صالحی در آیین افتتاحیه تالار بزرگ لیان بر ضرورت بهره مندی از امکانات عمومی برای ارتقای سرانه فرهنگ و هنر کشور تاکید کرد

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، سید عباس صالحی در آیین افتتاحیه تالار لیان استان بوشهر افزود: در ٤٠ سال اخیر اتفاقات مختلفی در حوزه هنرهای ایران زمین رخ داده و در هر حوزه تحول های بسیار خوبی ایجاد شده به گونه ای که کارنامه ای درخشان در حوزه فرهنگ و هنر رقم خورده است.

وی افزود: سال ٥٨ در حوزه هنرهای نمایشی کشور تنها ٢٣٠ اجرا داشته ایم که این شمار در سال ٩٦ به هفت هزار اجرا رسیده است.

صالحی بیان کرد: ٤٠٠ اجرا در حوزه آوایی و موسیقایی سال ٥٨ بوده که این شمار در سال ٩٦ به هفت هزار اجرا رسیده است.

وی ادامه داد: در حوزه هنرهای تجسمی نیز تعداد نمایشگاه ها در سال ٦٣ تنها ٧٠٠ نمایشگاه بوده که شمار این بخش در سال گذشته به ٣ هزار و هشتصد نمایشگاه رسید.

صالحی اظهار داشت: این آمارها نشان دهنده این است که کشور ایران گام های بسیار خوبی در حوزه هنر برداشته ولی در این بین یکی از کمبودها و نواقص موجود کمبود زیرساخت ها در حوزه هنر است.

وی به سرانه پایین فضای فرهنگی و هنری در سطح کشور اشاره کرد و عنوان داشت: در راستای توسعه زیرساخت ها باید امکانات عمومی به سمت خدمت به ارتقای سرانه فرهنگ و هنر پیش برود تا شاهد توسعه این بخش باشیم.

صالحی با اشاره به اینکه سرانه کشور در حوزه فرهنگ این فضا بسیار ناچیز است، افزود: اگر سرانه فضای سبز، آموزشی و ورزشی به ترتیب ١١، ٥ و بیش از یک متر است سرانه فضاهای فرهنگی و هنری کشور سانتیمتری است.

وی در عین حال تصریح کرد: کل مرکزهای فرهنگی کشور شامل مجتمع ها، تالارها، خانه های هنر کمتر از ٥٠٠ مرکز است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هر ٣٨ نفر در کشور هم اکنون یک و نیم مترمربع فضای فرهنگی و هنری در اختیار دارند که این نشان از سرانه پایین و سانتیمتری فضای فرهنگی کشور است.

وی افزود: در گذر زمان اگر شهرها نیازمند فضای سبز به دلیل دریچه تنفس جسم هستند در این میان ایجاد فضاهای فرهنگی و هنری نیز به عنوان دریچه تنفس روح نیازمند توجه ویژه است.

صالحی ادامه داد: هنرمندان باید فضای مورد نیاز جهت فعالیت داشته باشند تا فضای وجود خود را دریابند و روح جامعه بیمار نشود.

صالحی استان بوشهر را دریچه میان ایران و جهان بیان کرد و ادامه داد: ایران از این دریچه به جهان وصل شده و استان بوشهر علاوه بر پیشتازی تاریخی در حوزه مقاومت در عرصه های نشریات، چاپخانه ها، مدرسه ها و سایر حوزه ها نیز سرآمد بوده است.

وی گفت: بوشهر در حوزه های مختلف هنرهای موسیقی و آوایی کانونی برای ترنم ایران بوده است.
صالحی یادآور شد: اینکه شعرهای خیام را از خراسان با ترنم دریا بنوازی و آن را جهانی کنی خود از هنرهای برجسته هنرمندان استان بوشهر است.

وی ادامه داد: در عصر جدید نیز تلفیق و ترکیب های آواهای جدید با سبک های گذشته بخوبی در استان بوشهر نمایان است.

صالحی گفت: معماری استان بوشهر که ترکیبی از معماری های برون گرای شمال و درون گرای کویر است نشان دهنده هنر این مرز و بوم است.

وی به تفاهمنامه فیمابین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استانداری بوشهر اشاره کرد و افزود: این تفاهمنامه در سال گذشته منعقد شد و اقدامی مهم در حوزه توسعه زیرساخت های حوزه فرهنگ و هنر استان بوشهر بوده که یکی از جلوه های آن افتتاح تالار بزرگ لیان در بوشهر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: امیدوارم در سفر قریب الوقوع رییس جمهوری به استان بوشهر مجتمع فرهنگی و هنری بوشهر که مقدمات آن در تهران انجام شده است در این سفر نهایی شود.
گفتنی است دیدار با هنرمندان پیشکسوت تئاتر، موسیقی و شعر و ادب، دیدار با استاندار و افتتاح تالار بزرگ لیان از برنامه های سفر یکروزه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان بوشهر بود.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: