دو استاد پیشکسوت و متخصص در حوزه زبان سمنانی تجلیل شدند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، در این مراسم که با مشارکت نهاد کتابخانه‌های عمومی استان سمنان، موسسه فرهنگی هنری سمن پویان سمنان و شورا و دهیاری روستای بیابانک در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی سمنان برگزار شد، از حدود چهار دهه تلاش فرهنگی استاد ابوالحسن چلوییان و استاد فرهنگ شکوهی، دو چهره پیشکسوت و متخصص در حوزه زبان سمنانی، گویش بیابانکی و مروج فرهنگ عامه، قدردانی شد.

همزمان با برگزاری این آیین تجلیل، چهار کتاب با عناوین «دانستن و پیوستن»، «پند و پیوند» و «بَجَنَن یا نَجَنَن» از جدیدترین آثار استاد چلوییان و کتاب «بَزُنین» از تالیفات استاد شکوهی با مظمون نثر و نظم زبان‌ها و گویش‌های محلی، رونمایی شد.

ابوالحسن چلوییان متولد ۱۳۰۸ در روستای بیابانک سرخه است و در کسوت معلمی سال‌ها در روستای پدری به مردم خدمت کرده است و به عنوان شاعر و ادیب معاصر، صاحب ده‌ها تالیف نظم و نثر درباره گویش بیابانکی و سمنانی است.

فرهنگ شکوهی نیز متولد ۱۳۱۷ در شهر سمنان و دبیر بازنشسته آموزش و پرورش است که از سال ۱۳۶۲ تا کنون بعنوان شاعر، نویسنده، مدرس و پژوهشگر فرهنگ عامه و زبان و ادبیات شفاهی سمنان فعالیت می‌کند و حدود ۳۰ کتاب و مقاله در این زمینه تالیف و منتشر کرده است.

این همایش چهارمین آئین تجلیل از مفاخر ادبی و فرهنگی سمنان بود و در ۵ سال گذشته در قالب این برنامه‌های فرهنگی افزون بر ۶۰ عنوان کتاب با موضوع فرهنگ و زبان سمنانی و گویش‌های محلی استان سمنان چاپ و رونمایی شده است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: