عرضه پنج کتاب جدید درباره تاریخ آموزش عالی در نمایشگاه کتاب

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)ـ پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پنج عنوان کتاب جدید در حوزه تاریخ آموزش عالی در سی‌و دومین نمایشگاه بین‌المللی تهران به علاقمندان عرضه می‌کند.

کتاب «تاریخ دانشگاه در ایران» تالیف مقصود فراستخواه به ­کوشش نسرین اصغرزاده از سری کتاب‌های تاملات صاحب­نظران ایرانی در باب آموزش ­عالی است که به همت انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم منتشر شده است.
 

در پشت جلد این کتاب آمده است: «دانشگاه، نهادی اجتماعی است و ازطریق تعامل با نهادهای دیگر در یک هم‌بافت اجتماعی و به‌صورت تاریخی ساخته می‌شود؛ اما وضعیت نهادی در جامعه ایران نامساعد بوده و علم‌آموزی و علم‌ورزی را دشوار می‌ساخته است. این کتاب، نگاهی جامعه‌شناختی به آموزش عالی در ایران داشته و دانشگاه را به‌مثابه یک «نهاد اجتماعی» موردمطالعه علمی و محل تأمل قرار داده است و تحولات آن را به روش زمینه‌کاوی تاریخی با تأکید بر تجربه معاصر ایرانی و ضمن استفاده از اسناد و شواهد ملی بررسی کرده است.»
کتاب «تاریخ دانشگاه در ایران» در ۴۱۰ صفحه، به شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و به قیمت ۲۲۰۰۰ تومان روانه بازار نشر شد.

کتاب «تاریخ شفاهی موسسه تحقیقات اجتماعی» به کوشش حسین ایمانی جاجرمی و توسط انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ۴۴۶ صفحه منتشر شده است.

در پشت جلد این کتاب آمده است: «با شکل‌گیری پایه‌های نظام اداری مدرن در ایران از آغاز سده بیستم میلادی و به‌ویژه از دهه ۱۳۳۰ به بعد، تعدادی مراکز تحقیقاتی که اغلب وابسته به دانشگاه تهران بودند، تأسیس شدند. در حوزه پژوهش‌های علوم اجتماعی، مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی با تصویب شورای دانشگاه تهران در سال ۱۳۳۷ تأسیس شد.»
 
کتاب حاضر مشتمل بر تعدادی مصاحبه اختصاصی با عده‌ای از پژوهشگران و کارکنان مؤسسه است که به مناسبت شصتمین سالگرد مؤسسه منتشر می‌شود.

کتاب «حیات طبیعی دانشگاه کاشان» تحلیلی بر شکل‌گیری و توسعه دانشگاه کاشان (نگرش خرد به موضوعات راهبردی آموزش عالی) تالیف  عباس زراعت که در ۴۸۲ صفحه و با شمارگان ۱۵۰۰ نسخه به قیمت ۴۸۰۰۰ تومان توسط پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم منتشر شده است.

 در مقدمه این کتاب آمده است: «در کتاب حاضر جریان حیات یک دانشگاه به رشته تحریر درآمده است و در آن توضیح داده می‌شود دانشگاه مستقل چیست و نیروهای بیرونی دانشگاه چه تأثیری بر عملکرد آن دارند و چگونه باید آن‌ها را مدیریت کرد؟ مؤلفه‌های ذهنی رئیس و مدیران دانشگاه چیست و کدام ویژگی‌های شخصیتی برای رهبری دانشگاه لازم است؟ آیا آموزش و پژوهش به شکل کیفی و مطلوب، انجام می‌شود و چه موانعی برای آن‌ها وجود دارد؟ برنامه راهبردی دانشگاه و اجرای آن چه تأثیری بر توسعه دانشگاه دارد؟ مهم‌ترین منابع مالی برای اداره دانشگاه چه هستند؟ و …»

کتاب «تاریخ مردم شناسی» تالیف حمیدرضا دالوند(هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) زمستان ۱۳۹۷ به شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قيمت ۴۰۰۰۰ تومان روانه بازار نشر شد.

در مقدمه این کتاب آمده است: «برپایه آنچه در دفتر پیش رو آمده است، مردم‌شناسی و فرهنگ مردم تحت تأثیر گفتمان مشروطه و در همنشینی پژوهشگران ایرانی با شرق‌شناسان، مورد توجه قرار گرفت و دولت پهلوی نیز ناگزیر در ۱۳۱۴ به‌طور رسمی بدان پرداخت.
پس از نزدیک به یک سده تلاش، اینک این پرسش پیش روی ماست که کارکرد آن در ایران چه بود؟ و تا چه اندازه توانست اهداف پدیدآورندگان خود را تحقق بخشد؟ دفتر پیش رو، به چگونگی پیدایش مردم‌شناسی در ایران و سرگذشت آن درون تشکیلات دولت‌های روزگار پهلوی می‌پردازد.»
 
کتاب «ایران مدرن و نظام آموزشی آن» تالیف عیسی خان صدیق به همت علی­نجات غلامی ترجمه و به قیمت ۱۵۰۰۰ تومان منتشر شد.

کتاب حاضر در واقع رساله دکترای عیسی صدیق در دانشگاه کلمبیا بوده است، او در این رساله تلاش کرده است همگام با دیگر افراد پیشروِ زمانه‌اش (از جمله فروغی، داور، حکمت، تقی‌زاده و دیگران) نگاهی مترقی را در پیش بگیرد و با تمرکز بر نظام آموزشی ایران ضمن توصیف و نقد وضعیت موجود آن، امکان‌های اصلاح آن را بررسی کند. 
 

این مطالب را به اشتراک بگذارید: