خراسان شمالی چگونه جایگاه نخست کشور را در سرانه فضای کتابخوانی کسب کرد؟

حسین فرخنده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به فعالیت‌های خودجوش مردم این دیار در حوزه کتاب و کتابخوانی و موفقیت‌هایی که استان خراسان شمالی در این زمینه در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب کشور کسب کرده است، گفت: از ابتدای شکل‌گیری جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب کشور و در ۵ دوره برگزاری این جشنواره تاکنون، ۵ روستای استان خراسان شمالی در فهرست روستاهای برتر دوستدار کتاب جای گرفته‌اند.

وی با برشمردن این روستاها که عبارتند از «قلعه خان» از توابع مانه و سملقان، «طبر» از توابع جاجرم، «اسفیدان» از توابع بجنورد، «بِزَنِج» از توابع اسفراین و «ارکان» از توابع «بجنورد»، افزود: خوشبختانه فعالیت‌های مرتبط با کتاب و کتابخوانی در روستاهای یادشده با کسب این موفقیت‌‌ها، متوقف نشده است. به عنوان مثال تنها در روستای «اسفیدان» که یک روستای هدف گردشگری نیز هست، ۸ باشگاه کتابخوانی کودک و نوجوان تشکیل شده است که با توجه به اینکه این روستا، مهد پرورش عالمانی بزرگ بوده، هر یک از این باشگاه‌ها را به نام یکی از این علما نامگذاری کرده‌اند و به این ترتیب گامی در جهت حفظ هویت فرهنگی روستا برداشته‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با ذکر مثالی دیگر، ادامه داد: یا در روستایی مانند «بِزَنِج»، اهالی آن سال گذشته در اقدامی بسیار جالب، پول‌هایشان را روی هم گذاشتند و با کمک یکی از نمایندگان مجلس (آقای قوامی)، کلنگ ساخت یک کتابخانه را در روستا به زمین زدند. این کتابخانه که ۱۲۰ مترمربع زیربنا دارد، تا این لحظه بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. نکته جالب اینکه در همان روز کلنگ‌زنی این پروژه، فرماندار اسفراین هم به اهالی روستای «بِزَنِج»، قول ساخت یک فرهنگسرا را در کنار این کتابخانه داد.

فرخنده در ادامه با اشاره به فعالیت ۳۲ ناشر و ۲۷ کتابفروشی در استان خراسان شمالی، به وضعیت نسبتاً مناسب فروش کتاب در این کتابفروشی‌ها پرداخت و در ادامه اشاره‌ای هم به برپایی ۱۰ دوره نمایشگاه استانی کتاب در خراسان شمالی کرد و استقبال مردم از این نمایشگاه‌ها را بسیار خوب ارزیابی و رقم فروش دوره اخیر نمایشگاه استانی کتاب خراسان شمالی را – که پائیز ۹۷ برگزار شد – بیش از ۵۵۰ میلیون تومان برآورد کرد.

وی همچنین با اشاره به افزایش قابل توجه سرانه فضای کتابخوانی در این استان به ویژه پس از افتتاح کتابخانه مرکزی خراسان شمالی در شهر بجنورد، از کسب رتبه نخست در زمینه سرانه فضای کتابخوانی توسط این استان در میان استان‌های سراسر کشور البته به نسبت جمعیت ساکن در آن سخن گفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با برشمردن عوامل دخیل در کسب این موفقیت، عنوان کرد: یک عامل موثر در کسب این موفقیت این بود که اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در سال گذشته ۸ کتابخانه روستایی را هر کدام با زیربنای ۱۲۰ مترمربع، تکمیل و تجهیز کرد و برای بهره‌برداری، به نهاد کتابخانه‌های عمومی تحویل داد.

فرخنده ادامه داد: عامل دوم، بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی بجنورد در تابستان سال گذشته بود که زیربنای آن ۴۰۲۰ مترمربع است. به‌اذعان مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، این کتابخانه جزو شش کتابخانه برتر کشور از نظر متراژ و همچنین منابع است. این کتابخانه ظرفیت ۲۰۰ هزار جلد کتاب را دارد هر چند در حال حاضر کمی بیش از یک سوم ظرفیت آن تکمیل شده و جا دارد که همچنان کتاب به آن تزریق شود.

فرخنده، در تکمیل این بخش از توضیحات خود گفت: این پروژه بزرگ در سال ۱۳۸۵ کلنگ‌زنی شد و به رغم تزریق بودجه‌های دولتی مختلف طی سال‌های متمادی، تنها از طریق اعتبارات مصوب سفر مقام معظم رهبری به استان بود که امکان تکمیل پروژه فراهم شد. کتابخانه مرکزی بجنورد در شهریورماه سال ۹۷ توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد و خوشبختانه از آن زمان تاکنون تعداد اعضای آن به حدود ۶۰۰۰ نفر بالغ شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی افزود: علاوه بر این عوامل، در دهه فجر سال گذشته یک کتابخانه به زیربنای ۲۰۰۰ مترمربع در شهر «آش‌خانه» به بهره‌برداری رسید که در افزایش سرانه فضای کتابخوانی در استان موثر بوده است. همچنین شهرداری شیروان هم‌اکنون در حال ساخت یک کتابخانه بزرگ در این شهر است، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اسفراین هم در حال ساخت دو کتابخانه بزرگ، یکی به متراژ ۲۲۰۰ مترمربع و دیگری به متراژ ۲۵۰۰ مترمربع است. با افتتاح این سه کتابخانه، جهش استان در حوزه سرانه فضای کتابخوانی بیشتر از این‌ها نیز خواهد شد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: