داستان‌های پلیسی «کمیسر کوگل بلیتس» برای نوجوانان ماجراجو

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مجموعه «کمیسر کوگل بلیتس» اثر اورزل شفلر که با تصویرگری هانس گربر و ترجمه امین‌الدین ابطحی از سوی بخش کودک و نوجوان انتشارات چشمه (کتاب چ) منتشر شده است. 
 
اورزل شفلر، نویسنده آلمانی ۸۰ ساله است که برای بچه‌ها می‌نویسد. کمیسر کوگل بلیتس، شخصیت اصلی یک مجموعه کتاب از این نویسنده است که اولین‌شان در سال ۱۹۸۲ و آخرین‌شان در سال ۲۰۱۲ چاپ شد. از مجموعه «کمیسر کوگل بلیتس» تا به حال ۳۲ کتاب منتشر شده و هر کتاب حاوی یک معماست که پاسخش در پاکتی انتهای کتاب مخفی شده است. تصویرگری این کتاب‌ها هم توسط هانس گربر انجام شده است.
 
چهار عنوان از این مجموعه به نام‌های «جوراب قرمز»، «نقاب نارنجی» «طوطی سبز» و «چمدان زرد» پیش از این، از سوی بخش کودک و نوجوان انتشارات چشمه (کتاب چ) منتشر شده بود و به تازگی هم جلدهای پنجم، ششم و هفتم این مجموعه با نام‌های «جعبه موسیقی بنفش»، «اتاق آبی» و «روح سیاه» نیز برای مخاطبان ۱۰ سال به بالا منتشر شده است.
 
 

در پایان هرکدام از ماجراهای این مجموعه سوالی از مخاطبان پرسیده شده تا ذهنشان را به فکر وادار کند. پاسخ معماها نیز در پوشش هاشوری انتهایی صفحه چاپ شده است تا مخاطبان بدانند درست حدس زده‌اند یا نه.
 
«جعبه موسیقی بنفش» پنجمین جلد این مجموعه شامل ۱۳ داستان ماجراجویانه به نام‌های «دزد پیژامه‌پوش، جعبه موسیقی بنفش، لوستر عتیقه عمه آدلهاید، سوزوکی بی‌دلیل غرش نمی‌کند، شبی که کوگل بلیتس پرستار بچه‌ شد، بچه قورباغه، گل همه جا گل، شیرسمی، دست خیانت‌کار، پرحرفی، یخ‌زده، کامپیوترها نمی‌خوابند و مهمان نامرئی» است که در قالب ۹۲ صفحه مصور ارائه شده است. کمیسر در این کتاب به جعبه موسیقی بنفش مشکوک شده است. همین‌طور مرد پیژامه‌پوشی از ناودان ویلایی بالا رفته اما وانمود می‌کند در تختش خوابیده است. از سویی کمیسر به مردی هم که یک دفعه در فروشگاه چاق شده، مشکوک است.
 
«اتاق آبی» ششمین جلد این مجموعه نیز شامل ۱۳ داستان با عنوان‌های «اتاق آبی، دروغگو، پیام مخفی، مجسمه ابوالهول، متخصص همه‌کاره، دزدی در هتل، روح سرگردان، الماس صورتی، هوگو و تئو بدشانس، خبرچین، ساعت دزدگیر، خانه شماره نوزده خیابان فربر و اصلی یا جعلی» است که در قالب ۹۰ صفحه مصور ارائه شده است. در این داستان‌ها اتفاق‌های زیادی رخ می‌دهد مثلا در کوپه قطار پیام‌های مخفی رد و بدل می‌شود، مجسمه ابوالهول جعلی است، یک روح سرگردان در هتل می‌چرخد و یک الماس صورتی در حراج هنری گم شده است.
 
 

در کتاب «روح سیاه» هم که جلد هفتم این مجموعه است، یک روح سیاه در تونل وحشت منتظر ایستاده است، دزدی با موهای سیاه به داروخانه دستبرد می‌زند و نیمه‌های شب از کارگاه ساختمانی سرقت می‌شود. در کارخانه کلوچه‌های سمی پیدا شده، در برج معروف شهر هم بمب‌گذاری شده و اشباحی هم هستند که در تاریکی قدم می‌زنند. همه این‌ معماها و خطرها وجود دارند اما کمیسر کوگل بناست دوباره خودش را به صحنه برساند و معماها را حل کند.
 
نسخه اصلی این‌ کتاب هم مانند جلدهای پنجم و ششم، در سال ۲۰۱۷ چاپ شده و عناوین آن عبارتند از: «روح سیاه، معمای سوخته، صندوقچه سیاه مشکوک، پورشه‌ای به رنگ شب، اشباحی که در تاریکی قدم می‌زنند، دزدی با موهای سیاه، چای سیاه و کلوچه‌های عسلی، وقتی چارلی مُرد، سرقت در نیمه‌شب و هفت سیاه»

بخش کودک و نوجوان انتشارات چشمه (کتاب چ)، کتاب‌های «جعبه موسیقی بنفش»، «اتاق آبی» و «روح سیاه» را با شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۸هزارتومان برای هر جلد منتشر کرده است.
 

این مطالب را به اشتراک بگذارید: