فقهی‌زاده: نمایشگاه را تعاملی‌تر از گذشته برگزار می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عبدالهادی فقهی‌زاده؛ رئیس بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، عصر امروز (شنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه) در آئین افتتاحیه این دوره از نمایشگاه قرآن، اظهار کرد: نمایشگاه بیست و هفتم قرآن کریم در حالی با شعار «قرآن معنای زندگی» آغاز می‌شود که در این دوره در بخش سیاست‌های اجرایی، چند جنبه را به‌طور خاص مورد توجه قرار دادیم. نخست، تقویت جنبه‌های مردمی و جلب مشارکت بیشتر سایر نهادها با هدف ارتقای جنبه‌های ملی نمایشگاه است. در این دوره موسسه خانه کتاب، مشارکت موثری در برگزاری نمایشگاه داشته و بانک صادرات نیز در بحث حمایت‌های مالی، مشارکت ویژه‌ای دارد.
 
وی افزود: جنبه دوم، گسترش بازه فعالیت و تاثیرگذاری نمایشگاه به ماه‌های پیش و پس از آن ایام برگزاری آن بود. مورد سوم، اولویت دادن به طرح‌های تعاملی بوده و سعی کردیم از نقش مستقیم خودمان بکاهیم و نمایشگاه را تعاملی‌تر از دوره‌های گذشته برگزار کنیم. همچنین توجه خاص به جنبه‌های بصری و نمایشگاهی در همه بخش‌ها، از دیگر اولویت‌های ما در بحث سیاستگذاری بود.
 
فقهی‌زاده با اشاره به اینکه این دوره از نمایشگاه قرآن کریم تا چهارم ۹ خرداد، میزبان علاقه‌مندان به قرآن است، گفت: تلاش کردیم با تحدید فضای نمایشگاهی و کوچک‌سازی فضا، در جهت کیفی‌سازی بیشتر نمایشگاه حرکت کنیم. حدود ۳۸ هزار مترمربع فضای مفید، ۱۴ بخش نمایشگاه را در خود جای داده است. در این دوره ۷۰۰ طرح جدی ارائه و بررسی شد که در نهایت، ۱۲۶ طرح نوآورانه تصویب و در نمایشگاه اجرا می‌شوند.
 
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنانش بیان کرد: در برگزاری این نمایشگاه، ۱۸ نهاد دولتی، ۲۴ نهاد مردمی،‌ 18 نهاد دانشگاهی، هشت نهاد حوزوی و ۱۲ استان کشور مشارکت دارند. در این دوره، حضور نمایندگان بیش از ۱۰ کشور جهان را نیز شاهد خواهیم بود و کشور پاکستان نیز مهمان ویژه نمایشگاه است. برگزاری نشست‌های تخصصی با کیفیت بالاتر و نشست‌های تخصصی تحت وب (وبینار) از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است.

 
ماه رمضان، ظرف قرآن است
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد نیز به‌عنوان یکی از سخنرانان این آئین، گفت: ماه رمضان، ظرف قرآن و ماهی است که این عظمت را داشته که قرآن برای هدایت انسان، در این ماه آغاز نزول داشته باشد.
 
وی ادامه داد: در روزگاری که نظام ما نظام الهی است، کارهای خیلی مهمی درباره قرآن انجام داده‌ایم و کتاب‌های زیادی نوشته شده است. اما باید از خودمان بپرسیم که چقدر به قرآن به‌عنوان کتاب هدایت، می‌پردازیم؟ همه فریاد قرآن این است که قرآن کتاب هدایت، ذکر و شفاست، اما اگر آن‌را اقامه نکنیم، هیچیک از این مفاهیم درک نخواهد شد. اقامه، یعنی متبلورسازی مفهوم در صفحه ذهن و زندگی. اگر می‌گوییم اقامه قرآن، یعنی اینکه ابتدا آن‌را وارد صفحه ذهن و سپس وارد صفحه زندگی‌مان کنیم.
 
این قرآن‌پژوه اظهار کرد: وقتی امیرالمومنین (ع) می‌فرماید که به قرآن عمل کنید، یعنی توصیه به علم، ایمان و عمل‌گرایی قرآن را عمل کنید. قرآنی عمل کردن، یک قلب پاک می‌خواهد و در ادامه انسان باید زاویه عملش را هم عوض کند. قرآن، هدایت و بیان بر همه است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: