دوازدهمین نمایشگاه قرآن کریم استان قزوین افتتاح شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، دوازدهمین نمایشگاه قرآن کریم استان قزوین شامگاه چهارشنبه ۱۱ دیماه با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت‌الله عابدینی نماینده ولی فقیه در استان قزوین، استاندار، معاونین استاندار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی، افتتاح شد.

قرآن کتابی برای بیان معنای زندگی است
عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت: قرآن کتابی برای بیان معنای زندگی و سرچشمه زندگی بشریت است و در آن به مفاهیم مرتبط با دنیا و زندگی انسانی پرداخته شده است.

وی یادآور شد: انسان به وسیله هدایت‌های انجام شده در این کتاب آسمانی می‌تواند به اعماق وجود زندگی بشری و اخلاق ناب انسانی پی برده و نعمت‌های معنوی در این کتاب در اختیار بشر قرار داده شده است.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: استفاده از برکات این کتاب آسمانی با تلاش انسان امکان‌پذیر است و برای این منظور نیازمند این هستیم که قرآن را در جامعه ترویج و مفاهیم و ارزش‌های آن را به دنیا معرفی کنیم.

فقهی‌زاده بیان کرد: نمایشگاه قرآن یکی از همین فعالیت‌هاست که می‌تواند به توسعه مفاهیم و فرهنگ قرآنی در جامعه منجر شود و قطعا اثرات و برکات این فعالیت در آینده در جامعه مشخص خواهد شد.

وی گفت: تلاش ما این است که در تمام شهرهای دور و نزدیک در کشور این نمایشگاه دایر شود تا ایرانیان بتوانند به‌راحتی به محصولات قرآنی، کتاب قرآن و تولیدات مرتبط در این حوزه دست پیدا کنند.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: با راه‌اندازی این نمایشگاه‌ها اقشار مختلف مردم در همه گروه‌های سنی می‌توانند تولیدات و محصولات مرتبط با این حوزه را در اختیار داشته باشند.

فقهی زاده گفت: همراهی دانشگاه‌ها، مدارس، مهدهای کودک و حوزه‌های علمیه برای پرشور شدن این نمایشگاه تاثیرگذاری خوبی دارد و امیدوارم که بتوانیم به نتایج خوبی در این حوزه در استان قزوین دست پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: جریان‌سازی فکری مناسب برای توجه به قرآن کریم و مفاهیم مرتبط با قرآن از دستاوردهای این نمایشگاه در استان‌های مختلف کشور است که امیدواریم در این استان نیز شاهد این نتایج باشیم.

نمایشگاه قرآن باید به عمل به مفاهیم قرآنی منجر شود
هدایت‌الله جمالی‌پور استاندار قزوین هم در این مراسم گفت: قرآن کتاب آسمانی دین مبین اسلام امروز سالها بعد از تشکیل جامعه اسلامی تا حدی بین مردم کمرنگ شده است و این ماه هستیم که وظیفه داریم چراغ هدایت و راه سعادت و خوشبختی بشریت را به دنیا معرفی کنیم.

وی بیان کرد: جامعه اسلامی به نور هدایتگر قرآن نیاز دارد و لازم است که مسئولین نسبت به این حوزه احساس وظیفه کنند و با اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و ترویجی در مسیر توسعه و اشاعه قرآن کریم، مفاهیم و ارزش‌های آن در جامعه قدم بردارند.

استاندار قزوین تصریح کرد: تاریخ بشریت نشان داده است که هر زمانی که از دین اسلام ، قرآن و دستورات الهی فاصله گرفتیم مشکلات در جامعه اسلامی بیشتر شد و از این رو ما وظیفه داریم برای احیاء سنت الهی و رفع مشکلات اجتماعی و فرهنگی موجود در جامعه از دستورات الهی بهره بگیریم.

جمالی‌پور افزود: رسیدن به سعادت دنیایی و اخروی در گرو عمل به دستوارت الهی است که در قرآن به صورت کامل در اختیار بشریت قرار رگفته است از این رو باید توجه داشته باشیم اشاعه فرهنگ قرآنی در جامعه باید به گونه ای باشد که به عمل به آن منتهی شود و جامعه اسلامی ارموز به عمل به قرآن نیاز دارد.

استاندار قزوین عنوان کرد: اتکا به قرآن در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس توانست شگفتی‌های عظیمی برای ایران و ایرانی رقم بزند و از این رو امروز ما خوب میدانیم اگر موفقیتی داشتیم به برکت عمل به دستوارت الهی و مفاهیم قرآنی بوده است.

وی یادآور شد: امروز باید عالمان قرآنی عمل کننده به آن در جامعه تربیت کنیم و در کنار توجه به برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مرتبط با حوزه قرآن تلاش کنیم تا مفاهیم مرتبط با این بخش را با بالاترین کیفیت در اختیار جامعه قرار دهیم.

استاندار قزوین گفت: امروز شعارهای خوبی در حوزه حکومت اسلامی سرداده می‌شود اما نمیتوان با این دیدگاه مشکلات را حل کرد بلکه باید به دنبال راهکارهای اجرایی و عملی باشیم که منطبق با دستورات الهی
باشد.

معیار همه فعالیت‌ها در جامعه اسلامی قرآن است
 آیت‌الله عبدالکریم عابدینی امام جمعه قزوین نیز در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به اهمیت اجرایی کردن احکام قرآن در جامعه اسلامی اظهار داشت: معیار همه فعالیت‌ها درد جامعه اسلامی قرآن است و باید تلاش کنیم تا قرآن به یک مصداق و معیار برای فعالیت‌ها در جامعه اسلامی تبدیل شود.

وی افزود: آشنایی با قرآن کریم نخستین قدم برای گام برداشتن در این مسیر است و اگر بخواهیم جامعه را مملو از عطر دلنشین قرآن کنیم باید بتوانیم قرآن را به اقشار و گروه‌های مختلف سنی برسانیم که نمایشگاه‌ها و جشنواره‌هایی که در این خصوص برگزار می‌شود میتواند در این زمینه اثربخش باشد.

نماینده ولی فقیه استان قزوین تاکید کرد: در طول تاریخ بشریت انسان هر موقع که گرفتار بلا و فتنه شده است با پیروی از تعالیم و فرمایشات قرآن کریم توانسته است با سربلندی از آزمون‌های الهی خارج شود اما انسان امروز قدری از این مفاهیم و قرآن فاصله گرفته است که ما باید در خصوص رفع این مشکل تلاش کنیم.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: همین دوری مردم از قرآن نیز نتیجه تغییرات فرهنگی و فتنه‌هایی است که دشمن بر سر راه ما قرار داده است و موجب شده تا بین جوانان ما و اعتقادات مذهبی فاصله ایجاد شود.

آیت الله عابدینی تصریح کرد: صداقت و بصیرت ابرازهایی است که در مسیر مبارزه با این شبهات و مشکلات فرهنگی در جامعه به آن نیاز داریم و با استفاده از قرآن میتوانیم برای مقابله با این مسائل آماده باشیم.

وی یادآور شد: اگر این مفاهیم در جامعه ساری شود میتوانیم در مقابل نفوذ و فتنه‌های دشمن آمادگی و ایستادگی کافی داشته باشیم.

انسان امروز نیازمند ترین بشر به قرآن است
در بخش دیگری از این نمایشگاه، محمدحسین اسماعیلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، با اشاره به نیاز بشریت به قرآن کریم گفت: تغییرات سبک زندگی بشر موجب شده است تا جهل و نادانی بر زندگی بشریت سایه بیافکند و شاید بتوان گفت انسان امروزی نیازمند ترین بشریت به قرآن کریم است.

وی یادآور شد: قرآن راه درست خروج از جهل و نادانی را به انسان نشان داده است و اگر بتوانیم به این کتاب آسمانی تمسک جوئیم، قطعا راه درست زندگی را خواهیم یافت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین تصریح کرد: برای بهره‌گیری از برکات و نعمات قرآن نیازمند درکی درست از آن هستیم و باید بتوانیم با پاسخ گویی به شبهات قرآنی راه‌های کج فهمی را از بین ببریم.

اسماعیلی یادآور شد: بازگشت به قران کریم می‌تواند سبک زندگی انسان را تا حد زیادی بهبود بخشد و با برگزاری جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و ابزارهای فرهنگی خواهیم توانست تا حد زیادی مفاهیم و محتوای مرتبط با این حوزه را درد جامعه ترویج و گسترش دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین عنوان کرد: انس با قرآن خرد و اندیشه را در بین بشریت افزایش می‌دهد و راه‌های رسیدن به سعادت و خوشبختی را در اختیار بشریت قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: شایسته نیست که در جامعه اسلامی قرآن در خانه‌های ما در مهجوریت بماند و باید برای رفع این مشکل با تمام قوا تلاش کنیم.

اسماعیلی افزود: محتوای قرآن باید در تولیدات فرهنگی و هنری مورد استفاده قرار گیرد و تا بتوانیم قرآن را در جامعه ساری  و جاری کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین یادآور شد: نباید اجازه دهیم قرآن در جامعه اسلامی مورد بی‌توجهی قرار گیرد و برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها باید با نظم و توجه بیشتری در دستور کار قرار گیرد.

در نمایشگاه قرآن کریم استان قزوین بیش از ۲۰۰۰ عنوان کتاب با عناوین مرتبط با قرآن در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد و ناشران استانی و ملی به ارائه آثار خود می‌پردازند.

این نمایشگاه تا ۱۸ دی ماه برای بازدیدعلاقمندان در محل مسجد امام حسن عسکری (ع) شهرک کوثر دایر است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: