خوب و بدِ دمنوش‌ها و جوشانده‌های گیاهی

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، قرن‌هاست که اقوام مختلف در سراسر کره خاکی از طرفداران جوشانده‌های گیاهی هستند، چراکه دریافته‌اند انواع جوشانده‌ها بسیاری از دردها را درمان می‌کنند و برای پاکسازی و زدودن آلودگی داخلی بدن گرفته تا رفع استرس و اضطراب، مفید هستند. بسیاری از گیاهان را می‌توان همانند چای، دم کرده و در موارد مختلفی از آن‌ها استفاده کرد. برای مصرف این جوشانده‌ها باید با خواص گیاهان دارویی آشنایی داشته باشیم.
 
برخلاف باورعامه، دمنوش با جوشانده فرق می‌کند. به عبارتی، دم کردن و جوشاندن گیاهان، دو روش مختلف است که هر روش تاثیر جداگانه‌ای بر بدن می‌گذارد. اگر گیاه را مستقیم‌ با آب سرد یا گرم بجوشانند، جوشانده‌ای به‌دست می‌آید که خاصیت و اثر آن قوی‌تر از دمنوش است و در مقایسه با عرقیات گیاهی، خواص تقویتی و همچنین عطر خارج شده از گیاه بیشتر است. البته تحقیقات نشان داده که‌ جوشانده برخی گیاهان به دلیل تاثیر قوی و فوری بر برخی ارگان‌های بدن، عوارض ناگواری به دنبال دارد و می‌تواند به مسمومیت یا حتی مرگ منجر شود. در نتیجه توصیه می‌شود، برای مصارف روزانه به میزان متعادل از دمنوش استفاده و از مصرف جوشانده به‌ویژه جوشانده گیاهان ناشناخته بدون نظر و تجویز متخصصان این حرفه اجتناب شود.
 
کتاب «جرعه‌جرعه سلامتی» نوشته سمیرا محمدی، خواص مربوط به ۳۲ دمنوش و جوشانده گیاهی را بیان و در پایان به نکاتی کاربردی درباره نحوه آماده‌سازی و استفاده از جوشانده‌های گیاهی اشاره دارد.

دمنوش شیرین‌بیان
شیرین‌بیان از نظر طب سنتی ایران، گرم و خشک است. دمنوش شیرین‌بیان در رفع سردرد موثر است. کافی است یک فنجان از آن را بنوشید. دمنوش شیرین‌بیان ادرارآور است، برای نرم کردن سینه موثر بوده و سرفه را برطرف می‌کند. غِرغِره این دمنوش، باعث کاهش التهاب تارهای صوتی می‌شود و خشونت صدا را از بین می‌برد. برای درمان اسپاسم عضلات و تورم موثر است، در بهبود برونشیت نقش دارد و در درمان روماتیسم و ورم مفاصل نیز استفاده می‌شود. دمنوش شیرین‌بیان از دیرباز در درمان زخم معده و سرطان معده استفاده می‌شده است. این دمنوش ملین بوده و در درمان سوءهاضمه نیز موثر است. نفخ شکم را از بین می‌برد و ورم معده را برطرف می‌کند. زخم‌ها و تاول‌های پوست را با دمنوش شیرین‌بیان شست‌وشو دهید تا زود خوب شوند. دمنوش شیرین‌بیان عامل ضد ویروس موضعی برای زخم و التهاب زونا، چشم، دهان و دستگاه تناسلی است.
 

دمنوش گزنه
دانه گزنه اثر مسهل دارد. دمنوش گزنه باعث حرکات دودی دستگاه گوارش می‌شود و یک ملین ملایم است. کِرم روده و معده را می‌کشد، کبد را صاف می‌کند و درمان‌کننده بواسیر است. برای پاک کردن مثانه، رفع عفونت و دفع سنگ مثانه، برگ گزنه را همراه با ریشه شیرین‌بیان دم کنید و بنوشید. برای تقویت نیروی جنسی، تخم گزنه را همراه با تخم کرفس آسیاب کنید و بخورید. اگر در ادرار خون وجود داشته باشد، دمنوش گزنه آن‌را برطرف می‌کند. این دمنوش، ناراحتی‌های کلیه را برطرف و ادرار را زیاد می‌کند. عادت ماهیانه زنان را تنظیم می‌کند. برای رفع تنگی‌نفس و پاک کردن سینه مفید است. پاک‌کننده اخلاط سینه و ریه است. این گیاه حاوی ماده‌ای به نام «سکرتین» است که بهترین عامل برای تحریک و به‌کار انداختن غدد ترشحی هاضمه در معده، روده، کبد، لوزالمعده و کیسه صفراست. به مادران شیرده برای زیاد شدن شیر کمک می‌کند. یک خوراکی موثر در کنترل قند خون است. برای التیام زخم، از بین بردن زگیل و برطرف کردن کهیر مفید است.
 
نخستین چاپ کتاب «جرعه‌جرعه سلامتی» در ۱۲۸ صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای ۲۰ هزار تومان از سوی انتشارات ساره و ستاره روانه بازار نشر شده است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: