صدور ۶۱۰۰۰ مجوز نشر کتاب از ابتدای سال جاری

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست خبری محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز (دوشنبه ۹دی ماه) با حضور ایوب دهقانکار، مشاور اجرایی وی و اصحاب رسانه در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

جوادی در ابتدای این نشست با اشاره به نقش خبرنگاران حوزه فرهنگ در تحقق اهداف فرهنگی، درباره آمار صدور مجوزهای کتاب در سال ۱۳۹۸ گفت: از ابتدای امسال بیش از ۵۵ هزار مجوز نشر کتاب صادر شده است و با احتساب صدور مجوزهایی که درخواست آن‌ها مربوط به سال گذشته بوده، این رقم به ۶۱ هزار عنوان کتاب می‌رسد.

وی با بیان این نکته که آمار صدور مجوز نشر نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، ۵ درصد رشد داشته است، به آغاز فعالیت سامانه جامع نشر و پنجره واحد اشاره کرد و گفت در حال حاضر دو استان می‌توانند برای انتشار کتاب از طریق این سامانه، مجوز صادر کنند.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه، به صنعت چاپ و جشنواره ملی چاپ پرداخت و گفت: در ۲۰ استان جشنواره صنعت چاپ برگزار شده و در سه استان دیگر نیز برگزار خواهد شد؛ علاوه بر این جشنواره ملی را نیز در تهران داشتیم.

جوادی همچنین درباره موضوع واردات در حوزه چاپ و نشر بیان کرد: مطابق با اطلاعات به‌دست آمده، ۳۶ میلیون کیلو واردات کالای صنعت چاپی در سال ۹۸ داشتیم.

وی افزود: در مقابل میزان واردات کالاهای چاپی، امکان صادرات چهار میلیون کیلو کالای چاپی در سال جاری محقق شده است.

خرید حمایتی از ۳۴۰۰ عنوان کتاب
جوادی در تشریح دیگر اقدامات معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در حوزه خرید کتاب حدود ۳هزار و ۴۰۰ عنوان با شمارگان ۴هزار نسخه خریداری شده و ۳هزار و ۵۰۰ نسخه نیز اهدا شده است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی نیز رویدادهایی از جمله پایتخت کتاب را داریم که در این دوره ۱۷۲شهر از همه استان‌های کشور برای انتخاب به‌عنوان پایتخت کتاب ایران اعلام آمادگی و برنامه‌های خود را ارسال کرده‌اند. رویداد عشایر و روستاهای دوستدار کتاب نیز رشد مشارکت ۸درصدی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: رویداد تقدیر از مروجان کتابخوانی رشد ۱۵ درصد و همچنین باشگاه‌های کتابخوانی با ۱۵هزار و ۱۰۷ باشگاه و ۲۲۰ هزار عضو قابل توجه است.

موسسه خانه‌کتاب نیز در سال‌جاری با تخصیص یارانه‌های فصلی از سوی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موفق به برگزاری ۲ طرح فصلی پاییزه و تابستانه شد اما به نظر می‌رسد نتوانیم برای برگزاری زمستانه کتاب یارانه تخصیص دهیم. این موسسه همچنین در سال‌جاری مراسم نکوداشت چهره‌های فرهنگی در حوزه کتاب را با موفقیت برگزار کرد. 

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: رویداد کتاب‌سال استانی نیز در موسسه خانه‌کتاب پیگیری شد. علاوه‌براین اعتباری برای وام‌های ضروری به تعداد قابل توجهی از ثبت‌نام کنندگان آغاز شده است. 

جوادی به فعالیت‌های بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان اشاره و گفت: موضوع «سرباز فرهنگ» نیز از جمله مهم‌ترین مباحث سال‌جاری در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان است. این بنیاد همچنین موفق شد که جایزه جلال را برگزار و در آستانه برگزاری جشنواره شعر فجر است. 

وی به برگزاری جشنواره فیروزه اشاره کرد که نخستین بار در ۳ استان سیستان و بلوچستان، خوزستان و گلستان به طور جداگانه برگزار خواهد شد. 

برگزاری ۱۷ نمایشگاه استانی
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برگزاری ۱۷ نمایشگاه کتاب استانی و حضور در ۱۱ نمایشگاه بین‌المللی کتاب در سالجاری اشاره کرد. 

جوادی ادامه داد: جریان تخصیص اعتبار ۴۰ میلیاردی در قالب تفاهم‌نامه‌های مشترک با ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال تکمیل شدن است.

وی گفت: در حوزه مجوزها ساماندهی قابل توجهی صورت گرفته تا تعداد ۱۳۹ مجوز برای برگزاری جشنواره‌های و رویدادهای مختلف فرهنگی به ۳۹ مجوز کاهش پیدا کند. 

وی به رویکرد ارتقای محتوایی محصولات فرهنگی در وزارتخانه متبوع خود اشاره کرد و گفت: در این راستا تفاهم‌نامه‌های مشترک برای جلب مشارکت مراکز مختلف در نظر گرفته شده است.

اهمیت نگاه ویژه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تخصیص بودجه
در بخش دیگری از این نشست، ایوب دهقانکار درباره میزان تخصیص بودجه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با توجه به اینکه در سه ردیف قانون بودجه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ترتیب ۲درصد، ۱۰درصد، و ۲۰ درصد تا این لحظه تخصیص داده شده موفق شدیم بخشی از کارها و مأموریت‌های خود را پیش ببریم و توقف نداشته باشیم ضمن اینکه شرایط اقتصادی کشور را درک می‌کنیم در عین حال انتظار داریم سازمان برنامه و بودجه نگاه ویژه‌ای به حوزه فرهنگ داشته باشد. امیدواریم با افزایش بودجه فعالیت‌ها ارتقا پیدا کند.

وی درباره سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز بیان کرد: تصمیمات برای اجرای این رویداد از سوی شورای سیاستگذاری نمایشگاه مانند تعیین زمان و مکان اتخاذ شده است. و ۲۶ فروردین‌ماه در مصلی شاهد برگزاری سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هستیم.؛علاوه بر این شورای سیاست‌گذاری از بین کاندیداها کشور ترکیه را به‌عنوان مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه انتخاب کرد. هفته ‌گذشته نیز احکام مدیران صادر شد و کمیته‌های اجرایی کار خود را آغاز کردند.

دهقانکار افزود: با توجه به تعطیلات پایان سال و نوروز امیدواریم مدیران به قول خود عمل کنند و قبل از تعطیلات وارد فاز اجرایی شویم و بعد از سال جدید به فکر ارتقای برنامه‌های نمایشگاه باشیم.

وی با تشکر از تلاش‌های شورای شهر و مجموعه شهر آفتاب برای میزبانی نمایشگاه بیان کرد: امیدواریم فازهای باقیمانده شهر آفتاب که به‌عنوان پروژه ملی قلمداد می‌شود تکمیل و آماده میزبانی از نمایشگاه‌های مختلف ازجمله نمایشگاه کتاب تهران باشد.
 
دهقانکار با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر قرارگرفتن کاغذ نشر و مطبوعات در ردیف کالاهای درجه‌یک بیان کرد: با توجه به تصمیم دولت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان دستگاه غیرتخصصی حوزه کاغذ متولی شد. بعد از یکسال فعالیت کارگروه تخصصی کاغذ تصمیم بر این شد تا دو معاونت امور فرهنگی و همچنین مطبوعاتی در قالب کارگروه‌های تخصصی بر جریان واردات و توزیع کاغذ نظارت داشته باشند. از حدود خرداد ماه سال جاری کارگروه تخصصی کاغذ کتاب در معاونت امور فرهنگی تشکیل شد.

وی ادامه داد: تهیه، تدوین و انتشار شیوه‌نامه اجرایی کارگروه تخصصی کاغذ نشر کتاب در دستور کار معاونت امور فرهنگی قرار گرفت که رسانه‌ای شده است. بعد از تدوین این آیین‌نامه کارگروه تخصصی تشکیل و تلاش بر این شد تا از ظرفیت همه دستگاه‌ها مرتبط در حوزه کاغذ استفاده شود مانند سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، اتاق اصناف و دیگر سازمان‌ها. سپس فراخوان واردات کاغذ در حوزه نشر منتشر شد در پاسخ این فراخوان درخواست‌هایی ارسال و مورد بررسی قرار گرفت. برخی از داوطلبان برای دریافت ارز دولتی از طریق کارگروه تایید شدند.

استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی از نقاط قوت کارگروه کاغذ است
مشاور اجرایی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی یکی از نقاط قوت تشکیل کارگروه تخصصی کاغذ است بنابراین جریان توزیع و تخصیص کاغذ به اتحادیه تعاونی‌های نشر کشور به ویژه اتحادیه آشنا واگذار و همچنین فرایند نظارت بر مصرف کاغذهای توزیع شده به اتحادیه تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران واگذار شد. هدف اصلی رفع نگرانی تخلفات احتمالی بود.
 
دهقانکار با اشاره به تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شفاف‌سازی در حوزه توزیع کاغذ بیان کرد: انتشار فهرست ناشران دریافت‌کننده کاغذ یکی دیگر از فعالیت‌های کارگروه برای شفاف‌سازی است آخرین فهرست ناشران ۱۸ آذرماه در سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بارگذاری شده است. تا این لحظه در تأیید واردکنندگان و افرادی که ثبت سفارش انجام دادند که بعد از تایید کارگروه مجاز به دریافت ارز هستند کاملا شفاف است به عبارت دیگر فرایند تایید ثبت سفارش ۴۰هزار تن کاغذ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به پایان رسیده است هرچند که تا پایان سال برای این موضوع فرصت داشتیم.
 
وی درباره جریان واردات کاغذ افزود: بعد از تایید ثبت سفارش تا زمان ورود کاغذ چند مرحله وجود دارد یادآور می‌شوم در این فرایند مراحل بعد از ثبت سفارش به هیچ وجه در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست به عبارت دیگر بعد از تایید ثبت سفارش، پرونده‌ها وارد مرحله تخصیص ارز می‌شوند و بعد مرحله تامین ارز وجود دارد خرید ارز باید از سوی واردکننده انجام شود سپس ارز از سوی بانک مرکزی باید به حساب ذینفع خارجی واریز و در نهایت وارد مرحله حمل و واردات کاغذ می‌شویم. مرحله آخر به طور متوسط ۶ ماه به طول می‌انجامد با پیگیری‌ها و مکاتبات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توانستیم مراحلی که خارج از اختیارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است را بتوانیم پیش ببریم و کاغذ را وارد کنیم.
 
دهقانکار افزود: تا امروز ۳۷ میلیون دلار از ۴۰هزار میلیون دلاری که سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده از سوی بانک مرکزی تخصیص ارز شده است اما تخمین ارز ما ۲۶ میلیون دلار بوده است و همچنین خرید ارز یعنی مرحله‌ای که پول به حساب ذینفع خارجی واریز شود ۲۵ میلیون دلار بوده است. شرح این جریان در سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز منتشر شده است.
 
مشاور اجرایی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به میزان تناژ حدود ۱۰هزار تن برابر با ۱۰ میلیون دلار ترخیص شده است مابقی محموله‌ها به مرور وارد شبکه توزیع خواهد شد. امیدواریم با تداوم این جریان افت قیمت کاغذ ادامه داشته باشد.
دهقانکار افزود: خوشبختانه نه تنها شاهد افزایش قیمت کاغذ کتاب نبودیم بلکه قیمت کاغذ بعضا از ۱۰۰ تا ۲۰ درصد کاهش داشته است. تحقق این هدف به معنای این است که بازار با توجه به تأمین نیاز بخش قابل‌توجهی از ناشران تقریبا به تعادل رسیده است.

تاکنون ۳۹۶۶ جواله کاغذ برای ناشران صادر شده است
دهقانکار درباره موضوع کاغذ با بیان این مطلب که تاکنون ۳هزار و ۹۶۶ حواله کاغذ برای ناشران صادر شده است، گفت: از بین حدود ۱۰هزار تن کاغذ ترخیص شده ۹هزار و ۷۰۰ تن توزیع شده و رقم اختلافی ۳۰۰ تن مربوط به ناشرانی است که مابه‌التفاوت خود را پرداخت نکرده‌اند.

جوادی نیز بیان کرد: تقاضا برای دریافت کاغذ بیشتر از جریان عرضه آن است بنابراین بخشی از تقاضا پاسخ داده نمی‌شود اما این مساله را باید در نظر داشت که برخی کاغذها اصلا وجود ندارد. درباره تخلفات احتمالی سازمان بازرسی تحقیقاتی را انجام داده که هنوز گزارش آن به دست ما نرسیده است.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بدهی این معاونت به مصلا گفت: تا چند ماهه آینده این بدهی تسویه خواهد شد.

جوادی  در پاسخ به پرسشی درباره بودجه نمایشگاه گفت: سیاست صرفه‌جویی در هزینه‌ها و مدیریت بیشتر را برای دوره سی و سوم نیز پی می‌گیریم. بودجه سی‌وسومین دوره نمایشگاه کتاب تهران در مقایسه با دوره قبل کاهش نخواهد داشت اما هدفمان صرفه‌جویی و در عین حال افزایش یارانه به دانشجویان و طلاب است.
 
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مقوله قاچاق کتاب بیان کرد: برای رسیدگی به معضل قاچاق کتاب در حال تدوین دستورالعملی روشن برای ارجاع به دستگاه‌های بالادستی هستیم تا با دست بازتر به این موضوع ورود کنیم. قاچاق کتاب لایه‌های مختلفی دارد که به همه اجزا نشر به ویژه پدیدآورندگان ضربه می‌زند. پیش‌بینی می‌کنیم تدوین این دستورالعمل و ارجاع آن مقام بالادستی یکسال به طول بینجامد.
 
 وی در توشیح جریان ادغام سه موسسه زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامل موسسه خانه‌کتاب، موسسه نمایشگاه فرهنگی و بنیاد شعر و ادبیات داستانی بیان کرد: هدف اصلی ساماندهی اداری و هزینه‌هاست. ادغام به معنای حذف و یا کاهش کارکردهای این سه نهاد نیست دنبال این هستیم تا همگرایی و مدیریت همسو را ایجاد کنیم. جریان ادغام در مرحله پیگیری مسایل حقوقی قرار دارد که زمانبر است در این جریان نمی‌توانستیم یک موسسه را منحل کنیم در آینده نزدیک ادغام محقق می‌شود.
 
جوادی درباره سرنوشت لایحه مالکیت فکری و اعمال نظر معاونت امور فرهنگی بر این لایحه بیان کرد: بخش متولی این موضوع در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان امور قرار دارد اما اینکه من طرف مشورت قرار بگیریم اینطور نیست به عبارت دیگر این لایحه به صورت مشارکتی و بر اثر دیدگاه‌های مختلف تدوین شده است. اما یادآور می‌شوم نکته نظرات معاونت امور فرهنگی منتقل شده است و نباید فراموش کنیم موضوع اصلی توجه به حق مالکیت معنوی است که باید جدی گرفته شود حق مالکیت معنوی نیز در ایران نیز مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
 
دهقانکار در ادامه این نشست در پاسخ به پرسشی  دیگر درباره موضوع تبلیغات محیطی نمایشگاه کتاب تهران بیان کرد: موضوع واگذاری تبلیغات محیطی نمایشگاه در کمیته تخصصی متشکل از ۹ نفر شامل نمایندگان معاونت امور فرهنگی، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و صنف در حال بازنگری است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: