را هنگام حضور در بیمارستان تأیید کرد.
 
در دوره جنگ سرد دنیای نشر و همچنین فعالیت‌های مربوط به حقوق بشر در راستای هم حرکت می‌کردند و برنشتاین علاقه زیادی به کتاب‌های خوب و دلایل انسانی داشت. همین موضوع سبب شد در هر دو زمینه فعالیت کند.
 
برنشتاین از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۹۰ ریاست مجموعه انتشاراتی رندوم هاوس را به عهده داشت و میزبان نویسندگان شناخته‌شده‌ای چون تونی موریسون، نورمن میلر، ویلیام استایرون و رابرت لادلوم بود. علاوه بر این آثار مخالفین شوروی سابق چون آندری ساخارو، ایلنا بونر، و آرکادی شوچنکو را منتشر می‌کرد.
 
فعالیت‌های بشردوستانه برنشتاین تنها به شوروی محدود نبود. آثار جیکوب تایمرمان، خبرنگار آرژانتینی و واکلاو هاول، نویسنده انقلابی چک در آن دوره توسط رندوم هاوس منتشر شد.
 
انتشارات رندوم هاوس تحت نظر برنشتاین به به مهم‌ترین ناشر آثار موردپسند عموم تبدیل شد و درآمد نشر از ۴۰ میلیون دلار به ۸۵۰ میلیون دلار در سال رسید. رندوم هاوس در دوره او به الگوی انتشاراتی چون وینتیج، کراون گروپ، بالنتاین، و فاوست و شاکِن شد.
 
در سال ۱۹۸۹ پس از یک دهه تثبیت و کم شدن سود در صنعت نشر فردی به نام اس. ای. نیوهاوس جونیور جای برنشتاین را گرفت. نیوهاوس از خانواده ثروتمندی بود که موفق شد امتیاز انتشارات رندوم هاوس را  در سال ۱۹۸۰ بخرد.
 
تحلیلگران حوزه نشر معتقد بودند برنشتاین به این دلیل برکنار شد که هیئت مدیره رندوم هاوس با وجود افزایش درآمدشان نگران بودند سود بیشتری به دست نیاورند. برنشتاین با این نظریه مخالفتی نداشت زیرا به جای تمرکز بر روی سود عاشق کتاب بود.
 
برای جلوگیری از سوءاستفاده از حقوق انسانی سفرهای زیادی کرد، با دولت‌های مختلف رایزنی کرد، و در کنار نویسندگان مختلف علیه ظلم و ستم دولت‌ها شورش کرد. در سال ۱۹۸۸ دیده‌بان‌های بشردوستانه‌ای چون هلسینکی، آمریکا، و آسیا را بنا نهاد که در حال حاضر بخشی از دیده‌بان حقوق بشر است.
 
این مطالب را به اشتراک بگذارید: