دوازدهمین نمایشگاه استانی کتاب همدان آغاز به کار کرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، نمایشگاه استانی کتاب در همدان، پس از چهار سال وقفه، صبح امروز چهارشنبه ۱۸ دیماه طی مراسمی با حضور ناشران، اصحاب رسانه و جمعی از مسئولان استانی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر همدان افتتاح شد.

مصطفی آزادبخت، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان سخنانش را در این مراسم با گرامیداشت یاد سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی آغاز کرد و با بیان اینکه مردم به‌حق عزادار شهید سلیمانی هستند، اظهار کرد: نخواهیم گذاشت تاریخ تکرار شود. در نبردی که علیه استکبار آغاز کرده‌ایم، از سردار شهید الگو خواهیم گرفت.

وی سپس گفت: اسلام عزیز ما دین دانایی است و معجزه پیامبر ما کتاب است و چه معجزه‌ای بالاتر از این. یکی از راه‌های دانایی کتاب و مطالعه کتاب است. وظیفه داریم از فعالین این عرصه با جدیت حمایت کنیم و یکی از کارها در راستای پاسداشت خون شهید سلیمانی، برگزاری نمایشگاه کتاب و ترویج دانایی است.

حمیدرضا حاج‌بابایی، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: کتاب رمز آگاهی و اطلاعات و نیروی بصیر است. کتابخوانی مهم نیست، بصیرت حاصل از کتابخوانی اهمیت دارد. این نمایشگاه نشانگر رشد و توسعه فرهنگی استان است. 

قادر آشنا، مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران هم در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نمایشگاه در استان همدان و بیان اینکه بیش از ۴۰۰ کتاب درباره داعش مطالعه کرده است، به رشادت‌های شهیدان سردار سلیمانی و سردار همدانی در سرنگونی داعش اشاره پرداخت.

حمید گلی‌پور، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی همدان هم گفت: نمایشگاه بین‌المللی سیاست‌های جدیدی را در پیش گرفته است تا در راستای ارتقای فرهنگ استان مسئولیت‌های خود را انجام دهد؛ با وجود اینکه برگزاری نمایشگاه کتاب در برنامه‌های سال ۱۳۹۸ قرار نداشت با تلاش مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، این نمایشگاه در برنامه قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی همدان همچنین وعده داد: نمایشگاه کتاب همدان در سال آینده در زمان و شرایط مناسب‌تری در برنامه این شرکت نمایشگاهی قرار خواهد گرفت.

احمدرضا احسانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان هم با بیان اینکه این نمایشگاه با هدف آشنایی مردم با تازه‌های نشر، حمایت از اقتصاد فرهنگ و ترویج فرهنگ کتابخوانی برگزار می‌شود، گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر بسیاری از برنامه‌های فرهنگی در همدان برگزار نمی‌شد و عزم این اداره‌کل بر آن است تا این برنامه‌ها و جشنواره‌ها مجدد در همدان فعال شود.

وی نمایشگاه هنرهای تجسمی در هفته گذشته و برگزاری نمایشگاه کتاب در این هفته را از جمله اقدامات عملی عنوان کرد که در راستای این عزم قرار گرفته است.

احسانی با بیان اینکه نیاز است در راستای توسعه فرهنگی همه دستگاه‌ها به ما کمک کنند، افزود: رویکرد را به این سمت بردیم که شهرستان‌های مختلف در برنامه‌های شاخص دیده شوند و هر جشنواره در یک شهرستان برگزار شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان همچنین با بیان گزارشی از کم و کیف دوازدهمین نمایشگاه کتاب استان همدان، گفت: تقریبا ۵۹۴ ناشر علاقه‌مند به حضور در نمایشگاه بودند که در نهایت ۳۰۰ ناشر یا نمایندگان ناشران در ۱۸۸ غرفه و در چهار بخش در این نمایشگاه حضور پیدا کردند.

وی با اعلام اینکه ۱۲ برنامه‌ جنبی در این نمایشگاه برگزار می‌شود، عنوان کرد: برنامه ویژه‌ای برای یادبود سردار سلیمانی در روز جمعه ساعت ۱۰ برگزار خواهد شد و غرفه‌ای برای یادواره سردار سلیمانی در نظر گرفته شده که افراد با دلنوشته‌های خود احساسات خود را ابراز می‌کنند و پس از پایان نمایشگاه از دلنوشته‌های برتر تقدیر خواهد شد و مجموعه آنها در قالب کتابی گرد خواهد آمد.

در بخش پایانی این مراسم از کتاب «ناله زندانیان خاک» حاصل سال‌ها پژوهش «عبدالله نصرتی» رونمایی شد. 

بر اساس این گزارش، دوازدهمین نمایشگاه کتاب استان همدان از ۱۸ تا ۲۳ دیماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی همدان برپاست و علاقه‌مندان در دو نوبت صبح (از ساعت ۹ تا ۱۲) و بعد از ظهر (از ساعت ۱۵ تا ۲۰) می‌توانند از آن بازدید کنند.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: