«عصرانه داستان» در قم به «رویای فالاچی» رسید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، در ادامه سلسله نشست‌های «عصرانه داستان» در حوزه هنری قم، فردا چهارشنبه ۱۵ اسفند، رمان «رویای فالاچی» با حضور نویسنده، سمیه عالمی به عنوان منتقد و با اجرای افسانه بختیاری نقد و بررسی می‌شود.

فرشته اثنی عشری نویسنده اهل قم، کارشناسی ارشد علوم ارتباطات دارد و «رویای فالاچی» اولین تجربه رمان نویسی اوست. این کتاب روایتی است از زندگی دانشجوی جوانی که در رشته روزنامه‌نگاری تحصیل می‌کند و برای تبدیل شدن به یک نیروی حرفه‌ای در این زمینه راه پر دردسری را پیش رو دارد.

رمان «رویای فالاچی» در واقع داستان انسان‌های سرگشته‌ای است که بلاتکلیف و مردد در شاهراه‌های زندگی ایستاده‌اند و با علامت سوالی بزرگ در مورد کیستی و چیستی خود و کسانی که دوست می‌دارند، مواجه شده‌اند. دستی نامرئی، آن‌ها را مانند مهره‌های دومینو می‌چیند و برمی‌چیند و مدام چیدمان‌شان را تغییر می‌دهد و سپس آن‌ها را گیج و منگ با دنیایی از سوال درباره جایگاه، مکان، زمان و ارتباطشان با یکدیگر در گمگشتگی بی‌پایان رها می‌کند و این سوال مطرح می‌شود که آیا این شخصیت‌های سرگشته، در آشفتگی جهانی که مدام در آن گم می‌شوند، بالاخره خویشتن و رویاهایشان را باز می‌یابند یا نه.
 
این رمان در ۲۹۶ صفحه با راوی سوم شخص محدود، داستان را از منظر دو دانشجوی ارتباطات، امیر مسعود و‌ هاله، روایت می‌کند. راوی کنجکاوانه مانند لنز دوربین به کنش‌ها، واکنش‌ها و کشش‌های آن دو خیره می‌شود؛ خیرگی که امیر مسعود و‌ هاله در سراسر داستان آن را روی جسم و ذهن خود حس می‌کنند چرا که در عصری زندگی می‌کنند که خیره نگریستن به واقعیت‌های قطعیت ناپذیر، لذتی سادیستی به همراه دارد.
 
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:
 
هاله همان‌طور که از شیب خیابان بالا می‌رفت، نگاهش روی دیوار یک مجتمع آموزشی به نقاشی نیمه‌تمامی افتاد. نقاشی هنوز شکلش در نیامده بود. به دور و بر نگاه کرد تا نقاش آن را پیدا کند اما کسی آن‌جا نبود. دوباره به نقاشی نگاه کرد. طیفی از رنگ‌های آبی، روی دیوار به صورت ابر و باد طراحی شده بودند. شکل ظاهری‌اش او را به‌یاد طرح‌های کوبیسم می‌انداخت. او همان‌طور که به این طرح آشفته و نیمه‌کاره نگاه می‌کرد، یک‌دفعه به‌یاد آورد که نقاشی روی دیوار حیاط، در مدرسه‌ی راهنمایی دخترانه‌ی اندیشه‌ی بابل هم هنوز ناتمام است. آن‌جا طرح مقنعه‌ای سیاه دور دایره‌ی سفید و بی‌صورت، شبیه اعلامیه‌ی ترحیم مادربزرگش، روی دیوار مانده است. پدرش قبل از مرگ به او گفته بود که خیال دارد ته‌چهره‌ی او را توی آن قاب مقنعه نقاشی کند. این یک راز بین پدر ودختر بود وچون هیچ‌وقت نقاشی کامل نشد، برای همیشه یک راز ماند.
 
کتاب «رویای فالاچی» از سوی انتشارات شهرستان ادب در پاییز ۹۷ با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه در ۲۹۵ صفحه و قیمت ۳۵ هزار تومان به چاپ رسیده است.
 
نشست نقد و بررسی این کتاب فردا چهارشنبه ۱۵ اسفند ساعت ۱۶ در حوزه هنری قم، واقع در خیابان صفائیه، کوچه ۲۳ برگزار می‌شود و حضور در این برنامه برای عموم علاقه مندان آزاد است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: