سلگی: با افزودن سرفصل‌های ایرانشناسی و اسلام‌شناسی تاثیر بیشتری خواهیم داشت

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) محمد سلگی، رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات صبح امروز (۷ اسفندماه) طی نشستی خبری درباره برگزاری پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال گفت: این جشنواره قدمت ۱۴ ساله دارد و تلاش کرده به حوزه پژوهش فرهنگی که پیش از این مغفول مانده توجه نشان دهد. پس از اعلام فراخوان این دوره در ماه‌های گذشته طی ۱۰ گروه با بیش از صد داور مراحل داوری آثار انجام شده است و قرار است در یک بخش ویژه که به استان‌ها اختصاص دارد از پژوهش‌های برتر فرهنگی در ادارات استانی تجلیل شود.
 
او ادامه داد: در بخش جنبی جشنواره از یکی از پیشکسوتان پژوهش فرهنگی به منظور تجلیل از زحمات محققان این حوزه تقدیر به‌عمل خواهد آمد. همچنین هدف این جشنواره توجه ویژه به حوزه‌های مغفولی چون سیاستگذاری فرهنگی، مطالعات زنان و فرهنگ است چرا که طی این سال‌ها آثار کمتری در این حوزه‌ها دریافت کرده‌ایم و می‌خواهیم تقویت ان را مدنظر قرار دهیم.
 
سلگی با اشاره به تلاش‌های دبیرخانه جشنواره برای رده‌بندی آثار افزود: مطلوب ما این بوده که مانند جشنواره فارابی آثار را در دو مقطع سنی بزرگسال و جوان و حتی تفکیک کتاب و پایان‌نامه برگزار کنیم اما محدودیت‌های موجود فعلا اجازه این کار را به ما نداده و تلاش می‌کنیم طی سال‌های آتی این رده‌بندی‌ها صورت گیرد.
 
رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با اعتقاد به پژوهش فرهنگی مورد توجه نبوده عنوان کرد: حتی بسیاری اینکه وزارت ارشاد متولی این کار باشد را زیر سئوال می‌بردند اما با استدلال‌های مختلف تلاش داریم تا پژوهش فرهنگی را به صورت ویژه جلو ببریم. البته در این میان خروجی‌ها همپوشانی‌هایی با جوایزی مانند جشنواره فارابی، کتاب سال و حتی پایان‌نامه سال دانشجویی دارد اما تاکید ما روی آثاری است که پژوهش فرهنگی را مورد توجه قرار داده است. به همین دلیل به طور‌مثال در بخش کتاب مدنظر ما کتاب‌هایی است که حاصل پژوهش فرهنگی باشد و یا اینکه مستخرج از پایا‌ن‌نامه‌های مرتبط با این حوزه باشد.
 
سلگی در پایان با اشاره به رشد کیفی آثار طی ادوار گذشته اظهار امیدواری کرد که جشنواره پژوهش فرهنگی سال با افزودن سرفصل‌های ایرانشناسی و اسلام‌شناسی و بیرون بردن این جشنواره به خارج از مرزها تاثیرگذاری و کاربرد بیشتری را در جامعه داشته باشد.
 
حسین‌ دهقان، دبیر علمی جشنواره پژوهش فرهنگی سال نیز با بیان اینکه آثار این دوره طی ۴ مرحله و ۳۰۰ داوری ارزیابی شده تاکید کرد: تلاش شده از همه ظرفیت‌های علمی برای ارزیابی دقیق آثار بهره گرفته شود. او همچنین در پاسخ به این سوال که آثار واصله به دبیرخانه چه حوزه‌هایی از فرهنگ در کشور را نمایندگی می‌کند گفت: آثار رسیده حداقل به لحاظ فراوانی نشان می‌دهد که حوزه‌هایی مانند ابعاد اجتماعی فرهنگ و دین بیشتر مورد توجه مخاطبان بوده است.
 
داریوش مطلبی، عضو شورای سیاستگذاری پانزدهمین جشنواره فرهنگی سال به تشریح تمایزات این دوره از جشنواره با ادوار قبلی پرداخت و گفت: برخلاف دوره‌های قبلی تلاش شده فعالیت دبیرخانه در طول سال ادامه داشته باشد و با هدف تاثیرگذاری آثار و معرفی شدن آن به جامعه و انتقال تجربه‌ها قرار است که مرکز اسناد آرشیوهای فرهنگی تاسیس شود و از این طریق اثاری که محرمانه نیستند برای محققان دسترس‌پذیر باشد به‌طور مثال ما هزار عنوان کتاب در پژوهشگاه تولید کرده‌ایم که بسیاری از این آثار می‌تواند معرفی شود.
 
او ادامه داد: همچنین مطلوب است که آثاری که امتیاز خوبی در این جشنواره آوردند اما حائز رتبه نشدند خروجی‌هایشان در اختیار پژوهشگران این حوزه قرار گیرد. دبیرخانه جشنواره تلاش می‌کند تا از پژوهشگران برتر در حوزه‌های مختلف فرهنگ تجلیل کرده و با چاپ آثار برگزیده و طرح‌های پژوهشی برتر در قالب کتاب از آنها حمایت کنند.
 
مطلبی با اشاره به فراوانی آثار در گروه‌های ده‌گانه افزود: به لحاظ موضوعی در حوزه‌هایی چون مطالعات دین، آئین و مناسک، ابعاد اجتماعی فرهنگ و دین و آموزش و پرورش آثار قابل توجهی به دبیرخانه رسیده و البته در برخی حوزه‌ها مانند زنان، سیاستگذاری فرهنگی و … اثار کمتری واصل شده که نشان‌دهنده خلاها در این حوزه است و نتایج دقیق از آثار دریافت شده می‌تواند در اختتامیه همایش در دسترس ناشران و سیاست‌گذاران قرار گیرد تا حوزه‌های مغفول تقویت شوند. به‌طور مثال برخی از این آمار به ما نشان می‌دهند که چگونه در برخی حوزه‌ها مانند جوانان و زنان تنها ۱۱ پایان‌نامه از کل کشور به دبیرخانه رسیده که نیازمند تقویت است.
 
براساس این گزارش آئین اختتامیه پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال یکشنبه ۱۲ اسفند ساعت ۱۰ تا ۱۲ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پژوهشکده فرهنگ و هنر و معماری جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود.
این مطالب را به اشتراک بگذارید: