جدیدترین کتاب‌هایی که ناشران خارجی در حوزه علم‌ودانش آورده‌اند

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) همواره یکی از مخاطبان اصلی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دانشجویان و دانشگاهیان هستند؛ افرادی که بیش از هر قشر دیگری ارتباط مستقیم با فضای آکادمیک علمی کشور و دیگر کشورها دارند. بدون شک کتاب‌های علمی به روز ناشران خارجی و عرضه آن‌ها در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای این مخاطبان اهمیت زیادی می‌تواند داشته باشد. در این میان سری به این بخش از نمایشگاه سی ودوم زدیم و نظرات این ناشران را از کم و کیف کتاب‌های علمی و دانشگاهی جویا شدیم.

سودابه‌ آریانی، نماینده مک‌گروهیل در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با معرفی کتاب‌های جدید عرضه شده در نمایشگاه سی‌ودوم گفت: بیشتر مخاطبان مک‌گروهیل دانشگاهیان مربوط به رشته فنی و مهندسی هستند و اغلب مخاطبان این حوزه به کتاب‌های روز نیاز بیشتری دارند که متاسفانه مگ‌گروهیل همکاری زیادی در این زمینه با ایران نکرده است.
 

 

وی ادامه داد: جدیدترین کتاب در حوزه فنی و مهندسی «دینامیک حرارتی» با عنوان اصلی «THERMODYNAMICS: AN ENGINEERING APPROACH» نوشته سنجل است این اثر در حقیقت تنها کتاب منتشر شده در حوزه فنی‌و‌مهندسی در سال ۲۰۱۹ بود که در این دوره از نمایشگاه عرضه شده است؛ همچنین کتاب «تنوع حیوانات» نوشته هایکمن با عنوان اصلی «ANIMAL DIVERSITY» و اثر «زمین خوب: معرفی علوم زمین» نوشته مک‌کونال با عنوان اصلی «THE GOOD EARTH» جدیدترین عناوینی هستند که در حوزه علوم پایه در ایران و در نمایشگاه کتاب عرضه شده است. لازم به ذکر است که این کتاب‌ها در سال ۲۰۱۸ نوشته شده‌اند.

آریانی در ادامه با اشاره به آخرین کتاب‌های منتشر شده در حوزه پزشکی از سوی مک‌گروهیل در ایران گفت: متاسفانه به علت مشکلات و نوسانات ارز نتوانستیم کتاب‌های جدید منتشر شده در سال ۲۰۱۹ را از این ناشر در ایران عرضه کنیم و جدیدترین کتاب‌ها مربوط به سال ۲۰۱۸ است که اثری در زمینه اورژانس نوشته کیث‌استون با عنوان «CURRENT Diagnosis And Treatment Emergency Medicine»  و  کتابی دیگر در حوزه اطلس پزشکی با عنوان «Atlas Of Sonoanatomy For Regional Anesthesia And Pain Medicine» نوشته کارمارکر تازه‌هایی هستند که در نمایشگاه سی‌ودوم عرضه شده است.

وی با اشاره به برخی معضلات نشر خارجی در ایران گفت: متاسفانه برخی مشکلات اقتصادی باعث شد در نمایشگاه سی‌ودوم کتاب‌های حوزه علمی و دانشگاهی فروش خوبی را تجربه نکنند و ما هم نتوانستیم به علت تحریم‌ها شمار کتاب‌های جدید خود را افزایش دهیم

این نماینده نشر گفت: با وجود آنکه کتاب‌ها با دلار هفت هزار تومانی و تخفیف چهل درصدی در نمایندگی مک‌گروهیل در این دوره از نمایشگاه سی‌ودوم به فروش می‌رسد باز هم این قیمت از توان خرید دانشجویان خارج است و متاسفانه امسال نمایشگاه خوبی را تجربه نکردیم.

در ادامه علی گل‌اندامیان، نماینده نشر اشپرینگر در نمایشگاه سی‌و‌دوم درباره جدیدترین آثار این ناشرز خارجی گفت: خوشبختانه یا متاسفانه ما تنها توانستیم در حوزه مهندسی عمران و مکانیک کتاب های جدید نشر اشپرینگر را منتشر کنیم و دانشجویان و دانشگاهیانی که در این رشته‌ها فعالیت می‌کنند، می‌توانند به تازه‌های این نشر در نمایشگاه کتاب دست یابند.

وی افزود: معمولا مخاطبان ما استادان دانشگاه و پژوهشگرانی هستند که از سوی مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها برای خرید کتاب بودجه دریافت می‌کنند. امسال با توجه به نوسانات نرخ ارز این قشر از مخاطبان ما هم کمتر کتاب‌های اصلی و دانشگاهی خرید کردند و میزان بازدیدکنندگان تا حدی نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است.
 
علی دهقانپور نماینده رسمی انتشارات وایلی در ایران در گفـت‌وگو با خبرنگار ایبنا درباره رویکرد جدیدش در عرضه کتاب‌های این ناشر در ایران گفت: در کل از سوی انتشارات وایلی که در نمایشگاه بین المللی غرضه شد بالغ بر بیست‌هزار جلد که تقریبا ۱۱هزار عنوان است که از این میان چیزی در حدود ۵ هزار عنوان کتاب جدید با خود به  نمایشگاه‌ آوردیم.
 

 
وی گفت: یکی از جدیدترین کتاب‌هایی که از سوی وایلی منتشر شده و در ایران عرضه کردیم و برای پژوهشگران و علاقه‌مندان حوزه زیست‌شناسی می‌تواند حائز اهمیت باشد کتابی است با عنوان «Bioinspired Engineering of Thermal Materials» نوشته دنگ. همچنین کتاب «Biosensors and Nanotechnology» که به توضیح اپلیکیشنی درباره سلامتی و درمان است که این اثر از سوی آلتینتاس به نگارش درآمده است.

دهقان‌پور با اشاره به دیگر تازه‌ه‌ها در حوزه عمران و فنی مهندسی گفت: کتاب «Baustatik» نوشته بیس‌شوف یکی از جدیدترین اثاریس است که در حوزه عمران عرضه شده است. کتاب «Environmental Engineering for Tropical Countries» نوشته چیروا از دیگر کتاب هایی است کهخ در زمینه مهندسی اب عرضه شده است.

این نماینده نشر افزود: اصلی‌ترین کتاب‌هایی که انتشارات وایلی منتشر می‌کند، در حوزه فنی و مهندسی، علوم پایه و بخشی هم در حوزه دامپزشکی و داروسازی است. می‌توان گفت بدون اغراق هشتاد درصد منابع اورجینال در سطح کشور برای از سوی انتشارات وایلی عرضه می‌شود.
 
دهقانپور با اشاره به رویکرد جدید خود در عرضه کتاب از انتشارات وایلی در ایران گفت: بعد از رویکردی که ساختار کشور در حوزه علوم هوا فضا پیدا کرد در تلاشیم که کتاب‌های مربوط به این حوزه را بیشتر منتشر کنیم. در حال حاضر تلاشمان بر این است که کتاب‌هایی که در حوزه علوم ترکیبی منتشر شده است را در ایران بیشتر عرضه کنیم مانند مهندسی پزشکی. 
 
نماینده وایلی درباره میزان بازدیدها در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران گفت: واضح است که اصلی‌ترین مخاطبان اصلی ما دانشگاهیان هستند که امسال شاهد افت بازدید آن‌ها بودیم. از دلایل این معضل نوسانات ارز و دیگری رواج کتاب‌های افست دانشگاهی است که بدون حق رایت ترجمه و منتشر می‌شوند. این دو عامل باعث شده است تا حدی ریزش خرید و مخاطب داشته باشیم و سال به سال خرید کتاب از سوی مخاطبان کاهش پیدا کرده است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: