جای باورهای عامیانه مردم درباره پیامبر اکرم (ص) در داستان‌نویسی خالی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، مجید قیصری در کارگاه‌­های جداگانه داستان‌نویسی که طی دو روز در همدان و برای اعضا و کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نیز حوزه هنری این استان برگزار شد، گفت: جشنواره خاتم در واقع یک بهانه است که به پیامبر اسلام (ص) فکر کنیم و اینکه سابقه ادبیات داستانی با موضوع ایشان بسیار کم است.

قیصری افزود: بنا بر نظر اندیشمندان بزرگ جهان، تاثیرگذارترین شخصیت در طول تاریخ بشریت حضرت محمد (ص) است. در زمینه هنرهای چون شعر، نگارگری، شمایل نگاری، نقالی و .. بدون استثنا به شخصیت پیامبر اکرم (ص) پرداخته شده است. اما از زمانی که داستان مدرن وارد ایران شده است، در خصوص پرداختن به موضوعات مرتبط با پیامبر کم­‌کاری شده است.

دبیر پنجمین جشنواره ادبی خاتم با بیان اینکه فلسفه اصلی این جشنواره جبران همین کم‌کاری است، ادامه داد: بزرگترین کارکرد جشنواره این است که نویسندگان در درون خود به پیامبر (ص) و شخصیتش بیندیشند و از ایشان بنویسند و نه تنها برای جشنواره بلکه در امتداد داستان­‌نویسی.

نویسنده رمان «گور سفید» با اشاره به اینکه در دهه ۶۰ بسیاری از ناشران در خصوص ائمه وقایع تاریخ را رونویسی می­‌کردند، گفت: در آن زمان هیچ اثری را با تخیل همراه نمی­‌کردند که ذهن افراد را درگیر کند.

وی توصیه کرد: داستان نویسان بگردند و نشانه­‌هایی را پیدا کنند و از آنها استفاده کرده و وقایع را بازنویسی کنند.

نویسنده رمان «سه دختر گل فروش» بیان کرد: اگر بتوانیم به جای اشاره مستقیم، از عنصر ارجاع استفاده کنیم، داستان جذاب‌تر خواهد شد. باید داستان‌هایی خلق شود که نیازهای امروز ما را پاسخ دهد.

قیصری افزود: اگر از دیدگاه تجاری و اقتصادی هم به موضوع نگاه کنیم، مخاطبان این داستان نه‌تنها ایرانیان بلکه کل جمعیت مسلمان جهان است.
 
قیصری همچنین در جاشیه این کارگاه در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا درباره این کارگاه‌ها گفت: استقبال از کارگاه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان خوب بود و بیش از ۶۰ نفر در آن شرکت کردند. در حوزه هنری نیز به‌خوبی از این کارگاه استقبال شد.

این داستان نویس افزود: در دوره سوم جشنواره ادبی خاتم، معصومه کریمی از همدان رتبه نخست را کسب کرد و افرادی چون تیمور آقامحمدی و آقای فرجی نیز آثار بسیار خوبی ارسال کرده بودند.

وی با اشاره به اهمیت استمرار این موضوع بیان کرد: آمدن ما به همدان به این دلیل است که احساس می­‌کنیم همدان پایگاهی است که خوب کار می­‌کند و این حق را دارد که خدمات بیشتری دریافت کند و مباحث روز را به آن منتقل کنیم.

نویسنده رمان «گوساله سرگردان» با اشاره به اینکه در دوره نخست بیشتر داستان­‌هایی که دریافت می­‌شد، با رویکرد شرح زندگی رسول اکرم (ص) در مکه و مدینه بود، گفت: دوست داشتیم داستان­‌ها تاثیر پیامبر اعظم (ص) در زندگی امروز را منعکس کند.

قیصری ضمن اعلام خرسندی از اینکه در دوره دوم به بعد رویکرد داستان­‌ها به هدف نزدیک شد، بیان کرد: همدان رقابت تنگاتنگی با تهران دارد و اگر به جمعیت این دو شهر نگاه کنیم، همدان فعال‌تر از تهران است. از چهار دوره یک دوره همدان برنده جایزه نخست شده و آثار شایسته تقدیر نیز داشته است.

دبیر علمی جشنواره ادبی خاتم گفت: چیزی که دلم می­‌خواست در میان آثار ببینم و البته ندیدم، این بود که آداب و رسوم و باورهای مردم مناطق مختلف کشور درباره پیامبر (ص) مطرح شود.

وی پیشنهاد کرد که درباره چنین آداب و رسوم و باورهایی که وجود دارد، پژوهش شود و در مجموعه‌­ای گرد آید.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: