حضور دوباره سوره مهر در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران

عبدالحمید قره‌داغی، مدیر عامل انتشارات سوره مهر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره برنامه‌های این انتشارات برای سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: در نمایشگاه کتاب هر سال، در کنار کتاب‌های پرمخاطب و پرتیراژ هر انتشارات که احتمالا چندین بار تجدید چاپ شده‌اند، به‌نوعی کارنامه نشر سال قبل یک انتشاراتی عرضه می‌شود. ما در انتشارات سوره مهر از ابتدای سال ۹۸ تا به امروز چیزی بیش از ۲۱۵ عنوان کتاب چاپ اول داشته‌ایم، برنامه‌ریزی هم داریم تا پایان امسال نزدیک به ۴۰ عنوان دیگر به آن اضافه کنیم. این عناوین هم متنوع و در رشته‌های مختلف خواهند بود.
 
قره‌داغی با بیان اینکه مخاطبان ما شاید انتشارات سوره مهر را بیشتر با ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بشناسند، اضافه کرد: امسال در باقی حوزه‌ها هم تعداد زیادی رمان‌ بزرگسال، تعدادی رمان نوجوان و چندین دفتر شعر از شاعران مطرح داریم. در بخش کتاب‌های تخصصی هنری، حوزه کتاب‌های پژوهشی و نمایشنامه و این قبیل موارد هم دستمان پر است.
 
وی ضمن اشاره به حضور انتشارات سوره مهر در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب سال گذشته، اظهار کرد: امسال خوشبختانه تعداد کتاب‌هایی که در عرصه بین‌الملل موفق به ترجمه و انتشار آن‌ها شده‌ایم، از سال گذشته بیشتر است؛ به‌همین‌خاطر امسال هم بنا بر این است که حتما در بخش بین‌الملل حضور داشته باشیم.
 
مدیر عامل انتشارات سوره مهر در بیان دیگر برنامه‌های این انتشارات برای نمایشگاه کتاب آتی گفت: در قسمت کتاب الکترونیک هم تعداد کتاب‌های گویا و صوتی ما بسیار بیشتر شده است. این‌ها مجموعه برنامه‌های ما برای نمایشگاه کتاب سال ۹۹ است و تا پایان سال ۹۸ سعی می‌کنیم آمادگی کامل را برای این رویداد کسب کنیم.
 
او اضافه کرد: علاوه بر این، ما تعدادی کتاب هم داریم که در بازار بسیار مورد تقاضا است و در طول سال چندین بار تجدید چاپ می‌شوند. داریم تلاش می‌کنیم تا پایان سال ۹۸ تجدید چاپ‌ کتاب‌هایی که فکر می‌کنیم برای نمایشگاه کتاب ۹۹ نیاز است و مخاطبان در نمایشگاه قصد خرید این عناوین را دارند، تامین شود.
 
قره‌داغی در بخش دیگر سخنان خود، از افزایش کمی کتاب‌های انتشارات سوره مهر برای عرضه در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نسبت به نمایشگاه قبل خبر داد و افزود: متوسط تیراژ هر کتاب ما نسبت به سال گذشته تغییر خاصی نداشته است؛ اما به لحاظ کمی، هم در بخش چاپ اول و هم در بخش تجدید چاپ، نسبت به سال گذشته رشد داشته‌ایم؛ یعنی از لحاظ عناوین چاپ اول رشد خوبی داشته‌ایم و همین الان هم تعداد عناوین سال گذشته که ۲۲۰عنوان جدید داشتیم را رد کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در مورد تجدید چاپ هم فکر می‌کنم تا الان از مقیاس سال گذشته عبور کرده‌ایم. البته این رشد تا این لحظه مشهود است؛ منتهی برای قضاوت دقیق‌تر دراین‌باره باید تا پایان سال صبر کرد.

مدیر عامل انتشارات سوره مهر درباره تاثیراتی که نواسانات اخیر قیمت کاغذ و بازار نشر بر کار این انتشارات داشته و نحوه مدیریت این بحران اظهار کرد: این نوسانات فقط مربوط به سال ۹۸ نیست و ما بیشترین تلاطم را در سال ۹۷ داشتیم. در سال ۹۸ ما سعی کردیم با شناخت دقیق‌تر بازار و تغییراتی که در نحوه چاپ و بهای تمام شده کتاب ایجاد می‌کنیم؛ آثار منتشر شده خود را با قیمت مناسب و در سطح توان خرید مردم قرار دهیم.
 
 

این مطالب را به اشتراک بگذارید: